Masz nadciśnienie? Tyle wody powinieneś pić

2022-07-15 16:52

Wysokie ciśnienie krwi, czyli nadciśnienie nie daje specyficznych objawów. Nieleczone jest niezwykle groźne, ponieważ zwiększa ryzyko zawału serca i udaru. Dostępne leki pozwalają kontrolować ciśnienie krwi, jednak należy także pamiętać o odpowiednim nawodnieniu. I to nie tylko latem.

Masz nadciśnienie? Tyle wody powinieneś pić
Autor: Getty Images

Nadciśnienie tętnicze to poważne schorzenie, które istotnie zwiększa ryzyko m.in. chorób serca i nerek. O tym, jak poważny jest to problem, świadczą liczby. Wysokie ciśnienie krwi to główna przyczyna przedwczesnej śmierci na całym świecie.

Na nadciśnienie tętnicze choruje ponad miliard ludzi. Częściej występuje u mężczyzn. Jedna na pięć osób ma problemy z kontrolą wysokiego ciśnienia krwi.

Przy nadciśnieniu ważna jest dieta. Jednak często wielu chorych zapomina o odpowiednim nawodnieniu, które również jest niezwykle ważne. Tłumaczymy dlaczego.

Ile wody pić?

Na niewielkie odwodnienie organizmu może powodować trudności z koncentracją, pamięcią i złe samopoczucie. Badania wykazały, że osoby, które często spożywają niewielkie ilości wody, są bardziej narażone na rozwój przewlekłej choroby nerek, kamieni nerkowych i infekcji dróg moczowych. Nawet łagodne odwodnienie upośledza funkcję komórek wyścielających naczynia krwionośne prawie tak samo, jak palenie papierosa.

Odwodnienie sprzyja pojawieniu się stanów zapalnych, wpływa na sztywność tętnic, regulację ciśnienia krwi oraz inne czynniki negatywnie oddziałujące na ryzyko chorób serca. To, ile wody potrzebuje nasz organizm, jest zależne od wielu aspektów np. temperatury i poziomu aktywności. Im bardziej aktywni jesteśmy, tym więcej jej potrzebujemy.

Instytut Medycyny sugeruje, aby kobiety piły 2,7 l, a mężczyźni 3,7 l wody dziennie. Należy jednak pamiętać, że ponad 20 proc. całkowitej dziennej ilości wody, stanowi jedzenie.

Domowe sposoby na nadciśnienie

Co sprzyja nadciśnieniu?

Wysokiemu ciśnieniu - oprócz diety bogatej w sól i niewystarczającej ilości wody - sprzyja brak aktywności fizycznej, spożywanie alkoholu czy palenie. Na nadciśnienie ma wpływ także niewystarczająca ilość snu i wiek. Osoby powyżej 65. roku życia są szczególnie narażone na wysokie ciśnienie krwi.