Nie tylko witamina D poprawia nastrój. Podobne właściwości ma ten suplement

2022-07-19 11:09

Wśród witamin prym wiedzie witamina D, która wykazuje działanie poprawiające nastrój. Okazuje się jednak, że podobne działanie ma równiez witamina B6. Ta witamina wspomaga przyswajalność magnezu, bierze udział w procesach metabolicznych oraz reguluje pracę układu nerwowego. Jej suplementacja może również pozytywnie wpłynąć na nastrój. Najnowsze badanie wykazało zależność między suplementacją witaminy B6 a mniejszym odczuwaniem lęku i przygnębienia.

Kobieta trzyma w dłoni suplementy
Autor: Getty Images

Do takich wniosków doszli naukowcy z University of Reading, którzy zbadali wpływ wysokich dawek witaminy B6 na młodych dorosłych. Wyniki okazały się bardzo obiecujące, gdyż uczestnicy badania po miesiącu przyjmowania suplementów z witaminą B6 znacznie mniej odczuwali niepokój i przygnębienie. Badanie to jest cennym dowodem, który może stanowić wstęp do zapobiegania lub leczenie zaburzeń nastroju i depresji z stosowaniem suplementów.

Poradnik Zdrowie: depresja

Jak witamina B6 wpływa na nastrój?

Witamina B6 należy do grupy suplementów, które modyfikują poziomy aktywności mózgu - zwiększa produkcję GABA (kwasu gamma-aminomasłowego), substancji chemicznej, która blokuje impulsy między komórkami nerwowymi w mózgu.

Jak tłumaczy dr David Field, główny autor z School of Psychology and Clinical Language Sciences na University of Reading, "Funkcjonowanie mózgu opiera się na delikatnej równowadze między neuronami pobudzającymi, które przenoszą informacje, a tymi hamującymi, które zapobiegają ucieczce aktywności. Ostatnie teorie łączą zaburzenia nastroju i niektóre inne stany neuropsychiatryczne z zaburzeniem tej równowagi, często w kierunku podwyższonego poziomu aktywności mózgu. Witamina B6 pomaga organizmowi wytworzyć specyficzny przekaźnik chemiczny, który hamuje impulsy w mózgu, a nasze badanie łączy ten uspokajający efekt ze zmniejszonym lękiem wśród uczestników".

Na czym polegało badanie?

W badaniu udział wzięło 300 uczestników, którym losowo przydzielono suplementy witaminy B6 lub B12 znacznie przekraczające zalecane dzienne spożycie (około 50-krotność zalecanej dziennej dawki) lub placebo. Uczestnicy przyjmowali je z jedzeniem przez miesiąc.

Badanie wykazało, że witamina B12 miała niewielki wpływ w porównaniu z placebo w okresie próbnym, ale witamina B6 dała statystycznie wiarygodną różnicę.

Podwyższony poziom GABA wśród uczestników, którzy przyjmowali suplementy witaminy B6, został potwierdzony testami wizualnymi przeprowadzonymi pod koniec badania, potwierdzając hipotezę, że B6 odpowiada za zmniejszenie lęku.

Jednak, aby osiągnąć takie efekty, niezbędna jest suplementacja. Zawartość witaminy B6 w produktach spożywczych jest niestety zbyt mała.

"Wiele produktów spożywczych, w tym tuńczyk, ciecierzyca oraz wiele owoców i warzyw, zawiera witaminę B6. Jednak wysokie dawki zastosowane w tym badaniu sugerują, że suplementy byłyby konieczne, aby wywierać pozytywny wpływ na nastrój" - tłumaczy dr Field.

Badanie daje nadzieję na wdrożenie suplementów do wspomagania leczenia zaburzeń nastrojów. Dr Field podkreśla, że same suplementy nie są wstanie wpływać na mózg tak mocno, jak leki przeciwdepresyjne, jednak ich przyjmowanie w połączeniu z terapią może znacznie wspomóc leczenie depresji.