Jest narzędzie, które usprawni wizytę u lekarza
W dniu 16 października 2018 r. pod patronatem Ministerstwa Zdrowia, ruszyła akcja edukacyjna, realizowana wspólnie przez PASMI Polski Związek Producentów Leków Bez Recepty oraz Fundację Obywatele Zdrowo Zaangażowani (FOZZ), mająca na celu podkreślenie wagi, jaką niesie zaangażowanie pacjenta w proces leczenia. W ramach kampanii, przygotowane zostało konkretne narzędzie, które usprawni wizytę lekarską, wpłynie pozytywnie na jej przebieg i jakość.
Narzędzie to tzw. Niezbędnik Pacjenta, który został przygotowany w wersji elektronicznej do pobrania, a w wersji drukowanej będzie udostępniony w przychodniach lekarskich. Niezbędnik Pacjenta jest narzędziem, które pozwoli pacjentowi przygotować listę przyjmowanych leków (wraz m.in. z opisem dawkowania czy substancji czynnej), co będzie nie tylko ułatwieniem pracy lekarza, ale jednocześnie zaoszczędzi jego czas na czynności szczególnie istotne z punktu widzenia pacjenta.
„Lekarze rodzinni w Polsce przyjmują z nadzieją i wspierają wszystkie proste, prospołeczne, działania edukacyjne - dla seniorów i nie tylko - takie jak upowszechnianie NIEZBĘDNIKA PACJENTA. Rady i wskazówki dotyczące leków; komunikacji lekarz – pacjent są bardzo cennymi narzędziami w ochronie zdrowia, ale przede wszystkim pozwalają na zwiększenie bezpieczeństwa i skuteczności leczenia” – wskazuje dr Michał Sutkowski, Prezes Warszawskich Lekarzy Rodzinnych.
Przeciętna wizyta u lekarza trwa 20 minut, z czego średnio aż 16 z nich lekarz poświęca na czynności organizacyjne. Tymczasem pacjenci w dobie starzejącego się społeczeństwa i coraz większej ilości przyjmowanych leków odczuwają potrzebę, aby lekarze podczas wizyty poświęcili im więcej uwagi. Ponad 90% lekarzy uważa, że pacjent również powinien przeznaczyć trochę czasu na przygotowanie się do wizyty.²
„Podczas organizowanych przez FOZZ ogólnopolskich warsztatów edukacyjnych, w których udział wzięło ponad 1500 osób, pacjenci zgłaszali swoje najważniejsze problemy związane z opieką zdrowotną i leczeniem. W tych rozmowach bardzo często powracał temat przebiegu wizyty u lekarza i odpowiedniego do niej przygotowania. Lekospis, dla uczestników warsztatów, którego jesteśmy pomysłodawcą i który znalazł się w Abecadle Lekowym (kompendium wiedzy przekazywanej podczas warsztatów każdemu uczestnikowi), spotkał się z bardzo ciepłym przyjęciem. Cieszymy się, że Cieszymy się, że dzisiaj możemy współtworzyć NIEZBĘDNIK PACJENTA” – mówi Prezes FOZZ, dr Anna Staniszewska.
35,5% pacjentów nie zapoznaje się ze swoimi prawami i obowiązkami, gdyż w ogóle nie ma świadomości ich istnienia.2 Akcja edukacyjna mająca za zadanie upowszechnienie Niezbędnika Pacjenta ma na celu również podnoszenie świadomości, co pozwoli zrozumieć pacjentowi, że jest on w procesie leczenia podmiotem, partnerem lekarza, że poprzez swoje zaangażowanie może mieć realny wpływ na jego efektywność.
„Jednym z podstawowych praw pacjenta jest prawo do rzetelnej, zrozumiałej informacji o jego stanie zdrowia, przebiegu leczenia i przyjmowanych lekach. Uzyskanie przez pacjenta właściwej informacji w tym zakresie, wpływa na możliwość jego faktycznego współuczestnictwa w podejmowanych decyzjach medycznych. Pacjent zawsze powinien zostać poinformowany w sposób przystępny, a przede wszystkim zrozumiały, bo jest to przymiot świadomej zgody. Niestety nie zawsze to prawo jest w pełni przestrzegane. Dlatego każde działanie edukacyjne, które pomaga pacjentowi w przestrzeganiu zaleceń lekarza i odpowiednim stosowaniu leków – takie jak narzędzie NIEZBĘDNIK PACJENTA jest niezwykle cenne.” – ocenia Zastępca Rzecznika Praw Pacjenta, Grzegorz Błażewicz.
Kampania edukacyjna wpisuje się w szerszą akcję informacyjną, realizowaną przez PASMI, we współpracy z Partnerami oraz regulatorem. Jednym z celów statutowych organizacji ,jest promowanie odpowiedzialnego leczenia, dlatego temat Niezbędnika Pacjenta jest jednym z kilku, które zamierza podjąć w najbliższym czasie PASMI.
„Jednym z ważnych celów strategicznych PASMI jest zwiększanie świadomości zdrowotnej polskich pacjentów, prowadzące do odpowiedzialnego, bezpiecznego leczenia.
Do dotychczasowych działań edukacyjnych dołączyliśmy nowe narzędzie – Niezbędnik Pacjenta, które wspiera pacjenta i lekarza w efektywności leczenia, pomaga pacjentowi przestrzegać zaleceń, buduje jego wiedzę w zakresie stosowanych leków. Natomiast lekarzom ułatwia i upraszcza przebieg wizyty pacjenta w gabinecie” – mówi Ewa Jankowska Prezes Zarządu PASMI.
Niezbędnik Pacjenta będzie wkrótce dostępny na stronie internetowej PASMI, a także na stronie internetowej FOZZ oraz na społecznościowej stronie.
1. RAPORT E-zdrowie oczami Polaków. LekSeek, Gabinet drWidget, 18.04.2018
2. Współczesna rola pacjenta hospitalizowanego w interakcji z lekarzem-między konfliktem a równowagą. Rozprawa doktorska Małgorzaty Drozd-Garbacewicz, 2015 r.