Cztery mało znane objawy niedoboru magnezu. Sprawdź, czy masz któryś z nich

2022-05-20 12:55

Czy brakuje mi magnezu? Wiele osób zadaje sobie to pytanie za każdym razem, gdy słyszy lub widzi reklamę preparatów z magnezem. O niedoborach tego pierwiastka organizm daje nam znać w określony sposób. Niekiedy jednak objawy wcale nie są tak oczywiste, jak twierdzą aktorzy w reklamach. Na które z nich również warto zwrócić uwagę?

Cztery mało znane objawy niedoboru magnezu. Sprawdź, czy masz któryś z nich
Autor: Getty Images

Spis treści

  1. Przygnębienie i ciągły stres
  2. Problemy ze snem i bezsenność
  3. Nadciśnienie i nierówna praca serca
  4. Nadmierne wypadanie włosów

Magnez jest jednym z najważniejszych pierwiastków, gdyż bierze udział w bardzo wielu procesach życiowych. Tymczasem wiele osób ma go zbyt mało - a powodem jest m.in. skażenie środowiska, na skutek czego w zbożach, warzywach i owocach spada zawartość tego pierwiastka.

Do jego utraty z produktów żywnościowych dochodzi również na skutek obróbki technologicznej. Badania dowodzą, że w krajach wysoko uprzemysłowionych średnie spożycie magnezu jest znacznie niższe,  niż zalecane dawki - do jego deficytu może prowadzić również nadużywanie kawy, czy alkoholu oraz niektóre choroby.

Niedobór magnezu często jednak pozostaje nierozpoznany, gdyż zazwyczaj bada się jego stężenie w surowicy krwi, tymczasem organizm może "przesuwać" dostępną mu pulę tego pierwiastka do i z komórek - dlatego nawet przy dużym jego deficycie wynik badania stężenia magnezu może utrzymywać się w normie (wiarygodny wynik daje m.in. badanie wewnątrzkomórkowego stężenie magnezu). Deficyt daje jednak określone objawy, w tym również takie, których zwykle nie kojarzymy z niedoborem magnezu. Warto je znać.

Przygnębienie i ciągły stres

Niedobór magnezu może mieć wpływ na nastrój - osoby ze znacznym deficytem tego pierwiastka odczuwają niepokój, mają objawy depresji, trudno im się zrelaksować. Wiąże się to z wpływem magnezu na układ nerwowy. Jego  niedobór doprowadzić może do spadku produkcji 5-hydroksytryptofanu, związku uczestniczącego w syntezie "hormonu szczęścia" - serotoniny.

Problemy ze snem i bezsenność

Niedobór magnezu może również doprowadzić do zaburzeń w naszym zegarze biologicznym, gdyż niekorzystnie wpływa na syntezę melatoniny, która odpowiada za dobowe rytmy czuwania i snu. Przy deficycie tego pierwiastka trudniej jest także się zrelaksować. Badania wykazały, że suplementacja magnezem w przypadku osób starszych cierpiących na bezsenność znacząco poprawiła jakość snu i zmniejszyła liczbę nocnych pobudek.

Poradnik Zdrowie: wpływ magnezu na organizm

Nadciśnienie i nierówna praca serca

Objawem niedoboru magnezu może być również skaczące ciśnienie krwi i dziwne kołatania serca. Ponieważ jony magnesu hamują napływ wapnia do komórek, jego niedobór może być przyczyną rozwoju nadciśnienia, zwłaszcza, że magnez ma też działanie ochronne na śródbłonek naczyniowy i pomaga rozszerzać naczynia krwionośne. W przypadku deficytu tego pierwiastka stwierdzane są też zaburzenia rytmu serca (mające postać arytmii lub migotania przedsionków).

Nadmierne wypadanie włosów

Niedobór magnezu może być również widoczny na włosach, które z tego powodu zaczną mocniej wypadać. Magnez to nie tylko jeden ze składników budulcowych włosa - uczestniczy on również w kilkunastu reakcjach molekularnych zachodzących na poziomie komórkowym.

Umożliwia także wytwarzanie ATP, czyli adenozynotrójfosforanów, związków dostarczających energię do każdej komórki ciała - w tym również do komórek macierzy włosowych. Do podziałów komórkowych macierzy oraz procesów produkcji keratyny, czyli głównego budulca włosa, potrzeba bardzo dużo energii, której brakuje, gdy brakuje magnezu.