Jak poprawić złe wchłanianie żelaza w anemii?

2020-01-10 10:23

Wchłanianie żelaza w anemii to duży problem. Anemia rozwija się, gdy organizm produkuje za mało czerwonych krwinek. Najczęściej mamy anemię z braku żelaza. Czasem cierpimy na niedobór żelaza, nawet gdy dbamy o dobrą dietę i przyjmujemy preparaty żelaza. Po prostu go nie wchłaniamy dostatecznie dobrze. Jak poprawić złe wchłanianie żelaza?

Właściwie anemia nie powinna nas dotykać, bo dzienna dieta Polaków dostarcza ok. 10-20 mg żelaza, z czego przyswajamy mniej więcej 5-10 procent. To wystarczająca ilość, by nie mieć anemii, bo dzienne zapotrzebowanie waha się od 1 do 4 mg, zależnie od wieku i stanu zdrowia (kobiety w ciąży potrzebują go najwięcej).

Organizm gospodaruje żelazem rozsądnie. Krąży ono we krwi transportowane przez białko o nazwie transferyna. Dostarcza ono żelazo do szpiku, gdzie potrzebne jest do produkcji hemoglobiny, białka wypełniającego czerwone krwinki (erytrocyty). Poza tym mamy zapasy żelaza w białkach: ferrytynie i hemosyderynie.

Zapasy te wystarczają na kilka miesięcy, a nawet na kilka lat. Jeśli jednak nie wchłaniamy żelaza z diety wyczerpujemy swoje zapasy żelaza. Lekarze mówią wtedy o ukrytym niedoborze żelaza. W końcu kiesa okazuje się pusta i zaczynamy mieć objawy anemii.

Jak stwierdzić złe wchłanianie żelaza?

Jeśli zastosujemy leczenie i przyjmujemy preparaty żelaza,  a wyniki morfologii i stężenia żelaza we krwi się nie poprawiają  lekarz zapewne zleci wykonanie krzywej przyswajania żelaza.  Oddajemy krew na czczo i laboratorium oznacza stężenie poziomu żelaza. Następnie dostajemy preparat zawierający żelazo i pielęgniarka pobiera krew w pewnych odstępach czasu. W każdej próbce oznacza się stężenie żelaza. Jeśli wyniki pokazują, że mimo podania preparatu zawierającego żelazo poziom tego pierwiastka we krwi nie wzrasta - wtedy można mówić o złym wchłanianiu żelaza.

Czytaj też: Niedokrwistość (anemia) złośliwa: przyczyny i objawy. Choroba Addisona-Biermera - leczenie

Sprawdź, co jeść przy anemii:

Ważne

Objawy anemii

  • osłabienie,
  • łatwe męczenie się,
  • przyspieszenie akcji serca,
  • duszność po wysiłku,
  • bóle głowy,
  • zaburzenia snu,
  • bladość skóry i błon śluzowych,
  • kłopoty z koncentracją,
  • wypadanie włosów,
  • łamliwość paznokci.

Złe przyswajanie żelaza: przyczyny

Żelazo jest przyswajane w górnym odcinku jelita cienkiego. Z różnych powodów (uszkodzenie bądź wadliwe działanie kosmków jelitowych, uszkodzona śluzówka, niedostatek dobrych bakterii jelitowych) możemy miec zaburzenia wchłaniania z przewodu pokarmowego i wtedy żelazo po prostu nie dostaje się do naszego krwiobiegu. W takich sytuacjach na ogół zaczyna się podawać preparaty żelaza w zastrzykach. Istnieje także teoria, że białko mleczne laktoferyna, działając korzystnie na florę bakteryjną jelit poprawia wchłanianie i dzięki temu  poprawia się nasze przyswajanie żelaza.

Czytaj więcej: Hemoglobina: normy dla kobiet, mężczyzn i dzieci oraz dla kobiet w ciąży

Jak zwiększyć wchłanianie żelaza

Czasem mogą pomóc niewielkie zmiany w naszych przyzwyczajeniach i sposobie zażywania preparatów żelaza. Wchłanianie zwiększymy jeśli będziemy przyjmować je na czczo lub między posiłami. Warto preparat popijac sokiem cytrusowym, bo witamina C wspomaga wchłanianie żelaza. Korzystne są także witaminy B6, B12 i kwas foliowy. Podczas kuracji żelazem warto ograniczyć spożycie mleka i przetworów mlecznych, a także produktów mącznych i kasz. Więcej natomiast jeść warzyw ( zwłaszcza zielonych liściastych oraz buraków) i owoców (fruktoza także wspomaga wchłanianie żelaza) oraz czerwonego mięsa.

Jak rozpoznać objawy anemii? [WIDEO]

Anemia. Jakie daje objawy i jak ją leczyć?
Czy artykuł był przydatny?
Przykro nam, że artykuł nie spełnił twoich oczekiwań.