eWUŚ: jak potwierdzić swoje prawo do świadczeń NFZ?

2013-01-07 12:59

eWUŚ czyli Elektroniczna Weryfikacja Uprawnień Świadczeniobiorców pozwala tym, którzy są ubezpieczeni, bez zbędnych formalności korzystać z usług NFZ. Jak sprawdzić w eWUŚ, czy masz prawo do bezpłatnej opieki medycznej?

eWUŚ: jak potwierdzić swoje prawo do świadczeń NFZ?
Autor: Shutterstock eWUŚ czyli Elektroniczna Weryfikacja Uprawnień Świadczeniobiorców pozwala tym, którzy są ubezpieczeni, bez zbędnych formalności korzystać z usług NFZ. Jak sprawdzić w eWUŚ, czy masz prawo do bezpłatnej opieki medycznej?

eWUŚ to skrót - pełna nazwa systemu to Elektroniczna Weryfikacja Uprawnień Świadczeniobiorców. Sprawdzenie, czy eWUŚ pozwala ci na bezpłatne korzystanie z usług NFZ jest banalnie proste.

Sprawdzenie uprawnień w eWUŚ krok po kroku

  • podajesz w rejestracji swój numer PESEL
  • potwierdzasz swoją tożsamość jednym z trzech dokumentów: dowodem osobistym, paszportem albo prawem jazdy
  • w przypadku dziecka objętego obowiązkiem szkolnym (do  ukończenia 18. roku życia) pokazujesz aktualną legitymacja szkolną

Jeśli twoje składki opłacane są prawidłowo, twoje dane wyświetlają się na zielono, jeśli są jakieś nieprawidłowości, system oznaczy cię na czerwono.

Kiedy płacisz składki a nie ma cię w eWUŚ

Taka sytuacja może zdarzyć się, gdy twój pracodawca nie zgłosił cię w ogóle do ubezpieczenia i nie zapłacił za ciebie składki. Jednak najczęstszym problemem w związku z wprowadzeniem eWUŚ jest niepoinformowanie pracodawcy o członkach rodziny, których należy zgłosić do ubezpieczenia zdrowotnego czy np. nowo narodzonego dziecka.
Jeśli wyświetlasz się na czerwono, a wiesz, że składki są opłacane możesz skorzystać z bezpłatnych świadczeń NFZ na podstawie:

  • zaświadczenia z zakładu pracy,
  • zaświadczenia ZUS,
  • legitymacji emeryta lub rencisty,
  • albo druku RMUA.

Jeśli nie masz przy sobie dokumentów, możesz złożyć oświadczenie, że jesteś ubezpieczony. W oświadczeniu trzeba będzie podać imię, nazwisko i PESEL. Jeśli podasz nieprawdę, NFZ zażąda od nas zwrotu kosztów leczenia.
Jeśli masz ubezpieczenie, ale nie przeszłaś kontroli w przychodni lub w szpitalu albo w ogóle nie ma cię w systemie, możesz złożyć reklamację w ZUS (lub KRUS) albo w NFZ. Wszelkie wątpliwości możesz też wyjaśnić pod numerem infolinii NFZ, tel. 800 800 805.