PRACA PRZY KOMPUTERZE nie musi szkodzić TWOJEMU KRĘGOSŁUPOWI

2012-06-08 12:31

Jak wynika z, przeprowadzonych w tym roku, ogólnopolskich badań Ergotest, stanowiska pracy zaledwie 2 proc. ankietowanych całkowicie spełniają wymogi ergonomii. Natomiast aż 53 proc. respondentów pracujących za biurkiem odczuwa bóle pleców lub karku. Jak powinno zostać urządzone funkcjonalne stanowisko, aby praca przy komputerze nie była męczarnią i jakie są sposoby niwelowania ewentualnych dolegliwości?

Ergonomiczne urządzenie stanowiska pracy lub nauki powinniśmy traktować priorytetowo tak by nie zniszczyć swojego kręgosłupa. Biurko musi być na tyle duże, aby bez problemu zmieściły się na nim: monitor, klawiatura, myszka oraz podstawowe akcesoria. Optymalne wymiary to przynajmniej 80 cm szerokości i 120 cm długości.

Prawidłowo wyprofilowane krzesło to podstawa

Istotny wpływ na komfort pracy przy biurku ma także dobór odpowiedniego, stabilnego krzesła. Najlepiej jeśli ma możliwość regulacji wysokości i pochylenia oparcia oraz poziomu siedziska. Kolana powinny być ułożone na poziomie biodra lub nieco niżej, a stopy płasko na podłodze. Warto pomyśleć o specjalnej poduszce na krzesło, która zagwarantuje nam równomierne rozmieszczenie ciężaru ciała. Oprócz tego odciąża kręgosłup, ponieważ jej kształt powoduje, że  wypchamy miednicę do przodu, wymuszając wyprostowanie sylwetki. Natomiast dodatkowe podparcie lędźwiowe (mocowane do krzesła) wspomoże redukcję nacisku na plecy.

Polecany artykuł:

  • Biurko, krzesło i podłokietniki powinny być ustawione w taki sposób, aby zapewnić swobodne położenie rąk i nadgarstków podczas obsługi klawiatury bądź myszki. Istotny jest również dobór odpowiednich podkładek, które umożliwią nam prawidłowe ułożenie kończyn górnych. Warto także zatroszczyć się o właściwe ułożenie nóg i zmniejszenie ich obciążenia poprzez korzystanie z podnóżka ustawionego pod kątem do 15 stopni.

  • Znaczenie ma też prawidłowe ustawienie monitora. Powinien on być usytuowany w odległości od 30 do 75 cm od oczu użytkownika (na długość ramienia – od poziomu oczu do góry monitora). Górny brzeg ekranu musi znajdować się poniżej poziomu wzroku, a optymalny kąt obserwacji być ustawiony między 20°-50° w dół. Zadbajmy o to, aby od monitora nie odbijało się ani światło naturalne, ani sztuczne. Nie zapominajmy także o utrzymywaniu wyprostowanej pozycji ciała.

Jak radzić sobie z dolegliwościami?

W pracy przy komputerze nawet przy najdokładniejszych ergonomicznych ustawieniach, nieuniknione są chociażby drobne dolegliwości związane z dłuższym utrzymywaniem ciała w pozycji siedzącej. Do najczęstszych zaliczają się bóle pleców, kręgosłupa i karku. Dlatego powinniśmy kilka razy w ciągu ośmiu godzin pracy wykonywać ćwiczenia relaksacyjne i rozluźniające, np. przechylanie głowy w różne strony, schylanie się, rozciąganie nadgarstków, rąk czy zaciskanie pięści. Ponadto stanowisko pracy powinno umożliwiać oparcie nadgarstków podczas pisania na klawiaturze. Warto też czasem wstać zza biurka i „rozprostować kości”. Krótkie, pięciominutowe przerwy po każdej godzinie pracy na pewno pomogą poprawić samopoczucie i ograniczyć zmęczenie.

Zgubne nawyki w pracy

Ważne

Dekalog ergonomicznego stanowiska pracy:

  1. Co najmniej 13 metrów sześciennych wolnej objętości pomieszczenia i 2 metrów kwadratowych wolnej podłogi przypadającej na każdego pracownika.
  2. Szerokość przejścia w biurach – nie mniejsza niż 60 cm.
  3. Klawiatura i mysz umieszczone na wysuwanej szufladzie, ok. 60-75 cm nad ziemią. Blat pod monitor – 70-90 cm nad ziemią.
  4. Odpowiednia przestrzeń dla nóg – 65 cm wysokości, 70 cm głębokości, 70-80 cm szerokości.
  5. Krzesło powinno mieć 5 punktów podparcia, sztywną konstrukcję i możliwość regulacji wysokości siedziska (zakres regulacji ok. 40-50 cm)
  6. Stały kąt oparcia – ok. 10 stopni odchylenia w tył od pionu (zakres regulacji 50 w przód i 300 w tył).
  7. Stanowisko powinno umożliwiać położenie stóp płasko na podłodze lub być wyposażone w podnóżek.
  8. Odchylenie monitora – 20 stopni do tyłu. W przypadku braku regulacji – wyposażenie stanowiska w specjalną podstawkę.
  9. Regulowany kąt nachylenia klawiatury.
  10. Stanowisko wyposażone w uchwyt na dokumenty (między klawiaturą a monitorem), z regulacją ustawienia wysokości i nachylenia.
Czy artykuł był przydatny?
Przykro nam, że artykuł nie spełnił twoich oczekiwań.
KOMENTARZE
Anna
|

Wyshość odległość i barwa ekranu -to ważne !!!!

Aneta, W-wa
|

KRĘGOSŁUP. ĆWICZENIA ELIMINUJĄCE BÓL. BŁĘDY W IG. ♥♥♥♥♥

BH.46.
MOTTO: KAŻDY Z NAS, JEŚLI BOLI GO KRĘGOSŁUP, TO MYŚLI ZARAZ O LEKACH TZW. PRZECIWBÓLOWYCH.*****

NIC BARDZIEJ MYLNEGO, POWINNIŚMY ZWYCZAJNIE ĆWICZYĆ MIĘŚNIE:
Utrzymujące kręgosłup w prawidłowym pionie tzw. MIĘŚNIE OKOŁOKRĘGOSŁUPOWE, a problem oddalamy. Ćwiczenia, takie jeśli wykonujemy 15-20 minut, we własnym łóżku, 1 x w tygodniu, to wyniki tych ćwiczeń nas zaskakują, ponieważ mamy lepszą kondycję i większą ogólną sprawność całego organizmu Dużo większą. Eliminujemy też; zaparcia jednocześnie uzyskując na stałe tzw. klasyczny PŁASKI brzuch.

NALEŻY TYLKO PRZECZYTAĆ I ZREALIZOWAĆ SAMEMU OPISY:
Pod zdjęciami ćwiczącego modela. Rozdział Nr 33 w książce; pt_______: PORADNIK ŻYWIENIOWY człowieka w XXI wieku.

DOBRZE JEST TEŻ W TRAKCIE ĆWICZEŃ DOCIĄŻYĆ SIĘ OBCIĄŻNIKAMI:
Lecz tylko takimi o ciężarze 500 gram. Mężczyznom poprawią się torsy, a dziewczynom talie. A więc ćwiczenia czas zacząć !! Ostanie słowo, co oczywiste należy zawsze do naszego lekarza rodzinnego.