Dolegliwości zdrowotne w pracy stojącej: bóle nóg, kręgosłupa, żylaki

2014-07-10 16:24 Jolanta Dyjecińska - artykuł pochodzi z miesięcznika "Zdrowie" | Konsultacja: dr Adrian Rymarczyk, specjalista chirurg ortopeda traumatolog, Centrum Medyczne Achilles, www.achillesmed.pl

Pracę stojącą wykonuje 30 procent społeczeństwa. Najczęściej pisze się o tym, jak zapobiegać szkodliwym dla zdrowia skutkom siedzącego trybu życia. A przecież wiele osób pracuje w pozycji stojącej i z tego powodu także odczuwa różne dolegliwości. Jak ograniczyć ryzyko bólów kręgosłupa i stóp? Co robić, żeby nie mieć problemów z żylakami? Zobacz, jakie buty są najlepsze do pracy na stojąco.

Niektórzy z nas przez 8 godzin dziennie stoją. Niezależnie od tego, jaki zawód wykonują, narzekają na bóle nóg, kręgosłupa, karku. Skarżą się na obrzęki stóp, łydek, kurcze mięśni, żylaki. Wielogodzinne stanie jest bowiem bardzo obciążające dla organizmu. Mocno je odczuwają układ kostno-mięśniowy i krążenia. Stąd po latach pracy w takiej pozycji pojawiają się nie tylko problemy natury ortopedycznej, ale i naczyniowej.

Praca w pozycji stojącej powoduje obrzęki i żylaki

Praca na stojąco sprzyja zastojowi krwi w żyłach nóg. Trudno jej bowiem odpłynąć w kierunku serca, gdy nie pomaga jej w tym praca mięśni stóp i łydek, które niczym pompa tłoczą ją do góry. Konsekwencją są obrzęki, uczucie ciężkich nóg, żylaki. Zaleganiu krwi w nogach przeciwdziała noszenie w pracy pończoch lub podkolanówek uciskowych. W przypadku stwierdzenia przewlekłej niewydolności żylnej stopień ucisku powinien dobrać lekarz. Ważne jest, abyśmy podczas pracy nie stali nieruchomo.

Pamiętajmy o tym, aby co 5-10 minut zmieniać pozycję ciała, ruszać nogami. Ale dreptanie w miejscu lub przenoszenie ciężaru ciała z jednej stopy na drugą daje niewiele pożytku. Należy stanąć w lekkim rozkroku. Jedną stopę opieramy całą na podłożu, drugą tylko na palcach, jednocześnie napinając mięśnie łydki. Co kilka minut powtarzamy takie ćwiczenie przynajmniej po 2-3 razy na każdą z nóg.

Możemy też wspiąć się na palcach. Taka gimnastyka działa przeciwobrzękowo i zmniejsza ryzyko żylaków.

To ci się przyda

Pamiętaj o relaksie

Po powrocie do domu warto poleżeć z nogami opartymi o ścianę, aby zlikwidować obrzęk. W jego usunięciu pomoże też polewanie nóg chłodnym strumieniem wody, prowadzonym od stóp do kolan. Potem można wykonać prosty masaż. Przesuwamy kilka, kilkanaście razy ręce od palców do kolan, uciskając ciało. Zadbajmy też o aktywny wypoczynek, choćby po to, aby usprawnić krążenie. Zmęczonym mięśniom dobrze zrobi spacer, pływanie, rekreacyjna jazda na rowerze przez 30 minut. Te formy aktywności fizycznej można traktować jako rozgrzewkę przed uprawianiem innych sportów, takich jak np. bieganie czy gra w tenisa. Bez niej może szybko dojść do kontuzji.

Jak zadbać o stopy w pracy stojącej

To na nich opiera się cały ciężar ciała. Im większy, tym bardziej się spłaszczają podczas pracy na stojąco. Z czasem zmienia się ich architektura. Zmniejszają się łuki podłużne i poprzeczny – pojawiają się bolesne odciski, bóle śródstopia, halluksy. Zapewnijmy zatem stopom maksymalny komfort. Pracujmy w obuwiu sportowym, najlepiej przeznaczonym do biegania, bo ma elastyczną, sprężystą podeszwę i wyprofilowaną wkładkę. Amortyzuje ono nacisk ciała na stopy i podtrzymuje ich łuki. Dobrym rozwiązaniem jest noszenie w butach wkładek ortopedycznych wykonanych na zamówienie.

Skutkiem pracy stojącej są dokuczliwe bóle nóg

Spowodowane są ogromnym zmęczeniem ciągle napiętych mięśni przodu uda i tyłu łydki. Jeśli nie zostaną one co pewien czas rozluźnione, pojawia się nie tylko ból nóg, ale i kurcze w łydkach. Naprężone mięśnie są bowiem niedokrwione. Brakuje im tlenu i składników odżywczych, m.in. magnezu i potasu, które mają duże znaczenie dla prawidłowej pracy mięśni.

Jeśli chcemy uniknąć takich dolegliwości, pamiętajmy o właściwej pozycji ciała. Należy stać w niedużym rozkroku, aby obciążenie nóg było równomierne, jednocześnie napinając mięśnie ud i pośladków. Jeśli tego nie zrobimy, zaczniemy się garbić, czego następstwem są bóle kręgosłupa. Co kilka minut wykonujemy ćwiczenia zapobiegające zastojowi krwi w żyłach.

Tym, dla których taka pozycja jest niewygodna, proponujemy opieranie raz lewej, raz prawej stopy na niewielkim podnóżku (ok. 10 cm wysokości). Pozycja ta zapobiega garbieniu się i zmusza do napięcia mięśni pośladka. Korzystajmy z każdej okazji, by przysiąść na chwilę, ponieważ w takiej pozycji mięśnie nóg się rozluźniają, relaksują.

Kłopoty z kręgosłupem w pracy stojącej

Podczas pracy na stojąco najbardziej obciążony jest jego odcinek lędźwiowy, zwłaszcza gdy się garbimy. Dlatego tak istotne jest właściwe zaprojektowanie stanowiska pracy. Blat, taśma produkcyjna czy lada nie mogą znajdować się za nisko, bo to wymusza pochylanie się nad nimi, i powinny być umiejscowione jak najbliżej ciała.

Im bowiem większe wychylenie tułowia, tym większe obciążenie odcinka lędźwiowego kręgosłupa. Pamiętajmy o tym, by się nie garbić. Starajmy się trzymać prosto nie tylko plecy, ale i głowę. Jej ciągłe pochylenie prowadzi do naprężenia mięśni szyi oraz karku. Po pewnym czasie może dojść do przykurczu mięśni i dyskopatii odcinka szyjnego kręgosłupa.

miesięcznik "Zdrowie"
Czy artykuł był przydatny?
Przykro nam, że artykuł nie spełnił twoich oczekiwań.

NOWY NUMER

Czytaj e-wydanie cenie 1,00 zł i zyskaj dostęp do numerów archiwalnych! W nr 6/2020 "Zdrowia" m.in.: jak działają jelita, 10 pytań o wazektomię, uzależnienia a płeć, dłonie pod ochroną, ćwiczenia na smukłe nogi. "Zdrowie" to 76 stron rzetelnej wiedzy!

Dowiedz się więcej
Miesięcznik Zdrowie  6/2020
KOMENTARZE
Hyz K.
|

Też pracuje 8 godzin na nogach i mi na bole kregosłupa pomaga pas na odcinek lędźwiowy (ale nie cały dzień noszony) i maści chłodzące albo rozgrzewające w zależności o intensywności bólu

Paweł Kucharz
|

Ja pracuję dwie zmiany dziennie, po sześć do ośmiu godzin każda...
czyli dwanaście do szesnastu godzin dziennie, stojąc.
Mam jedną przerwę pół godzinną i jedną piętnastominutową.

Wika
|

Po dwóch latach co prawda ale odpowiedziec mogę, pal sześć te leki i maści bo to pomoże prawda odrobinę. Ale myślę ze buty właśnie do biegania- kupilam pod siebie. Mialam podobne problemy. Odkąd zaczęłam chodzić w nich na codzień, a nie tylko zakładać do biegania, zaczelam znowu nosić wysokie buty, pozbylam sie wszelkich dolegliwości. Wbrew pozorom dobre obuwie jest podstawą. Naprawdę polecam się w takie zaopatrzyć. Mozliwe ze problem jak u mnie zniknie. Muszą byc dobrze dobrane! Te moje mają dość ciekawą gąbkę wewnątrz jako wkladkę, która " wypycha" stopę.. Super przy szybkim bieganiu :)

praca w państwie pis
|

ja pracuję po14 godzin niby mam przerwę 15 minut a jej nie mam przerwa tak zwana to nalej mi wody zrób mi herbatkę po powrociedo domu nie mam siły na żadne ćwiczenia

Innominatus
|

Ja pracuje po 10.5 godziny a w czasie pick time 11.5 w jednym miejscu i naprawde nie jest fajnie stac te 10 godzin bez ruchu dlatego czasami przejde sie gdzies zeby odpoczac wiadomo mam dwie przerwy po 30 minut co jest dobre w tej pracy a co do butow to najlepsze sa sportowe do biegania a jak nie mozna takich miec w pracy to jaki problem wlozyc do butow specjalne wkladki ortopedyczne i na prawde lzej bedzie sie pracowac ...

KUCHARZ
|

Naprawde pracujecie stojąc 8 godzin? Marzę o takich godzinach.
Niestety w moim przypadku jest to 16 godzin dziennie w systemie 4/1.
Pozdrawiam wasze plecy nogi oraz żylaki :)

Dorota
|

Bardzo mi bola nogi po bieganiu, stopy od butów, a najbardziej kolana. Jakieś tam kremy stosowałam, ale mam wrażenie ze nić już mi nie pomoże pozbyć się tego bólu. Słyszałam o różnych masażerach do stóp, które pomagają od różnego rodzaju bólu nóg, np. (http://www.margotbeautysolu.... Ale jest cholernie drogi, chciałam tylko się zapytać czy ktoś wie coś ta ten temat, czy napewno pomaga? Dzięki

raffi
|

ja miałem to samo-masakra. 8-godz praca stojąca. na dodatek kolano tak przeciążyłem że pojawił mi się torbiel, oczywiście nie odbyło się bez zabiegu. rozwiązanie znalazłem podczas jazdy na rowerze. samochód zamieniłem na rower. do tego dołożyłem jeszcze bieganie za piłką raz na tydzień. oczywiście na boisko na rowerze 9 km. po 2 tyg. systematycznego jeżdżenia czułem się jak nowo narodzony. oczywiście gorzej jest zimą. po pracy ruch, ruch i jeszcze raz ruch.

solka69
|

Mam robocze,blaszane obuwie.Moj zakład pracy tego wymaga.Stoję 8 godz.dziennie.Mam takie bole nóg ze masakra.Stoję w jednym miejscu i nie mam mozliwosci większego ruchu.Nie wiem co mam zrobic z tymi bolącymi nogami?

Sandra
|

Baleriny , trampki odpadają , pracuje jako kelnerka w hotelu, na całe szczęście możemy pracować w butach sportowych, jeśli hotel wymaga innego obuwia proponuje obcas 2-3cm i dobre wkładki do butów , no i przede wszystkim buty muszą być dobre jakościowo najlepiej skórzane , lepiej raz zainwestować w dobre buty niż później się męczyć.