Witaminy rozpuszczalne w tłuszczach: A, D, E, K. Dlaczego łatwo je przedawkować?

2013-06-17 17:23 miesięcznik Zdrowie

Są zaledwie cztery witaminy, które lubią tłuszcz. Czym właściwie różnią się witaminy rozpuszczalne w tłuszczach od tych rozpuszczalnych w wodzie?

Większości witamin nasz organizm nie potrafi magazynować, a ich nadmiar wydalamy z moczem lub z potem. Ale witaminy A, D, E i K, czyli te rozpuszczalne w tłuszczach, są odkładane w tkance tłuszczowej i w wątrobie. Jest to zaleta – nie grozi nam niedobór, ale z drugiej strony ich nadmiar może być szkodliwy.

Witamina A występuje w dwóch postaciach: jako retinol w produktach pochodzenia zwierzęcego (mleko, masło, jajka, wątróbka i ryby morskie) – właśnie jego przedawkowanie jest szkodliwe – i w formie prowitaminy A, czyli beta-karotenu w produktach pochodzenia roślinnego (żółte, czerwone i pomarańczowe warzywa i owoce oraz warzywa zielonolistne). Nadmiar tej witaminy powoduje utratę apetytu, zmiany skórne, osłabienie mięśni, a u dzieci zahamowanie wzrostu.

Witamina D jest dostarczana z pożywieniem (obfitują w nią ryby morskie i tran), ale powstaje też w organizmie dzięki oddziaływaniu na skórę promieni ultrafioletowych. By wytworzyła się odpowiednia ilość tej witaminy, wystarczy 20-minutowa ekspozycja na słońce fragmentu ciała. W nadmiarze to najbardziej toksyczna z witamin, przedawkowanie grozi wymiotami, nudnościami, zwapnieniem tętnic, uszkodzeniem nerek.

Witamina E jest zawarta w produktach roślinnych (oleje, migdały, orzechy, kiełki pszenicy, zielonolistne warzywa). Jej dobrym źródłem są też masło, jajka, szprotki. Trudno o przedawkowanie witaminy E w pożywieniu, jest to możliwe przy suplementacji.

Witamina K występuje w zielonych warzywach liściastych, skórce owoców. Jest też produkowana przez bakterie jelitowe. Nadmiar tej witaminy (zdarza się rzadziej niż niedobór) może prowadzić do niedokrwistości.

miesięcznik "Zdrowie"
Czy artykuł był przydatny?
Przykro nam, że artykuł nie spełnił twoich oczekiwań.

NOWY NUMER

W numerze 9/2019 "Zdrowia": jak leczyć schorzenia stóp, fakty o chorobie Hashimoto, czerniak pokonany, miłość w jesieni życia, co mówią nasze sny, pomidory palce lizać. Miesięcznik "Zdrowie" to pakiet rzetelnej wiedzy i praktycznych wskazówek!

Dowiedz się więcej
Miesięcznik Zdrowie 9/2019
KOMENTARZE
krynia
|

komentarze z większą wiedzą niż sam artykuł

Beata
|

Pawel masz calkowita racje, artykul nierzetelny. Ja biore 5000 D dziennie i do tego K2.

Pawel
|

takich bzdur dawno nie czytalem, zwlaszcza o witaminie D. odsylam autora do zapoznania sie z tematem u takich panow jak zieba, czerniak, jaskowski. znany jest przypadek przedawkowania witaminy D u 2 osob, ktore braly 1.700.000 jednostek (milion siedemset tysiecy) dziennie przez pol roku! przedawkowanie objawilo sie znacznie zwiekszonym poziomem D i... to na tyle. sam biore po 20.000 dziennie bo musze uzupelnic. spokojnie bez obaw mozna brac witamine A w jednostakach na poziomie 5000 dziennie. panowie chyba dostajecie kase od koncernow farmaceutycznych wypisujac takie brednie, lub tak was wyszkolono i nie macie zadnej wiedzy, kompletnie!

Paker
|

Zapotrzebowanie przecietnego Kowalskiego:
A- 0,8 mg.
D- 0,005 mg
E- 12 mg
K- 4 mg.

ted
|

To ile witaminy i której trzeba przyjąć żeby przedawkować.
Zapomnieli napisać masło maślane.

bania
|

trzeba patrzeć w jakich olejach są rozpuszczone witaminy, które kupujemy!!! widziałam ostatnio np. wit. D-Vitum forte w oleju lnianym. Sam olej lniany jest już żródłem omega -3 więc taką witaminę na pewno warto kupić.