Witamina F - zastosowanie w kosmetyce i nie tylko. Działanie witaminy F

2016-05-25 14:29 Monika Majewska

Witamina F znalazła zastosowanie przede wszystkim w kosmetyce. Nic dziwnego, witamina F, czyli zespół wielonienasyconych kwasów tłuszczowych, doskonale wpływa na kondycję skóry - regeneruje ją, chroni przed szkodliwym działaniem mrozu czy wiatru i zapobiega procesowi starzenia. Poza tym łagodzi zmiany trądzikowe. Jakie jeszcze działanie ma witamina F? Jakie produkty są jej źródłem?

Witamina F to zespół wielonienasyconych kwasów tłuszczowych (NNKT):

  • kwasu alfa-linolenowego (ALA) z grupy omega-3. Jest on prekursorem kwasu DHA i EPA (tzn. jest przekształcany w organizmie w te kwasy)
  • kwasu linolowego (LA) z grupy omega-6, który jest prekursorem kwasu arachidonowego - trzeciego kwasu składającego się na zespół NNKT

Jednak nazywanie NNKT witaminą F nie jest powszechnie przyjęte. Podobnie jak to, że kwas linolowy jest witaminą N, kwas pangamowy witaminą B15, a kwas orotowy witaminą B13.

Witamina F - za co odpowiada? Funkcja witaminy F

Witamina F znalazła zastosowanie przede wszystkim w kosmetyce i leczeniu chorób skóry, ponieważ:

  • zapobiega zmianom zapalnym skóry
  • przyspiesza gojenie ran
  • regeneruje naskórek

Witamina F działa przede wszystkim regenerująco na skórę.

  • usprawnia funkcjonowanie gruczołów łojowych skóry
  • łagodzi zmiany trądzikowe
  • hamuje procesy starzenia skóry
  • chroni skórę przed szkodliwym działaniem warunków atmosferycznych (np. mrozem, wiatrem)
  • zapobiega wysychaniu skóry

W związku z tym w lecznictwie wskazaniem do stosowania witaminy F są m.in. łuszczyca, wyprysk alergiczny, odparzenia u niemowląt (w tym też pieluszkowe zapalenie skóry), trądzik, odleżyny.

Poza tym witamina F odgrywa ważną rolę w utrzymywaniu prawidłowej pracy mózgu i oczu oraz korzystnie oddziałuje na serce i układ krążenia (m.in. zapobiega zmianom miażdżycowym). Reguluje pracę przewodu pokarmowego i wzmacnia układ odpornościowy.

Warto wiedzieć

Witamina F - dawkowanie

Wielonienasycone kwasy tłuszczowe z grupy omega-6 - a więc was linolowy (LA) i arachidonowy - dziennie powinny dostarczać 2-8 proc. potrzebnych kalorii. Z kolei kwas ALA z grupy omega-3 powinno się pożywać w ilości 2 g/dzień.

Witamina F - objawy i skutki niedoboru lub nadmiaru w organizmie

Niedobór wielonienasyconych kwasów tłuszczowych zwiększa podatność na infekcje, powoduje zaburzenia gospodarki cholesterolowej, a także zwiększa ryzyko nadciśnienia tętniczego. Może też przyczynić się do bezpłodności. Poza tym powoduje przesuszenie skóry, opóźnia gojenie się ran.

Nadmierne spożycie wielonienasyconych kwasów tłuszczowych również zmniejsza odporność organizmu i spowalnia gojenie ran. Poza tym zwiększa ryzyko powstania skazy krwotocznej, a nawet cukrzycy i raka.

    Witamina F - w jakich produktach występuje?

    Witamina F występuje przede wszystkim w olejach roślinnych. Naturalnym źródłem jest olej z ogórecznika, z dyni, z nasion czarnej porzeczki, olej z wiesiołka, olej migdałowy, makowy, lniany, arachidowy, słonecznikowy, tran, oliwa z oliwek. Witaminę F można znaleźć także w:

    Czy artykuł był przydatny?
    Przykro nam, że artykuł nie spełnił twoich oczekiwań.

    NOWY NUMER

    Czytaj e-wydanie cenie 1,00 zł i zyskaj dostęp do numerów archiwalnych! W nr 6/2020 "Zdrowia" m.in.: jak działają jelita, 10 pytań o wazektomię, uzależnienia a płeć, dłonie pod ochroną, ćwiczenia na smukłe nogi. "Zdrowie" to 76 stron rzetelnej wiedzy!

    Dowiedz się więcej
    Miesięcznik Zdrowie  6/2020
    KOMENTARZE