Różeniec górski czyli arktyczny korzeń - właściwości lecznicze i działanie

2015-10-13 9:16 Monika Majewska

Różeniec górski, czyli arktyczny korzeń, to roślina, której właściwości lecznicze powinny docenić zwłaszcza osoby, które są wyczerpane psychicznie i fizycznie. Różeniec górski sprawia, że jest się mniej zestresowanym, a jednocześnie pełnym siły i energii. Różeniec górski wykazuje także właściwości antydepresyjne. Sprawdź, jakie jeszcze działanie ma arktyczny korzeń.

Arktyczny korzeń, inaczej różeniec górski (Rhodiola rosea), to roślina, której właściwości lecznicze znano i wykorzystywano już w dawnej medycynie chińskiej i rosyjskiej. Jednak badania nad jej działaniem rozpoczęto dopiero w XX wieku. Okryto, że ta rosnąca w arktyczno-wysokogórskich rejonach półkuli północnej roślina zwiększa odporność na stres, zwiększa wydolność fizyczną i umysłową, a nawet może zapobiec rozwojowi chorób neurodegeneracyjnych, np. chorobie Alzheimera.

Różeniec górski (arktyczny korzeń) zwiększa odporność na stres

Różeniec górski pomaga w utrzymaniu zdrowia psychicznego, łagodząc niepokój, podnosząc odporność na stres i ułatwiając szybki powrót do równowagi psychicznej po ustąpieniu czynników stresujących. Testy prowadzone na zwierzętach wskazują, że substancje zawarte w różeńcu górskim, takie jak pochodne kwasu cynamonowego i tyrozolu, tj. rozawina, rozaryna, rozyna i salidrozyd, obniżają stężenie kortyzolu w organizmie (hormonu stresu) i jednocześnie wyrównują poziom substancji chemicznych w mózgu, które odpowiadają na nastrój.

Należy jednak zaznaczyć, że takie działanie obserwuje się dopiero u osób o obniżonej zdolności adaptacyjnej na stres. Uosoby w pełni zdrowej i zaadaptowanej do stresu, różeniec górski wywoła jedynie minimalny, pozytywny efekt.

Różeniec górski (arktyczny korzeń) chroni serce i reguluje ciśnienie krwi

Różeniec górski chroni serce przed czynnikami stresowymi, mogącymi doprowadzić do uszkodzenia tego narządu (np. wolne rodniki). Poza tym zwiększa rezerwy energetyczne mięśnia sercowego oraz aktywuje receptory μ-opioidowe w mięśniu sercowym, chroniąc serce przed arytmią. Arktyczny korzeń zmniejsza także miejscowe niedokrwienie oraz reguluje ciśnienie krwi.

Różeniec górski (arktyczny korzeń) na depresję

Różeniec górski to zioło niemal tak skuteczne w leczeniu depresji jak konwencjonalne leki przeciwdepresyjne, przekonują naukowcy z Uniwersytetu w Pensylwanii. W ich 12-tygodniowym badaniu (przeprowadzonym metodą podwójnie ślepej próby) wzięło udział 57 osób z historią łagodnej i umiarkowanej depresji.

Różeniec górski to inaczej złoty korzeń, korzeń róży, laska Aarona , korona królewska, korzeń z Syberii.

Każdy uczestnik eksperymentu otrzymywał jedną z trzech substancji - sertralinę (popularny lek na depresję), wyciąg z różeńca górskiego i placebo, a badacze obserwowali zmiany zachodzące w ich zachowaniu. Okazało się, że osoby, które otrzymały sertralinę, miały o 1,9 razy wyższe szanse na osłabienie objawów depresji (w porównaniu z placebo). Natomiast  badani, którzy przyjmowali wyciąg z różeńca górskiego, mogli liczyć na zmniejszenie symptomów tej choroby o 1,4 razy. Badacze zauważyli również, że arktyczny korzeń daje mniej skutków ubocznych niż popularny antydepresant. Na nudności czy zaburzenia seksualne skarżyła się ponad 2/3 badanych, która przyjmowała sertralinę. Takie dolegliwości zgłaszało jedynie 30 procent osób, którym podawano różeniec górski. W związku z tym arktyczny korzeń może być pomocny w leczeniu łagodnych i umiarkowanych zaburzeń depresyjnych, zwłaszcza u osób, które nie tolerują syntetycznych leków z powodu działań niepożądanych.

Ważne

Różeniec górski (arktyczny korzeń) - przeciwwskazania

Preparaty na bazie różeńca górskiego (tabletki, herbaty itp.) nie powinny być przyjmowane wieczorem, gdyż mają działanie energetyzujące. Ponadto nie są one wskazane dla dzieci poniżej 12. roku życia, kobiet w ciąży i karmiących piersią.

Różeniec górski (arktyczny korzeń) na pamięć i koncentrację

Różeniec górski polecany jest w okresie intensywnej pracy umysłowej, ponieważ pozytywnie wypływa na procesy zapamiętywania i uczenia się, co udowodniono w badaniach naukowych.

W eksperymencie wzięło udział 56 lekarzy i lekarek podczas dyżurów nocnych. Przez 14 dni podawano im 170 mg wyciągu różeńca górskiego zawierającego ok. 4,5 mg salidrozydu. Podczas doświadczenia oceniano funkcje intelektualne, tj. pamięć krótkotrwałą, umiejętność koncentracji, percepcję audiowizualną, zdolność kojarzenia oraz poziom zmęczenia psychicznego. Odnotowano wzrost poznawczych funkcji mózgu o 20 proc. w porównaniu z grupą kontrolną, otrzymującą w tym samym czasie placebo.

Kolejne badanie przeprowadzono na grupie studentów płci męskiej podczas sesji egzaminacyjnej. 40 z nich podawano przez 20 dni 50 mg wyciągu różeńca lub placebo. U mężczyzn otrzymujących standaryzowany wyciąg Rhodiola rosea zaobserwowano znaczną poprawę sprawności fizycznej, psychomotorycznej, koncentracji, obniżenie zmęczenia psychicznego, zmniejszenie senności, lepszą motywację do nauki oraz ogólne lepsze samopoczucie.

Różeniec górski (arktyczny korzeń) zwiększa wydolność fizyczną

Różeniec górski poprawia wydolność sportowców przez wzrost procesów anabolicznych oraz efektywne wykorzystanie rezerw komórkowych. Jak wynika z badań belgijsckich naukowców z Katholieke Universiteit Leuven, arktyczny korzeń znacząco zwiększył możliwości wytrzymałościowe ciała u osób, które spożywały 200 mg ekstraktu z różeńca na godzinę przed ćwiczeniami fizycznymi.

Poza tym wyciąg z różeńca górskiego zmniejsza poziom zapalnego białko C-reaktywnego (wskaźnika stanu zapalnego) i kreatyniny kinazy (enzymu, który jest wskaźnikiem uszkodzenia mięśni) - tak wynika z badań, które  rosyjscy naukowcy z Ministry of Defense Industry of Russian Federation przeprowadzili na ochotnikach przed i po wysiłku fizycznym. W związku z tym różeniec  górski wykazuje działanie przeciwzapalne i pomaga chronić tkankę mięśniową podczas ćwiczeń.

Różeniec górski (arktyczny korzeń) może zapobiec chorobie Alzheimera

Różeniec górski może zapobiec chorobom neurodegeneracyjnym, czyli takim jak, m.in. choroba Alzheimera, przekonują chińscy naukowcy z Jiangsu Institute of Nuclear Medicine na łamach "European Journal of Pharmacology". Różeniec górski, dzięki substancji o nazwie salidrozyd, chroni neurony przed stresem oksydacyjnym, a tym samym przed śmiercią komórek, co przyczynia się do powstawania chorób neurodegeneracyjnch.

To ci się przyda

Arktyczny korzeń - przepis na herbatę

Łyżeczkę suszonych ziół wrzucasz do szklanki i zalewasz wrzątkiem do 3/4 jej objętości. Pijesz tak przygotowany napar 2 razy w ciągu dnia w równych porcjach.

Źródło danych:

1. Tajer. A., Rhodiola rosea L. jako przykład rośliny adaptogennej, "Annales Academiae Medicae Silesiensis" 2011, 65
2. www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/15514725
3. www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/15256690
4. www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/17349619

Czy artykuł był przydatny?
Przykro nam, że artykuł nie spełnił twoich oczekiwań.
KOMENTARZE
stres
|

to bierz tak jak się bierze antydepresanty 30 min przed snem

Oliwia
|

Zdecydowanie polecam.Zmagań się z nerwica i lekami.....Od kilku miesięcy mam bardzo dużo życiowych stresów i nie ciekawa sytuacje.Zażywać korzen arktyczny około 2 tygodnie i zauważyłam że stałam się bardziej obojętna i działa na mnie do 4 godzin wyciszajaco.Mam nadzieje ze dłuższe stosowanie da jeszcze lepsze rezultaty.Warto spróbować.

emu
|

JA NIE POLECAM. Na mnie działa usypiająco od początku jego brania. Biorę 2 tabletki po śniadaniu i po 20 min jestem tak zmęczona i śpiąca że na nic nie mam siły. I żadna ilość kawy nie pomaga

Roni
|

Arktyczny korzeń zapobiega napadom leków i uspokaja wewnwtrzenie sam jestem tego przykładem. Proponuje do arktycznego korzenia suplementować się witaminami z grupy B jak i potasem z cynkiem i zwiększoną dawka magnezu

Osh
|

Fizycznie, uspokaja, lecz psychicznie... Wzmocnione stany lękowe. Mój stan emocjonalny został zaburzony. Osobiście nie polecam...

Wiktor
|

Super działa wyciąg z korzenia modrzewia dahurskiego, ja odkąd go stosuję nie mam problemu z ciśnieniem