HIPERKALIEMIA oznacza nadmiar POTASU w surowicy krwi

Małgorzata Raczkowska

HIPERKALIEMIA, zwana też po polsku hiperpotasemią (z łac. kalium to potas) oznacza nadmiar potasu w surowicy krwi. Jest to stan niebezpieczny dla zdrowia, a nawet i życia człowieka. Hiperkaliemia może spowodować porażenie mięśni, wywołać arytmię lub – w skrajnych przypadkach – zatrzymać akcję serca.

Hiperkalemia (hiperpotasemia) to nadmiar potasu w surowicy krwiObjawy hiperkaliemii określa się jako niecharakterystyczne, czyli takie, które mogą towarzyszyć wielu innym dolegliwościom i schorzeniom. Należą do nich:

  • bóle i uczucie mrowienia w mięśniach
  • zaburzenia równowagi
  • zawroty głowy
  • kłopoty z koordynacją ruchową
  • nieregularna praca serca.

Hiperkalemia: przyczyny

Przyczynami hiperkaliemii mogą być nadmiar potasu w diecie przy jednoczesnym niedostatecznym wydalaniu tego pierwiastka przez nerki, zaburzenia transportu potasu wewnątrz organizmu, zaburzenia gospodarki wodno-elektrolitowej, niedotlenienie tkanek, nagłe uwalnianie potasu z uszkodzonych komórek, długotrwała hipoglikemia lub kwasica metaboliczna. Najczęstszą odmianą tej choroby jest jednak hiperkaliemia polekowa, wywołana przyjmowaniem leków powszechnie stosowanych w terapii nadciśnienia tętniczego. Podwyższenie poziomu stężenia potasu we krwi może spowodować też stosowanie niektórych diuretyków.

Ważne

Jaki poziom stężenia potasu we krwi jest niebezpieczny?

Diagnozę o hiperkaliemii stawia lekarz na podstawie wywiadu, ale przede wszystkim laboratoryjnych pomiarów poziomu stężenia potasu w surowicy krwi. Hiperkaliemią nazywany jest stan, w którym stężenie jonów potasu (K+) przekracza 5,5 mmol/l (norma wynosi 3.6-4.8 mmol/l). Gdy ich stężenie przekracza 6,7 mmol/l można się już spodziewać wyraźnych zmian w obrazie EKG serca; stężenie około 12 mmol/l może spowodować zatrzymanie akcji serca. Za stan ciężki uznaje się stężenie potasu we krwi powyżej 7 mmol/l.

Hiperkaliemia: leczenie

Leczenie polega na usunięciu przyczyny hiperkaliemii. Często podstawą jest zaprzestanie przyjmowania wywołujących ją leków. Ważne jest przyjmowanie środków zmniejszających stężenie potasu w surowicy krwi. Należą do nich wapń, glukoza z insuliną, wodorowęglany, beta-mimetyki, żywice jonowymienne, leki przeczyszczające oraz hemodializa. Nie ma jednej, optymalnej metody leczenia, decyzję za każdym razem podejmuje lekarz oceniając indywidualny przypadek.

Zawsze jednak konieczne jest zmniejszenie ilości potasu dostarczanego do organizmu w diecie. Nie jest to proste, bo pierwiastek ten występuje we wszystkich produktach z wyjątkiem tłuszczów i cukrów.

Ważne

Najwięcej potasu jest w:

  • suszonych owocach – morelach, figach, jabłkach, rodzynkach
  • awokado
  • bananach
  • owocach cytrusowych
  • pomidorach i ich przetworach
  • ziemniakach.
Czy artykuł był przydatny?
Przykro nam, że artykuł nie spełnił twoich oczekiwań.

NOWY NUMER

W numerze 11/2019 "Zdrowia": padaczka odczarowana, dla kogo przeszczep nerki, e-papieros - nowa plaga, cera wolna od przebarwień, porażka źródłem sukcesu, lunchbox wegetarianina. Miesięcznik "Zdrowie" to pakiet rzetelnej wiedzy i sprawdzonych porad!

Dowiedz się więcej
Miesięcznik Zdrowie 11/2019

Materiał partnerski

KOMENTARZE
gość
|

Ja mam hiperkalemię już od 4,5 mmol/l i wszystko co z nią związane-arytmia,blok komorowy I stopnia i bradykardia.
Typy osobnicze są różne.........
Jedyna pomoc to woda niskomineralizowana w ilości 3L dziennie i siusiu!!

Malgosia
|

Jestem Przerażona! Mam syna ma 25lat żonę małego synka i podwyższonym potas. Proszę o jakieś rady komentarze i pomoc. Co za cholerstwo ta choroba.

Mama
|

Witam i proszę o poradę .mam synka 5 letniego ma podwyższony potas 6.0 nikt nie wie Czesi tak jest w szpitalu dostał kroplowke i tyle ....często się męczy i pot wychodzi mu na czole .tarczycy ma w porządku ...gdzie się udać aby zbadali czemu tak jest za wszelkie rady dziękuję

pytający
|

Czy hiperkaliemia może być spowodowana brakiem witaminy K2 ?

sien
|

Nadmiar potasu tworzy się przez sól potasową powstałą przez przemianę kortyzolu. Masz podwyższony kortyzol to masz podwyższony potas. Sól potasowa zagęszcza płyn limfatyczny tworząc zatory uniemożliwiające odprowadzenie toksyn. Zewnętrznym objawem takiego stanu są prosaki. w większości przypadków przyczyną choroby jest uszkodzona kora nadnerczy.

ews
|

Warzywa gotowane (ziemniaki, kalafior, buraki itp) gotować 2 do 3 razy. To znaczy, warzywa zalać zimna woda i doprowadzić do zagorowania, pogotowac kilka minut i znów wymienić wodę o gotować od zimnej. W ten sposób zmieniać wodę z 3 razy. Za 3 razem już gotować do porządanej miękkości :)

monia
|

mam 6.5potasu narrazie mam duzo pic i delikatnie jesc oraz wiecej sie ruszac jednak zobacze jakie beda kolejne wyniki za miesiac bo tak jestem umowiona.nie dostalam zadnych lekow,lekarz tylko powiedzial bym sie nie stresowala i uwazala na siebie rozmowa byla przez telefon.Kiedy czytam o tym to juz mam nerwy poniewaz nie sadzilam ze to cos groznego a jednak.Dodam tylko ze okolo 2 miesiecy temu zaslablam i udezylam glowa o plyte wypadek nie grozny ale blizna jest.nie wiem czy te zawroty glowy a mam je naokroglo i w sumie nie zwazam juz na nie uwage czy moze byc to przyczyna tego nadmiaru potasu prosze o odpowiedz pozdrawiam wszystkich serdecznie

MALGOLA52
|

MÓJ MAZ MA TEZ WYSOKI POTAS NIE WIEM CO GOTOWAC. NADMIENIAM ZE JEST DIALIZOWANY I NIE ODDAJE JZ MOCZU

PEtraa
|

odradzam poszukiwania przyczyn w internecie. Nie znamy się wszyscy na medycynie, nie wiemy co jest właściwą przyczyną i możemy zrobić sobie jeszcze większą krzywdę lecząc i diagnozując się na własną rękę. Polecam udać się do kogoś, kto potrafi dostrzec o wiele więcej niż komputer.

Daniela
|

ja też mam wysoki potas, lekarz kazał dużo przyjmować płynów i go wypłukiwać z organizmu.