Audiometria słowna (mowy) - badanie

Anna Jarosz

Audiometria słowna, nazywana także audiometrią mowy, jest badaniem, które służy do oceny socjalnej wydolności słuchu, czyli zdolności komunikowania się w codziennym życiu. Inaczej mówiąc jest to badanie, które pokazuje czy badany rozumie wypowiadane słowa. Jak przebiega audiometria słowna oraz jak interpretować wyniki testu?

Spis treści:

  1. Audiometria słowna - co ocenia?
  2. Audiometria słowna - na czym polega badanie?
  3. Audiometria słowna u dzieci

Audiometria słowna jest wykorzystywana do diagnostyki rodzajów niedosłuchów, przy zaburzeniach równowagi, zawrotach głowy, jak również jest badaniem bardzo pomocnym podczas dobierania przez protetyka aparatu słuchowego.

Specjalista na podstawie wyniku audiometrii słownej może dobrać taki aparat, dzięki któremu pacjent będzie miał największe korzyści z rozumienia mowy.

Celem audiometrii słownej jest ustalenie krzywej dyskryminacji, czyli krzywej rozumienia mowy dla poszczególnych poziomów natężeń podawanego bodźca dźwiękowego (w tym przypadku mowy).

Audiometria słowna - co ocenia?

Audiometria mowy (słowna) - w odróżnieniu od audiometrii tonalnej, ocenia nie tylko poziom słyszenia, ale także rozumienia słów, które są złożone z wielu dźwięków. Ocenia się proces rozumienia mowy.

Audiometria słowna - na czym polega badanie?

Audiometrię słowną przeprowadza się w zamkniętym, starannie wyciszonym pomieszczeniu, zwanym kabiną ciszy. Pacjent zakłada na uszy słuchawki, w których słyszy zestawy słów monosylabowych, które należy powtarzać za lektorem.

Uzyskany wynik przedstawia się w formie krzywej, zwanej krzywą artykulacyjną.

Test ten jest źródłem licznych informacji, a krzywe różnią się w zależności od rodzaju niedosłuchu.

Można wyznaczyć w nim między innymi:

      • próg rozumienia mowy (natężenie w dB, przy którym pacjent powtarza połowę słyszanych słów)
      • próg wykrywania mowy (natężenie, przy którym badany słyszy 50% słów, ale ich nie rozumie i nie może powtórzyć)
      • próg dyskryminacji (najmniejsze natężenie, kiedy pacjent słyszy i powtarza wszystkie słowa)

Audiometria słowna u dzieci

Podczas przeprowadzania audiometrii słownej konieczne jest nawiązanie współpracy między pacjentem a audiometrystą.

Dlatego u dzieci badanie to przeprowadza się dopiero po ukończeniu 6-7. roku życia. Zadaniem dziecka jest powtarzanie słyszanych w słuchawkach lub przez głośniki słów.

U dzieci poniżej 6. roku życia, można wykonać audiometrię słowną wykorzystując obrazki. Dla młodszych dzieci badanie jest wtedy atrakcyjniejsze i bardziej zrozumiałe.

Zadaniem dziecka jest wskazanie odpowiedniego obrazka na podstawie informacji słuchowej, podawanej przez słuchawki lub głośniki.

Badanie audiometrii słownej u dzieci jest badaniem diagnostycznym w przypadku podejrzenia Centralnych Zaburzeń Przetwarzania Słuchowego, zaburzeń koncentracji i uwagi słuchowej, jak również przy wadach wymowy, opóźnionym rozwoju mowy oraz wszelkich terapiach z logopedą, pedagogiem, psychologiem, także przy podejrzeniu zaburzeń słuchowo-błędnikowych. 

Czytaj też:

O autorze
Anna Jarosz
Anna Jarosz
Dziennikarka od ponad 40 lat zaangażowana w popularyzację edukacji zdrowotnej. Laureatka wielu konkursów dla dziennikarzy zajmujących się medycyną i zdrowiem. Otrzymała m. in. Nagrodę Zaufania „Złoty OTIS” w kategorii „Media i Zdrowie”, Wyróżnienie Św. Kamila przyznawane z okazji Światowego Dnia Chorego, dwukrotnie „Kryształowe Pióro” w ogólnopolskim konkursie dla dziennikarzy promujących zdrowie oraz wiele nagród i wyróżnień w konkursach na „Dziennikarza Medycznego Roku” organizowanego przez Ogólnopolskie Stowarzyszenie Dziennikarze dla Zdrowia.
Czy artykuł był przydatny?
Przykro nam, że artykuł nie spełnił twoich oczekiwań.

NOWY NUMER

W numerze 3/2020 "Zdrowia": odchudzanie według typu sylwetki, chorobę poznasz po zapachu, ból można leczyć, życie ze schizofrenią, siarka w pielęgnacji urody, jak przechowywać żywność. Miesięcznik "Zdrowie" to pakiet rzetelnej wiedzy i sprawdzonych porad!

Dowiedz się więcej
Miesięcznik Zdrowie 3/2020

Materiał partnerski

KOMENTARZE