7 sposobów na wieczną MŁODOŚĆ

2014-12-11 11:41 Ludmiła Bednarek

Coraz więcej seniorów potrafi zachować młodość do późnej starości. Skąd ta dobra forma? 5 procent zasług przypada genom. Reszta zależy od nas! Poznaj 7 najskuteczniejszych sposobów na wieczną młodość.

Jak przedłużyć młodość, zachować jasny umysł i witalność? Na dobrą formę na starość trzeba trochę popracować. Przede wszystkim należy wzmocnić organizm, potem pójdzie łatwiej.

Sposoby na młodość: ruszaj się jak najwięcej

Doskonałą receptą na zachowanie sprawności jest aktywność fizyczna. Lekarze podpowiadają, że powinniśmy codziennie wykonywać 15-minutową poranną gimnastykę oraz ruszać się energicznie co najmniej 3 razy w tygodniu przez 30 minut. Nie muszą to być sporty ekstremalne. Wystarczy marsz sprężystym krokiem po parku, pływanie, jazda na rowerze czy np. pokonanie niewielkiego dystansu na nartach biegowych. Chodzi o to, by jak najwięcej czasu spędzać na świeżym powietrzu i wybierać takie formy aktywności, które równomiernie obciążają wszystkie mięśnie.

Sposoby na młodość: zrezygnuj z używek

Alkohol, papierosy i kawa niszczą witaminy i mikroelementy, które unieszkodliwiają wolne rodniki. Alkohol pity w dawce większej niż lampka czerwonego wina dziennie jest trucizną, która przenika do krwi oraz limfy i zabija obecne w nich komórki odpornościowe. Z kolei w dymie tytoniowym znajduje się ponad 4 tys. trujących substancji, które niszczą organizm i przyśpieszają proces starzenia się.

Sposoby na młodość: oddawaj się przyjemnościom

Doskonale poprawiają humor - a to niezbędny element zachowania na długo sił witalnych i zdrowia. Jak dowiodły badania, dobre związki partnerskie, przyjazny stosunek do świata, posiadanie hobby i folgowanie nawet drobnym przyjemnościom może wydłużyć nasze życie nawet o 5-7 lat.

Sposoby na młodość: zmodyfikuj swoją dietę

Wrogiem numer jeden są dla nas wolne rodniki. Organizm wytwarza je cały czas, a one ciągle uszkadzają nasze komórki. Taki zmasowany atak sprawia, że szybciej się starzejemy i częściej niedomagamy. Sposób na rodniki-szkodniki jest prosty: to antyoksydanty (czyli przeciwutleniacze). Należą do nich m.in. niektóre witaminy, dlatego codziennie powinniśmy jadać 5 porcji warzyw i owoców (ok. 1,5 kg) bogatych w witaminy A, C oraz E. Szczególnie cenne są pomidory, marchew, szpinak, brokuły, papryka (zwłaszcza czerwona), cytrusy, ale również porzeczki i truskawki (także mrożone).

Są one jednocześnie bogatym źródłem błonnika, dzięki któremu szybciej pozbywamy się szkodliwych produktów przemiany materii, co także korzystnie wpływa na nasz organizm. Po 50. roku życia organizm codziennie powinien otrzymywać 1200 mg wapnia, który wzmacnia kości. Żeby to osiągnąć, trzeba wypić szklankę mleka oraz zjeść kubek jogurtu, 2-3 łyżki twarożku i 2-3 plasterki żółtego sera. Żółty ser możemy zastąpić np. puszką sardynek (ale jemy je razem z ośćmi, ponieważ w nich wapnia jest najwięcej). Dobrą kondycję zapewni regularne jadanie ryb, które są cennym źródłem kwasów omega-3. Kwasy te, zwane niezastąpionymi, są potrzebne do regeneracji komórek organizmu. Żeby zapewnić sobie właściwą ich dawkę, trzeba zjadać tygodniowo ok. 1 kg morskich ryb.

materiał partnera
Na pamięć wybierz sprawdzony lek a nie suplement*

Ginkofar® Intense1) to lek bez recepty stosowany w osłabieniu pamięci i sprawności umysłowej związanej z wiekiem. Zawiera wyciąg z miłorzębu japońskiego, który wykazuje działanie silnie antyoksydacyjnie i pełni funkcje ochronne dla komórek mózgu.

Jak działa Ginkofar® Intense?

  • Poprawia przepływ krwi w naczyniach mózgowych;
  • Poprawia podaż tlenu i substancji odżywczych do komórek mózgowych;
  • Poprawia jakość życia osób z objawami łagodnej demencji.

* Bidzan L, Bilikiewicz A, Turczyński J.Wstępna ocena skuteczności i bezpieczeństwa wyciągu z miłorzębu japońskiego (preparat Ginkofar) w terapii zespołów otępiennych. Psychiatria Polska 2005 May-Jun;39(3):559-66.

Sposoby na młodość: naucz się relaksować

Stres wyniszcza organizm. Trudno jednak uniknąć napięć nerwowych i emocji, dlatego warto wiedzieć, jak się z nimi uporać.
1. Naucz się oddychać głęboko i spokojnie, rób tak zwłaszcza w trudnych sytuacjach. Oddychając, najlepiej liczyć w myślach do 10.
2. Mów otwarcie o swoich problemach. Analizuj sytuacje konfliktowe i szukaj sposobów ich rozwiązania.
3. Broń swojego wolnego czasu, nie bierz na siebie zbyt wielu obowiązków i koniecznie naucz się mówić "nie".
4. Tak często, jak możesz, zajmuj się swoim hobby.
5. Spotykaj się z przyjaciółmi. Badania wykazały, że u ludzi towarzyskich, otwartych system immunologiczny funkcjonuje o 20 proc. lepiej niż u zamkniętych w sobie.
6. Wybierz się od czasu do czasu na masaż relaksacyjny, który rozluźni mięśnie i poprawi ukrwienie skóry.

Sposoby na młodość: hartowanie

Hartując organizm, usprawniasz jego mechanizmy termoregulacji. Dzięki temu lepiej tolerujesz kaprysy pogody i rzadziej łapiesz infekcje. A przecież o to chodzi, każda bowiem choroba osłabia naszą kondycję.

Zrób to koniecznie

Jak się hartować?

  • Zalecany od dawna sposób na hartowanie to naprzemienny natrysk. Najpierw polewaj ciało ciepłą wodą (20-30 sekund), a potem chłodną (2-3 sekundy). Różnice temperatur wody zwiększaj stopniowo i zawsze kończ zabieg wodą o temperaturze ciała.
  • Sprawdza się brodzenie w chłodnej wodzie. Napełnij wannę tak, by woda sięgała do połowy łydek. Po kilkunastu minutach brodzenia dobrze osusz stopy i wymasuj.
  • Warto zażywać "kąpieli" powietrznych. To 5-10 minut gimnastyki w lekkim ubraniu i przy otwartym oknie. Temperatura w pokoju nie powinna być niższa niż 8 st. C.

Sposoby na młodość: zadbaj o dobry sen i śpij do syta

Nocą komórki organizmu najszybciej się regenerują, dlatego 7-8 godzin snu to nie fanaberia, ale konieczność. Żeby łatwiej zasnąć, dobrze wywietrz sypialnię, a lekko strawną kolację zjedz co najmniej 3 godziny przed pójściem do łóżka. Nie ćwicz intensywnie przed snem, ale wybierz się na spacer. Przejście sprężystym krokiem wokół kilku domów odpręży cię i dotleni.

To ci się przyda

Zioła i substancje przedłużające młodość

  • Wierzbownica czyli ziele młodości. Ta dość pospolita w Polsce roślina była od wieków wykorzystywana w medycynie ludowej. Dziś nauka potwierdziła jej dobroczynne właściwości. Wierzbownica zawiera aktywne substancje, które oczyszczają organizm z toksyn, niszczą chorobotwórcze bakterie. I - co ważne dla mężczyzn - hamują przerost gruczołu krokowego. Z apteki - Herbatka dla seniora.
  • Kwasy omega-3 i lecytyna. Dzięki swoim wyjątkowym właściwościom lecytyna (jest jej dużo w nasionach lnu) reguluje poziom tłuszczu i cholesterolu, przez co zmniejsza ryzyko wystąpienia miażdżycy tętnic. Oczyszcza ścianki naczyń krwionośnych i wzmacnia serce. Dla układu krążenia niezbędne są też kwasy tłuszczowe omega-3, które znakomicie wpływają na naczynia krwionośne. Z apteki Doppel Hertz, Lecitin Forte, Omega-3, OmegaCardio.
  • Kacza stopa i melisa na nerwy. Miłorząb z powodu kształtu liści zwany też kaczą stopą, jest składnikiem preparatów leczących schorzenia neurologiczne, którym towarzyszą zaburzenia pamięci i koncentracji, obniżenie sprawności intelektualnej. Ponadto skutecznie likwiduje zawroty głowy, szumy w uszach i zaburzenia równowagi, korzystnie wpływa na regenerację połączeń nerwowych, dlatego znalazł zastosowanie m.in. w leczeniu choroby Alzheimera. Kojąco na nerwy działa również melisa. Odpręża i uspokaja, przywraca dobre samopoczucie i równowagę psychiczną. Z apteki: Bilobil, Ginkofar, Ginkgocard, Melisana.
  • Sprawne stawy dzięki glukozaminie. Jedno z istotnych zadań w regeneracji chrząstki stawowej spełnia glukozamina, która jest ważnym składnikiem mazi stawowej. Gdy brakuje glukozaminy, stawy nie są wystarczająco "smarowane" i stają się podatne na uszkodzenia. Z apteki: Artresan, Arteum, Artobon, Litozin Forte.
  • Pamięć i siła z korzenia żeń-szenia. Przed ponad 2 tys. lat podawano żeń-szeń chińskim żołnierzom, by szybciej odzyskiwali siły po walce. Współcześni odnaleźli w nim prawie 200 cennych substancji. Żeń-szeń dodaje energii, bo komórki lepiej wykorzystują dostarczany tlen. Regularne przyjmowanie żeń-szenia poprawia pamięć, zdolność koncentracji, odporność. Wskazany jest dla rekonwalescentów, osób przemęczonych, kobiet w okresie menopauzy. Z apteki: Ginseng, Bodymax Senior.

1) GINKOFAR® Intense 120 mg, tabletki powlekane:

Skład: Jedna tabletka powlekana zawiera 120 mg Ginkgo bilobae folium extractum siccum - suchego wyciągu z Ginkgo biloba L. folium (liść miłorzębu).

Wskazania: Ginkofar®Intense stosuje się: w celu poprawy zdolności poznawczych u osób starszych (osłabienie pamięci i sprawności umysłowej związane z wiekiem), w celu poprawy jakości życia w łagodnej demencji. Produkt jest wskazany do stosowania u osób dorosłych.

Przeciwwskazania: Nadwrażliwość na substancję czynną lub na którąkolwiek substancję pomocniczą, ciąża.

Podmiot odpowiedzialny: Biofarm Sp. z o.o., ul. Wałbrzyska 13, 60-198 Poznań.

Przed użyciem zapoznaj się z ulotką, która zawiera wskazania, przeciwwskazania, dane dotyczące działań niepożądanych i dawkowanie oraz informacje dotyczące stosowania produktu leczniczego, bądź skonsultuj się z lekarzem lub farmaceutą, gdyż każdy lek niewłaściwie stosowany zagraża Twojemu życiu lub zdrowiu.

miesięcznik "Zdrowie"

Czy artykuł był przydatny?
Przykro nam, że artykuł nie spełnił twoich oczekiwań.

NOWY NUMER

Czytaj e-wydanie cenie 1,00 zł i zyskaj dostęp do numerów archiwalnych! W nr 6/2020 "Zdrowia" m.in.: jak działają jelita, 10 pytań o wazektomię, uzależnienia a płeć, dłonie pod ochroną, ćwiczenia na smukłe nogi. "Zdrowie" to 76 stron rzetelnej wiedzy!

Dowiedz się więcej
Miesięcznik Zdrowie  6/2020
KOMENTARZE
dzulia
|

Mnie na zachowanie ładnej, zdrowej skóry pomógł mi kolagen do picia DH. Oczywiście też dużo ćwiczę, jem w miare zdrowo choć i grzeszki się zdarzają:) Efekty po kolagenie były już około 3 miesiąca stosowania. Więc myślę, że warto:)

doktor zap
|

sposób na wieczną młodość jest banalnie śmieszny i i absurdalnie tani .
wydatek ten to około 10 zł tygodniowo.

Chciałbym podkreślić że nie jest to sposób na wieczną młodość ale na odjęcie sobie 20 Lat .
i zapewnienie cerze doskonałego wyglądu .

Wystarczy kupować 2 kilo cytryny tygodniowo .
Sok normalnie wycisnąć dla użytku własnego
Natomiast Pozostałości czyli skórkę Parzymy gorącą wodą
i tniemy w plasterki .plasterki wrzucamy do garnka 2/3 Litry z zimną wodą i miksujemy blenderem o koło 2 minut .
Aż uzyskamy bardzo rzadką papkę ,przecedzamy to przez sito tak by pozyskać sok z wodą tej skórki
będzie to około 1,5 litra czystego żółtego płynu ,ten płyn wlewamy do wody do kąpieli i kąpiemy się 2 x w tygodniu minimum 30 minut

i to wszystko to diabelstwo działa ja kąpie się tak od 20 lat a wyglądam tylko na 3 lata starszego .
Oczywiście nie piję i nie palę no i uprawiam jogging no i piję świeże soki warzywne ale zapewniam to działa .

ola
|

Moj ojciec tak samo jak TY robil... ,zmarl w wieku 64 lat na udar muzgu (nadcisnienie),jego bracia pijacy i palacy jeden zmarl w wieku 79 lat a drugi ma 78 i jeszcze ma sie dobrze...????

Dominik
|

Wieczna młodość ma podstawę w nastawieniu psychicznym, to samo ze zdrowiem. Polecam świadome jedzenie, rytuały tybetańskie, naprzemienny prysznic i wszelkie inne aktywności, które dają nam siłę, radość i wewnętrzny spokój. Dajcie sobie spokój z mitami dotyczącymi niezdrowego jedzenia i nawyków.

dvbdsbvdsb
|

kawa = nadcisnienie krotko i na temat + wyplukuje caly magnez.

Marian
|

Bardzo sporadycznie piję alkohol, a , kawę rzadko piję, nie palę. Lubię chodzić na basen oraz wielokilometrowe wędrówki leśne. Zawsze spożywałem duzo owoców i jarzyn oraz piłem ziółka. Mój brat pije, w czasie pijaństwa w ogóle nie spożywa posiłków, ma mało ruchu, a pomimo, ze jest starszy to każdy uważa, ze jest młodszy i to o wiele lat. W czasie potłuczenia się na drodze był w szpitalu, gdzie miał zrobione wyniki badań, które wykazały, ze jego stan zdrowia niemal idealny. natomiast ja cierpię na nadciśnienie oraz inne schorzenia.

haaaaa
|

zgadzam sie z wami