SKURCZE ŁYDEK w ciąży - skąd się biorą i jak sobie z nimi radzić

2018-08-22 8:32 Joanna Gniadek

Skurcze łydek w ciąży pojawiają się zwłaszcza w nocy. Bywają tak silne, że chce ci się płakać z bólu. Rozmasowanie łydki sprawia, że kurcz łydki ustępuje. Ale przecież trudno spędzać noce na masowaniu nóg. Jak więc uporać się z tym problemem? Czy są jakieś skuteczne sposoby na skurcze łydek w ciąży?

Skurcze łydek w ciąży dokuczają przede wszystkim w trzecim trymestrze. Pojawiają się z różnych powodów. Po pierwsze: w twoim organizmie mogło dojść do zaburzeń gospodarki elektrolitowej i masz zbyt mało potasu, magnezu oraz wapnia, a za dużo fosforu. Po drugie: rośnie brzuch i pogłębiają się nienaturalne krzywizny kręgosłupa, a to może sprawiać, że dochodzi do ucisku na nerwy biegnące wzdłuż miednicy do nóg. A po trzecie: coraz większa macica naciska na naczynia tętnicze, przez co mięśnie nóg są gorzej ukrwione.

Skurcze łydek w ciąży: dobra dieta

Twój jadłospis musi być urozmaicony, ponieważ zarówno tobie, jak i rozwijającemu się dziecku potrzebne są m.in. witaminy i składniki mineralne. Jeśli w twojej diecie będzie za mało produktów bogatych w potas, wapń i magnez, będziesz odczuwała bolesne kurcze łydek. Jeśli dolegliwość ta pojawia się często i jest bardzo dokuczliwa - powiedz o tym swojemu ginekologowi. Być może będziesz musiała zażywać gotowe preparaty z wapniem, potasem i magnezem (choć wiele z nich dostępnych jest bez recepty, nie bierz ich na własną rękę!). Sama włącz do swojej diety produkty, które obfitują w te pierwiastki.

Dużo potasu zawierają: pieczone ziemniaki, melony, awokado, gotowane buraki ćwikłowe, suszone brzoskwinie, morele i śliwki, a także sok pomidorowy i świeży sok pomarańczowy, fasola, pestki dyni, banany, migdały, gotowany szpinak, ryby (łosoś, śledź, makrela). Sporo magnezu znajdziesz w zielonych warzywach, kaszach, orzechach, mięsie, nabiale i rybach.

Duże ilości wapnia znajdują się w żółtym serze, mleku, jogurcie, makreli, łososiu, sardynkach z puszki (jedzonych z ośćmi), suszonych figach, serku sojowym tofu, ziarnach soi, gotowanej rzepie i jarmużu, gotowanych brokułach. Uważaj natomiast na produkty obfitujące w fosfor (m.in. ryby, drób, orzechy). Nie eliminuj ich ze swojego menu, bo fosfor potrzebny jest m.in. po to, by dobrze funkcjonowały serce i nerki, a kości i zęby były mocne, ale zachowaj umiar w ich jedzeniu.

Zrób to koniecznie

Szybka pomoc

  • postaw stopę na chłodniejszej podłodze, naciskaj ręką na kolano i jednocześnie postaraj się unosić palce stóp do góry
  • rozmasuj obolałą łydkę, nakładając na rękę grubą rękawicę frotté – taki masaż pobudzi krążenie krwi

Skurcze łydek w ciąży: ćwiczenia

Kurczom łydek sprzyja długotrwałe przebywanie w jednej pozycji. W ciągu dnia staraj się więc jak najwięcej ruszać. Jeśli dłużej stoisz - przejdź się, usiądź na chwilę z nogami ułożonymi np. na stołku. Jeżeli dłużej siedzisz - wstań i poprzeciągaj się, stań kilka razy na przemian na palcach i na piętach.

Ćwicz codziennie, najlepsza będzie dla ciebie gimnastyka przeznaczona specjalnie dla kobiet w ciąży. Warto zapytać w szkole rodzenia o odpowiedni zestaw ćwiczeń. Jeśli możesz, zrób sobie masaż nóg, wykonując dłońmi posuwiste ruchy od kostek w kierunku bioder. Gdy brzuch przeszkadza ci w zrobieniu masażu, poproś o tę drobną przysługę kogoś z rodziny.

Skurcze łydek w ciąży: wygoda najważniejsza

Chodź w wygodnych butach z szerokim noskiem i na grubszej, elastycznej podeszwie. Nie noś zbyt obcisłych ani krępujących ruchy ubrań.
Przed pójściem spać porozciągaj trochę nogi. Usiądź na podłodze w siadzie płaskim - tak, by całe stopy oparte były o ścianę. Postaraj się odgiąć od ściany duże palce obu stóp, nie odrywając pięt od podłogi. Powtórz ćwiczenie 6-8 razy. Przed snem weź ciepłą kąpiel lub prysznic, by rozluźnić napięte mięśnie.

Układając się w łóżku, kładź się na lewym boku. Możesz też zainwestować w specjalną ortopedyczną poduszkę dla kobiet w ciąży - jest ona wyprofilowana w taki sposób, by po podłożeniu jej pod wyprostowane nogi, stopy były lekko uniesione.

miesięcznik "M jak mama"
Czy artykuł był przydatny?
Przykro nam, że artykuł nie spełnił twoich oczekiwań.

NOWY NUMER

W magazynie Dziecko Zakupy i My: ponad 200 polecanych produktów dla mamy, dziecka i kobiet w ciąży, a także inspiracje i porady dla całej rodziny! Sprawdź, jak zadbać o najbliższych – czytaj już za 3 zł!

Sprawdź
Dziecko zakupy i my
KOMENTARZE
mimi
|

Dieta niestety nic nie daje. Ale aspargin już tak. Lekarz zalecił mi branie 3 x dziennie 2 tabletki. Trudno jest go połknąć ale cóż. .. tylko to pomaga.

Paulina85
|

Mój problem ze skurczami zaczął się w ciąży. Po porodzie i po karmieniu nadal miałam ten sam problem. \

Andzia
|

łatwo mówić "ćwicz". ja nie moge bo moja ciąża jest zagrożona i musze leżeć - nie wolno mi ćwiczyć, a skurcze dokuczają. Na sok pomidorowy i banany nie moge już patrzeć:) Na szczęście duże ilości magnezu ratują sytuację

zuzu
|

Do poczytania i stosowania
Buziaczki
Lidka