Pływanie w ciąży ma wiele zalet. Dlaczego warto pływać w ciąży?

Pływanie w ciąży to doskonały relaks i świetne przygotowanie do porodu. Możesz pływać w basenie i korzystać z zajęć dla kobiet w ciąży lub kąpać się w morzu czy jeziorze, jednak tylko pod warunkiem, że twój lekarz nie widzi przeciwwskazań. Sprawdź, jakie zalety ma pływanie w ciąży i jak bezpiecznie korzystać z tej przyjemności.

Pływanie w ciąży jest tak popularne, bo ma same zalety - łączy przyjemne z pożytecznym. Z jednej strony już samo zanurzenie się w niej sprawia, że czujesz się zrelaksowana, z drugiej przynosi ulge przeciążonym stawom i wzmacnia mięśnie.

Pływanie w ciąży: zalety

Pływanie w ciąży pozwala zwiększyć wytrzymałość mięśni, jednocześnie odciążając stawy. To dla ciebie bardzo ważne, bo w ciąży pod wpływem hormonów rozluźniają się więzadła, żeby w czasie porodu mogły rozszerzyć się kości miednicy. Ćwiczenia w wodzie zapewniają stawom bezpieczeństwo.

Wcale nie musisz pływać, by docenić dobroczynny wpływ wody na organizm. Spokojnie leżąc na wodzie, rozluźnisz mięśnie kręgosłupa, a to pomaga zlikwidować dokuczliwe bóle pleców. Brodzenie po brzegu jest świetnym treningiem dla układu krwionośnego.

Nie przegap:

Podczas ciąży w twoim organizmie gromadzi się więcej płynów, masz rzadszą krew, a naczynia krwionośne są bardziej przepuszczalne – wszystko to sprzyja obrzękom. Woda, delikatnie uciskając naczynia krwionośne, poprawia krążenie krwi i przynosi ulgę spuchniętym nogom. Zmuszając zaś mięśnie do pracy, reguluje poziom cukru we krwi, co jest ważne zwłaszcza wtedy, gdy masz cukrzycę lub jesteś zagrożona tą chorobą. Ćwiczenia w wodzie dodają ruchom harmonii, pozwalają zachować prawidłową wagę, a po porodzie szybciej wrócić do formy.

Pływanie w ciąży: jak pływać?

W twoim stanie możesz pływać dowolnym stylem z wyjątkiem motylka (silne uderzanie brzuchem o wodę może wywołać skurcze macicy), ale trzeba to robić rekreacyjnie, a nie wyczynowo, bijąc rekordy. Pływaj powoli, kontrolując oddech, dopóki nie odczujesz zmęczenia. Styl i dystans dostosuj do swoich, zmieniających się wraz z rozwojem ciąży, możliwości.

Pływanie stylem klasycznym (żabką) i kraulem wzmacnia mięśnie klatki piersiowej i pleców – sprawdza się głównie w pierwszych miesiącach ciąży. Potem łatwiej pływać na plecach, kiedy woda będzie cię utrzymywać i relaksować.

Jeżeli czujesz się zmęczona, pływaj z deską do pływania lub innym sprzętem (piłką, materacem) – rozluźnisz wtedy ramiona, podczas gdy nogi będą wciąż pracować. Urozmaiceniem pływania może być spacerowanie w wodzie (masuje ciało) czy granie w plażową piłkę. Możesz wykonywać dowolne ruchy rękami, skręty tułowia. Nie wolno ci tylko skakać do wody i nurkować.

Pływanie w ciąży: gdzie pływać?

Najpopularniejsze jest pływanie w basenie, wiele ośrodków prowadzi nawet specjalne zajęcia dla kobiet w ciązy. Jeśli jesteś zdrowa, możesz też spokojnie pływać w morzu czy jeziorze (oczywiście przestrzegając pewnych zasad). Pływanie w rzece nie jest polecane kobietom w ciąży ze względu na to, że ich skażenie jest trudne do monitorowania, a zanieczyszczenia zdecydowanie większe niż innych zbiorników wodnych.

Dowiedz się więcej: Czy w ciąży wolno kąpać się w morzu, rzece, jeziorze? Jak bezpiecznie korzystać z kąpielisk w ciąży?

Pływanie w ciąży: przeciwwskazania

Czy artykuł był przydatny?
Przykro nam, że artykuł nie spełnił twoich oczekiwań.

NOWY NUMER

DLA CIEBIE ZA DARMO! Szykujesz się do porodu? Chcesz wiedzieć co cię czeka, jak sobie radzić? Co może Ci pomóc? Koniecznie pobierz nasz specjalny poradnik, stworzony przez ekspertów!

Czytaj więcej
Porodówka - przewodnik dla rodzącej mamy, okładka
KOMENTARZE
izabela m.g.
|

Serio? Jak się nie przytyje to można pływa c... Ja byłam raz na basenie. Ustać w wodzie nie mogłam nawet a już nie wspomnę o trudach wejścia do wody. Podnieść się z kanapy nie mogłam czy z taboretu a już nie wspomnę że troje ludzi mi pomagało jak miałam wyjść z basenu. Dodatkowo żaden kostium nie pasował. Ryzyko poślizgnięcia się na mokrej posadzce itp... a potem jeszcze konieczność zdjęcia z siebie mokrego kostiumu i założenie nowego w wąskiej przebieralni gdzie miescilam się tylko ja i brzuch i miałam problem z obróceniem się. Serio chodzicie na basen? Ja nigdy więcej nie poszłam w ciąży w żadnej. Za duże ryzyko. Lekko przereklamowane jest to pływanie w tym stanie kiedy masz dodatkowy cuezarek i idziesz na dno...zamiast pływać. Jest tyle innych chwil na pływanie ale nie podczas ciąży.

Natalia
|

Niby dlaczego cukrzyca miałaby byc przeciwwskazaniem do pływania. Przeciez wlasnie jak kobieta ma cukrzyce ciazowa to ruch i cwiczenia sa jak najbardziej wskazane.

Ola
|

Zawsze miałam problem z kręgosłupem, szczególnie z odcinkiem krzyżowym, basen przynosił mi znaczną ulgę. Kiedy zaszłam w ciąże, ból pleców był bardzo dokuczliwy, więc często odwiedzałam basen, zgodnie z zaleceniem lekarza zakładałam dopochwowo probiotyk, aby wzmocnić mikroflorę i uchronić się przed infekcjami, o które nietrudno zwłaszcza na basenie.