Pięć zasad zdrowego żywienia w ciąży

2008-10-17 13:49

Właściwie zbilansowana dieta w okresie ciąży to główny czynnik, który decyduje o prawidłowym rozwoju płodu i przyszłym zdrowiu dziecka. Ważne, byś w ciąży starała się przestrzegać podstawowych zasad żywienia: nie przejadała się, spożywała regularnie posiłki zawierające niezbędne składniki odżywcze i kwas foliowy oraz piła dużo płynów.

Jak wskazują badania przeprowadzone przez TNSOBOP, wiedza rodziców na temat zdrowego odżywiania w ciąży jest wciąż ograniczona. Dlatego eksperci, wspierający swoją wiedzą Ogólnopolski Program Edukacyjny "Zdrowie od pierwszych chwil", którego inicjatorem jest Żywiec Zdrój, zalecają stosowanie się do kilku podstawowych zasad. Sposób odżywiania wpływa na zdrowie dziecka, nie tylko na jego rozwój fizyczny, ale również umysłowy. Prawidłowo skomponowana dieta w ciąży, bez względu na wiek, jest istotnym elementem profilaktyki, która przeciwdziała codziennym dolegliwościom – mówi Agnieszka Jarosz z Instytutu Żywności i Żywienia.

1. W ciąży nie jemy za dwoje

W dzisiejszych czasach to mit. Prawdą jest, że rozwijające się maleństwo w łonie matki potrzebuje odpowiedniej ilości kalorii, jednak nie obliguje kobiety do spożywania dużo większej liczby potraw. Energetyczne potrzeby w ciąży wzrastają zaledwie o około 300 kcal na dobę, a to odpowiednik tylko jednego, niewielkiego posiłku. Zbyt kaloryczna dieta może w przyszłości spowodować sporą nadwagę, która może być przeszkodą w prawidłowym przebiegu ciąży, a nawet utrudnić poród.

2. W ciąży stawiamy na jakość, a nie ilość

O ile nie należy jeść dwa razy więcej, to z pewnością należy jeść dwa razy lepiej. Kluczowe staje się odpowiednie zestawianie składników odżywczych. Dostarczane w odpowiednich proporcjach zaowocują prawidłowym rozwojem dziecka. Jednym z najważniejszych jest białko, które stanowi podstawę wzrostu dziecka. Od czwartego miesiąca ciąży zapotrzebowanie na ten składnik wzrasta do ok. 80-100 g dziennie. Dostarczają je głównie: mięso, ryby, jajka, mleko i jego przetwory, a także płatki owsiane, kukurydza, ryż, chleb gruboziarnisty, biała fasola, groch, soczewica, soja, ziemniaki, orzechy. Równie istotne w diecie kobiety ciężarnej są tłuszcze i węglowodany. Spożywanie tłuszczów powinno być ograniczone tak, by nie odkładała się zbędna tkanka tłuszczowa. Najlepiej sięgać zatem po chude mięso (wołowina, drób), ryby, chude mleko, jogurty, maślankę. Źródłem cennych węglowodanów – nie wywołujących problemów otyłości czy próchnicy, na które narażone są przyszłe mamy – są: chleb chrupki, żytni i graham. Dobrym zamiennikiem w zdrowej diecie dla ziemniaków można być ryż (przede wszystkim brązowy i dziki), stanowiący bogate źródło błonnika.

3. W ciąży jemy dużo produktów bogatych w witaminy

Bardzo istotną rolę w żywieniu w okresie ciąży pełnią warzywa i owoce. Dostarczają dużej ilości witaminy C, karotenoidów, folianów, flawonoidów i błonnika. Antyoksydanty pochodzące z warzyw i owoców ułatwiają uniknięcie wystąpienia nadciśnienia podczas ciąży. Foliany (kwas foliowy w naturalnej postaci) odgrywają ważną rolę w zapewnieniu prawidłowego rozwoju układu nerwowego u dziecka. Warzywa i owoce najlepiej jest spożywać na surowo, gdyż podczas gotowania tracą duże ilości witamin, zwłaszcza witaminy C. Kobieta w ciąży w II i III trymestrze powinna spożywać około 500 g warzyw w ciągu dnia.

Czy w ciąży można pić herbatę?

4. W ciąży pijemy dużo płynów

W okresie ciąży rola spożywanych napojów jest niezmiernie istotna. Najlepiej pragnienie ugasić szklanką wody źródlanej. Woda nie jest zaliczana do składników odżywczych, ale jako składnik tkanek i płynów ustrojowych organizmu stanowi 50-80% masy ciała. Zasoby wodne organizmu muszę być stale uzupełniane, gdyż organizm potrzebuje jej do pełnienia swoich podstawowych funkcji. Pełni funkcję ochronną dla mózgu, gałki ocznej, płodu, rdzenia kręgowego. W Polsce, w klimacie umiarkowanym, zalecane jest spożywanie 8-10 szklanek płynów (2-2,5l) na dobę. Odwodnienie organizmu może skutkować zaparciami, a długotrwały taki stan może prowadzić do zapalenia dróg moczowych, czy nawet kamicy nerkowej. Jednak lepiej ograniczyć kawę i czarną herbatę. Powodują one zwiększoną produkcje moczu co w rezultacie prowadzi do wydalania wody z organizmu.

5. W ciąży regularnie spożywamy posiłki

W zrównoważonej diecie ważne jest również regularne spożywanie posiłków. Należy jeść o stałych porach, w odstępach około 3 godzin, czyli w naszych codziennym menu powinno być około 4-5 posiłków. Zagwarantuje to właściwą gospodarkę składnikami odżywczymi. Wejście w rutynę planowania posiłków zaowocuje w okresie karmienia piersią kiedy dobrze wyregulowany organizm, dostarczy odpowiednich składników odżywczych poprzez twoje mleko. Wszelkie nowinki w posiłkach wpływają na skład mleka produkowanego w twoim organizmie, wprowadzaj je po jednym i odczekaj kilka dni zanim organizm dziecka przywyknie do nowego składnika.

Polecamy e-poradnik
E-poradnik. Dieta w ciąży

Autor: Materiały prasowe

Z poradnika dowiesz się:

  • ile kalorii dziennie potrzebuje organizm przyszłej mamy
  • ile warzyw i owoców dziennie trzeba jeść w ciąży
  • czy mleko i produkty mleczne są wtedy zalecane czy odradzane
  • ile jajek i mięsa można zjadać tygodniowo
  • czy w ciąży można jeść ryby, wątróbkę, sery pleśniowe

Ogólnopolski Program Edukacyjny "Zdrowie od pierwszych chwil"

Czy artykuł był przydatny?
Przykro nam, że artykuł nie spełnił twoich oczekiwań.

NOWY NUMER

Nowy numer magazynu Dziecko Zakupy i My już w sprzedaży! A w nim ponad 200 polecanych produktów dla mamy, dziecka i kobiet w ciąży a także inspiracje i porady dla całej rodziny! 164 strony za 4,99 zł.

Sprawdź
Dziecko zakupy i my
KOMENTARZE
dieta
|

witam, ja osobiście stosuję "zywienie optymalne", jem 3 razy dziennie i objętościowo mało, waga rośnie ok 1 kg na miesiąc ( jestem już w 6-tym) wyniki badań książkowe, żadnych infekcji, przeziębień, cykrzycy ciążowej, z tabletek łykam jedynie kwas foliowy i magnez, ot wszystko

przerazona
|

witam ja barezo ale to bardzo boje sie ze przytyje duzo w ciazy...juz waze 105kg...jestem w 10tygodniu ciąży...i co dalej....a przynajmniej czy zgubie te kilogramny po ciazy od czego zalezy ze po ciąży kobieta tyje lub chydnie prosze pomozcie...bylam na diecie ale musialam ja przerwac bo zaszlam w ciaze bardzo z tego powo\du sie ciesze ale tez i bardzo sie obawiam...o porod o dziecko o swoja wage..to moja 1ciaza