Płatki owsiane: wartości odżywcze. Dlaczego warto jeść owsiankę?

Płatki owsiane wróciły w ostatnich latach na nasze stoły. To dobrze, ponieważ ich wartość odżywczą trudno przecenić. Zwykłych płatków owsianych najczęściej używa się do przygotowania owsianki. Sportowcy cenią ją za to, że jest źródłem siły, kobiety - za właściwości odchudzające i odmładzające, a lekarze korzystają z ich działania leczniczego i ochronnego. Dlaczego warto jeść jeszcze płatki owsiane?

Spis treści

  1. Jakie wartości odżywcze mają płatki odżywcze?
  2. Płatki owsiane: źródło błonnika
  3. Płatki owsiane: cenne kwasy tłuszczowe
  4. Płatki owsiane jako najzdrowszy pokarm świata
  5. Owsianka zapobiega miażdżycy
  6. Owsianka dobra dla osób na diecie
  7. Owsianka kontra astma

Płatki owsiane są bogate w wartości odżywcze, które pozytywnie wpływają na nasze zdrowie. Wzbogacają one menu już od dawien dawna. W średniowieczu owsianka była podstawą wyżywienia ludności Europy, a dla angielskich górników był to idealny posiłek dający siłę i wytrzymałość do ciężkiej pracy. Istnieją też dowody, że owies uprawiano w północnej i środkowej Europie w epoce brązu, czyli 1800-700 lat p.n.e.

Jakie wartości odżywcze mają płatki odżywcze?

Płatki owsiane są z owsa. Spośród wszystkich zbóż, ziarno owsa jest nie tylko najbogatsze w białko, ale także wyposażone w najlepszy zestaw aminokwasów. Kto zjada płatki odżywcze z produktami mlecznymi, dostarcza organizmowi wszystkich potrzebnych aminokwasów.

Talerz płatków owsianych z mlekiem lub jogurtem zapewnia komórkom mózgowym i nerwowym porcję witaminy B6, która poprawia pamięć i koncentrację oraz szybsze przyswajanie wiedzy. Witamina B1 i kwas pantotenowy przeciwdziałają narastającemu zmęczeniu oraz rozdrażnieniu, zarówno podczas wysiłku fizycznego, jak i umysłowego.

Owies zawiera też substancje działające antydepresyjnie i likwidujące zły nastrój (wspomniane witaminy z grupy B, a także selen i magnez niezbędne dla mózgu i systemu przewodzenia nerwowego).

W zarodku oraz bielmie ziaren owsa jest dużo witaminy E tzw. silnego przeciwutleniacza, chroniącego komórki i spowalniającego procesy starzenia. W kilogramie ziarna jest jej od 15 do 48 mg, w płatkach nieco mniej.

Owies to także cenne źródło flawonoidów, pełniących rolę podobną do witamin. Flawonoidów w zbożach jest niewiele, a owies jest wyjątkiem.

Przeczytaj też: Owies: właściwości lecznicze i zastosowanie w kosmetyce. Na co pomaga owies?

Płatki owsiane: źródło błonnika

Płatki owsiane warto spożywać ze względu na zawartość błonnika. Owies jest rekordzistą wśród zbóż pod względem zawartości błonnika, zwłaszcza jego najcenniejszej frakcji rozpuszczalnej. Pełne ziarno składa się w 1/3 z błonnika, z czego 1/5 jest rozpuszczalna w wodzie. Ma to bardzo pozytywny wpływ na nasze zdrowie, bo błonnik w takich proporcjach najlepiej obniża poziom cholesterolu, ale też zapobiega wielu chorobom.

Błonnik rozpuszczalny w owsie to głównie beta-glukan. Ten węglowodan złożony ma zdolność tworzenia w przewodzie pokarmowym lepkich żeli odpornych na działanie enzymów trawiennych. Powleka szczelnie śluzówkę przewodu pokarmowego i kiedy trzeba, zachowuje się jak płynny opatrunek. Beta-glukan ma też właściwości prebiotyczne. Jest on pożywką dla „dobrych” bakterii, które częściowo go rozkładają. 

Dodatkowo beta-glukan spowalnia procesy przyswajania cukrów, zapobiega więc otyłości i cukrzycy typu 2, wiąże kwasy tłuszczowe oraz substancje toksyczne i zwiększa ich wydalanie, zapobiega namnażaniu się komórek nowotworowych. Udowodniono też, że wzmacnia układ immunologiczny, bo pobudza do większej aktywności fagocyty odpowiedzialne za wchłanianie bakterii, wirusów, które atakują organizm.

Z kolei frakcja nierozpuszczalna błonnika zawartego w owsiance m.in. poprawia pracę jelit, wiąże nadmiar kwasu solnego w żołądku, pomaga więc przy nadkwasocie i zgadze, i daje uczucie sytości, pozwalając zmniejszyć kaloryczność posiłków.

Przeczytaj też: Owsianka w jadłospisie. Trzy kreatywne przepisy na owsiankę

Poznaj te mniej znane produkty bez glutenu! 

Płatki owsiane: cenne kwasy tłuszczowe

W porównaniu do innych zbóż owies zawiera najwięcej tłuszczu, bo aż 7 proc. Jednak tłuszcz ten ze względu na swój skład chemiczny jest bardzo cenny, bo zawiera niezbędne nienasycone kwasy tłuszczowe (NNKT), których organizm nie potrafi wytwarzać.

Kwasy te zapobiegają powstawaniu zakrzepów i odgrywają dużą rolę w profilaktyce i w leczeniu miażdżycy. Działają również jak nutrikosmetyk od wewnątrz. Dbają one o nawilżenie skóry. Mało tego łagodzą także podrażnienia, spowodowane alergią.

Według najnowszych badań naukowych kwas oleinowy, który również zawarty jest w produktach owsianych, chroni przed nowotworami.

Płatki owsiane jako najzdrowszy pokarm świata

Udowodniono, że udział płatków owsianych w codziennej diecie zapewnia większą sprawność fizyczną i wytrzymałość. Na pierwszy posiłek dnia i jako przekąski jedzą je kulturyści, biegacze, zawodowi kolarze. Dobrze zbilansowana dieta sportowców i amatorów aktywnego trybu życia zawsze powinna zawierać produkty owsiane.

Dlatego warto jeść owsiankę. W rankingu najzdrowszych pokarmów świata owsianka zajmuje 3 miejsce tuż za jagodami acai i czosnkiem. W Polsce od wielu lat największym propagatorem jedzenia płatków owsianych jest prof. Henryk Gąsiorowski z AR w Poznaniu, który nazwał płatki owsiane produktem wszech czasów.

Ważne

Owsianka zapobiega miażdżycy

Najnowsze badania naukowców z Amerykańskiego Towarzystwa Chemicznego dowiodły, że owies jako jedyny dostarcza awentramidów, bioaktywnych substancji, które zapobiegają tworzeniu się w naczyniach złogów tłuszczowych, czyli chronią przed miażdżycą, a w konsekwencji przed zawałem serca i udarem mózgu. Awentramidy mają też właściwości antyoksydacyjne - specjalizują się w wyłapywaniu groźnych form reaktywnych tlenu, które uszkadzają komórki naszego organizmu.

Przeczytaj też: Czy zdrowo się odżywiasz? [QUIZ]

Owsianka dobra dla osób na diecie

Owsianka na śniadanie czy w formie przekąski między posiłkami to idealne dietetyczne danie. Średni indeks glikemiczny i duża wartość odżywcza sprawiają, że jest pożądanym składnikiem dobrze zbilansowanej diety. Po pierwsze dostarcza mnóstwo składników odżywczych przy stosunkowo niewielkiej ilości kalorii (378 kcal w 100 g suchych płatków owsianych górskich). Po drugie likwiduje uczucie głodu, wypełniając szczelnie przewód pokarmowy, co jest zasługą błonnika. Po trzecie spowalnia opróżnienie żołądka, dzięki czemu odczuwa się długo sytość.

Wszystkich tych walorów odżywczych skupionych w jednym produkcie próżno szukać gdzie indziej.

UWAGA! Suche płatki owsiane mają średni indeks glikemiczny (IG=40), ale ugotowana owsianka już wysoki (IG=60), dlatego lepiej nie gotować płatków, a tylko zalać je ciepłą przegotowaną wodą lub mlekiem i wymieszać z ulubionymi dodatkami, np. owocami.

Czytaj też: TABELA KALORII: mleko i przetwory mleczne. Sprawdź, ile kalorii ma nabiał!

Owsianka kontra astma

Informacje zebrane przez naukowców z Finlandii pozwalają sądzić, że dzieci karmione owsianką są chronione przed astmą. Analizowano sposób odżywiania 1300 dzieci i stwierdzono, że te, które już w niemowlęctwie karmiono owsianką, były o 64 proc. mniej skłonne do chorowania na dolegliwości układu oddechowego niż te, którym owsiankę podano później.

Im wcześniej wprowadzi się do menu dziecka owsiankę albo inne dania z owsa, tym rzadziej chorują one na choroby układu oddechowego. Ryzyko zachorowania na astmę spada prawie o dwie trzecie, jeśli dzieci jedzą owsiankę jako pierwszą kaszkę od wczesnego niemowlęctwa. Sugerowana ilość to średnia miseczka owsianki dziennie.

Czy artykuł był przydatny?
Przykro nam, że artykuł nie spełnił twoich oczekiwań.