Jod - pierwiastek mądrości dla zdrowia mamy i dziecka

2007-10-30 12:59 JK

Jod to pierwiastek, który jest niezbędny do prawidłowego rozwoju dziecka. Jego niedobór w trakcie ciąży może prowadzić do poważnych zaburzeń i niekorzystnie wpłynąć na system nerwowy dziecka. Dlatego przyszła mama powinna dbać każdego dnia o prawidłowy poziom jodu w swojej diecie.

Szacuje sie, że na całym świecie około półtora miliarda ludzi cierpi na mniejszy lub większy niedobór jodu. Podczas gdy u dorosłych niewystarczający poziom tego pierwiastka objawia się zaburzoną pracą hormonów tarczycy i tzw. wolem tarczycowym, u dzieci może dojść do jeszcze poważniejszych zaburzeń. Z upośledzeniem umysłowym włącznie. 
Niedobór jodu w diecie można wykryć na podstawie badania moczu. Prawidłowy poziom to minimum 100 µg/l.Wahania poniżej tego poziomu świadczą o niedoborze i powinny zostać jak najszybciej skonsultowane z lekarzem. Innym badaniem pozwalającym ustalić, czy poziom jodu w naszym organizmie nie jest zbyt niski jest badanie poziomu hormonu TSH we krwi.

W ciąży i podczas karmienia należy uzupełniać niedobory jodu

Przyszłe mamy powinny badać poziom jodu podczas każdego kontrolnego badania moczu. Tylko poprzez regularną kontrolę poziomu jodu można zniwelować ryzyko powstania groźnego niedoboru. W jaki sposób jednak dostarczać odpowiedniej dawki każdego dnia? Kobiety w ciąży, poza używaniem jodowanej soli kuchennej (tej zazwyczaj w trakcie 9 miesięcy nie stosuje się zbyt wiele z uwagi na obrzęki), powinny również przyjmować specjalne preparaty jodowane. Są one zalecane także podczas karmienia. Jeśli kobieta z różnych przyczyn nie może karmić naturalnie, maluszkowi powinno podawać się jodowane mieszanki mlekozastępcze.

Ważne

Dzienne zapotrzebowanie na jod:

  • noworodki i niemowlęta do 6 miesiąca życia - 40 µg
  • niemowlęta do 12 miesiąca życia - 50 µg
  • dzieci do trzeciego roku życia - 70 µg
  • dzieci w wieku 4-6 lat - 90 µg
  • dzieci w wieku 7-9 lat - 120 µg
  • starsze dzieci - od 150 do 160 µg

Dieta bogata w jod

Dorośli oraz starsze dzieci powinni przede wszystkim zwrócić uwagę na swoją dietę. Najlepiej, jeśli będzie bogata w ryby, produkty mleczne oraz warzywa. W ciągu doby nsz organizm potrzebuje około 160-200 mikrogramów (µg) jodu (kobiety w ciąży - 230 µg) . Nie jest to dużo, ale wiele produktów nieweluje obecność jodu, w związku z czym jego dzienna dawka powinna być większa.

Czy artykuł był przydatny?
Przykro nam, że artykuł nie spełnił twoich oczekiwań.

NOWY NUMER

DLA CIEBIE ZA DARMO! Szykujesz się do porodu? Chcesz wiedzieć co cię czeka, jak sobie radzić? Co może Ci pomóc? Koniecznie pobierz nasz specjalny poradnik, stworzony przez ekspertów!

Czytaj więcej
Porodówka - przewodnik dla rodzącej mamy, okładka
KOMENTARZE
Martyna
|

Polecam blog prowadzony przez polozna, jest tam artykul o suplementacji w ciazy,
http://allforpregnant.blogs...

Sandii
|

A ja żeby uzupełnić niedobór jodu w czasie ciąży i później w okresie karmienia, piłam wodę ustroniankę z jodem. Lekarka powiedziała, że w ten sposób naturalnie uzupełnię brak tego pierwiastka w organizmie. Moje dziecko urodziło się zdrowe i bez żadnych problemów :)

Anka
|

Ja też łykam folio przepisał mi go lekarz tam jest kwas foliowy i jod fajne ma opakowanie

marta
|

Ja łykam właśnie kwas foliowy z jodem podobno to nowość w Polce. Nazywa się folio jest to jedyny kwas foliowy z jodem. Lekarz mi przepisał i mam nadzieje że dzięki temu urodzę zdrowego i mądrego dzidziusia

suzi
|

ja łykałam w ciąży feminatal metafolin, a także żelazo, bo od lat mam anemię, natomiast myślę, że niedoborów jodu nie miałam, bo feminatal zawiera także jod.