Zaledwie 10 minut tej aktywności może poprawić funkcje poznawcze

2021-12-10 7:47

Z nowego badania wynika, że nawet 10 minut biegania o umiarkowanej intensywności może poprawić funkcje poznawcze mózgu i nastrój. Do tej pory przeprowadzono stosunkowo niewiele analiz dotyczących konkretnych korzyści płynących z biegania w porównaniu z innymi aktywnościami fizycznymi. Wyniki opublikowano w Scientific Reports.

bieganie
Autor: Getty Images

Bieganie to jedna z form sportu, która nie wymaga specjalnego sprzętu czy przygotowania. Wiadomo, że aktywność fizyczna przynosi wiele ogromnych korzyści zdrowotnych. 

Badacze postanowili sprawdzić, jak konkretnie stosunkowo krótki trening biegowy wpływa na zdrowie psychiczne. Przyjrzano się głównie korze przedczołowej (PFC) - części mózgu związanej z funkcjami wykonawczymi i kontrolowaniem nastroju. Naukowcy odkryli, że bieganie spowodowało zwiększony przepływ krwi w tym obszarze.

W formie 24: błędy podczas treningu

„Biorąc pod uwagę zakres kontroli wykonawczej wymagany do koordynowania równowagi, ruchu i napędu podczas biegu, logiczne jest, że nastąpiłaby zwiększona aktywacja neuronów w korze przedczołowej i że inne funkcje w tym regionie skorzystałyby na tym zwiększeniu zasobów mózgu” - powiedział biochemik Hideaki Soya z Uniwersytetu Tsukuba w Japonii.

Ćwiczenia fizyczne mogą poprawić zdrowie psychiczne i fizyczne na wiele sposobów, ale jeśli chodzi o samopoczucie psychiczne, przeprowadzono stosunkowo niewiele analiz dotyczących konkretnych korzyści płynących z biegania, które do aktywności angażuje całe ciało.

26 uczestników zostało przetestowanych po okresach odpoczynku i po 10 minutach biegania, częściowo za pomocą tak zwanego testu kolorów słów Stroopa, który mierzy czas reakcji w przetwarzaniu mózgu. Po ćwiczeniach uczestnicy szybciej reagowali na testy i zgłaszali, że są w lepszym nastroju. Wiele funkcji PFC jest unikalnych dla ludzi i nie można ich znaleźć w mózgach innych ssaków, więc naukowcy sugerują, że odkrycia, które przedstawili, mogą poszerzyć naszą wiedzę o tym, jak ewoluowaliśmy jako gatunek.

Odkrycia te dają dowód na to, że nie potrzeba ciężkich treningów, aby odczuć korzyści płynące z uprawiania sportu. Wcześniejsze analizy wykazały, że krótkie okresy aktywności poprawiają koncentrację umysłową, zdrowie serca i ogólny stan metaboliczny.

Co ciekawe, naukowcy doszli do wniosku, że ćwiczenia można postrzegać jako formę medycyny - różne rodzaje ćwiczeń są jak różne rodzaje leków. Wiedząc, jakie korzyści zdrowotne wynikają z biegania, można je potencjalnie wykorzystać jako formę leczenia lub terapii.