Wspomaga odchudzanie i zmniejsza ryzyko raka. Masz ją w swojej apteczce?

2022-06-15 13:36

Znana jest z wielu cennych właściwości prozdrowotnych, dlatego każdy powinien mieć ją w swoim domu. Wzmacnia odporność organizmu, niszczy wolne rodniki, zapobiega chorobom nowotworowym, wspiera proces odchudzania, blokuje odkładanie tłuszczu w wątrobie, a to jeszcze nie koniec. Masz ją w swojej domowej apteczce?

odchudzanie
Autor: Getty Images

Witamina C pomoże zrzucić kilogramy

Mowa o witaminie C, która chroni przed gromadzeniem się tkanki tłuszczowej. Odpowiednie stężenie tej witaminy w organizmie sprawia, że w wątrobie magazynowana jest mniejsza ilość tłuszczu.

Jak więc zadbać o jej prawidłowy poziom, skoro organizm nie potrafi jej wytworzyć samodzielnie? 

Witaminę C należy dostarczać wraz pożywieniem lub za pomocą suplementów. Eksperci z Instytutu Żywności i Żywienia twierdzą, że średnie dzienne zapotrzebowanie wynosi:

  • u dzieci - 40-50 mg 
  • u kobiet - 75 mg 
  • u mężczyzn - 90 mg 

Co ważne, spożywanie nadmiernych ilości cukru rafinowanego może osłabiać wchłanianie witaminy z pożywienia, a to prowadzi do odkładania się tłuszczu w tkankach.

Poradnik zdrowie: Witamina C

Witamina C we współpracy z żelazem stymuluje wytwarzanie L-karnityny - związku chemicznego, odpowiedzialnego m.in. za przekształcanie kwasów tłuszczowych w energię. Pełni także ważną rolę w metabolizmie aminokwasów i węglowodanów, co sprzyja spalaniu tłuszczu. Dodatkowo, kwas askorbinowy wspiera syntezę i pracę hormonów pełniących niezwykle ważną funkcję w procesie spalania tłuszczu.

Witamina C na raka?

Ta cenna witamina zwalcza wolne rodniki, zmniejszając tym samym liczby uszkodzeń DNA, białek i lipidów. Dzięki temu przyczynia się do obniżenia ryzyka rozwoju raka. 

Ponadto, wielu ekspertów twierdzi, że, dożylne podawanie dużych dawek witaminy C wraz z lekami przeciwnowotworowymi może pomóc w zwalczaniu komórek rakowych oraz złagodzić skutki uboczne chemioterapii i radioterapii.

Witamina C w pożywieniu - gdzie jest jej najwięcej?

Jeśli chcesz dostarczyć organizmowi witaminy C z pożywienia, sięgaj po:

  • owoce dzikiej róży
  • paprykę
  • cytrusy
  • truskawki
  • czarną porzeczkę 
  • kalafior
  • brokuły
  • jarmuż
  • natka pietruszki

Pamiętaj także, że w procesie odchudzania ważna jest przede wszystkim aktywność fizyczna i zbilansowana dieta.