Te dwa owoce zmniejszają ryzyko udaru. Warto jeść je codziennie

2022-12-16 10:08

Dzięki odpowiedniej diecie można uniknąć udaru mózgu. Do diety, oprócz produktów obniżających ciśnienie krwi i zbyt wysoki cholesterol, takich jak ryby morskie, orzechy czy warzywa strączkowe warto również włączyć dwa popularne, tanie i ogólnie dostępne owoce. Jak wykazały badania, mogą one zmniejszyć ryzyko udaru mózgu nawet o 11 proc.

Te dwa owoce zmniejszają ryzyko udaru. Warto jeść je codziennie
Autor: Getty Images Te dwa owoce zmniejszają ryzyko udaru. Warto jeść je codziennie

Udar mózgu to stan, który zagraża życiu, może również skutkować trwałą niepełnosprawnością. Na jego wystąpienie narażone są nie tylko osoby z już stwierdzoną miażdżycą czy chorujące na serce.

Często występuje on u osób z nadwagą i otyłością, a także z wysokim cholesterolem i ciśnieniem krwi, podwyższonym poziomem cukru - wszystkie te stany mają związek przede wszystkim z niezdrową dietą. Dlatego ryzyko udaru mózgu można zmniejszyć, wprowadzając zmiany w menu. 

W formie 24: dieta na dobry humor

Warzywa i owoce najbardziej zmniejszają ryzyko udaru

Dieta osoby, która chce uniknąć udaru, powinna być ogólnie zdrowa - zawierać jak najmniej produktów przetworzonych, soli, cukru i czerwonego mięsa, za to jak najwięcej produktów pełnoziarnistych, ryb, warzyw i owoców. Szczególnie ważne są te ostatnie. Przeprowadzone w Szwecji badanie dowiodło, że warzywa i owoce odgrywają ogromną rolę dla zdrowia układu krwionośnego.

Szwedzcy badacze z Zakładu Epidemiologii Żywienia w Narodowym Instytucie Medycyny Środowiskowej Karolinska Institutet przez ponad 10 lat obserwowali dietę i inne zwyczaje 74 961 osób (34 670 kobiet i 40 291 mężczyzn) uczestniczących w dużym badaniu, którzy nie chorowali na choroby serca ani nowotwory, nie przeszli również udaru. Na samym początku każdy z uczestników wypełnił kwestionariusz dotyczący rodzaju i częstotliwości spożywanych posiłków.

W ciągu kolejnych 10 lat obserwacji stwierdzono u nich łącznie 4089 przypadków udarów, w tym 3159 zawałów mózgu, 435 krwotoków śródmózgowych, 148 krwotoków podpajęczynówkowych i 347 nieokreślonych udarów.

Naukowcy szczegółowo przeanalizowali wszystkie dostępne dane. I stwierdzili, że najmniej narażeni na wystąpienie udaru byli ci uczestnicy badania, którzy jedli najwięcej warzyw i owoców - w ich przypadku ryzyko udaru malało o 13 proc.

Warto jadać zwłaszcza jabłka i gruszki

Badacze pokusili się jeszcze o zbadanie, które z nich najskuteczniej zapobiegają udarom - okazało się, że były to zielone warzywa liściaste, a z owoców jabłka i gruszki, które, czego dowiodły dane z analizy, zmniejszały ryzyko udaru mózgu o 11 proc.

Jak wyjaśnili autorzy badania, ma to związek z zawartością flawonoidów - przeciwutleniaczy, które pomagają zwalczać stany zapalne i mogą zmniejszać ryzyko wielu różnych chorób, a także wysokiej zawartości błonnika.