Sezon sandałkowy trwa. Co jeść, by mieć zdrowe i piękne stopy?

2022-07-15 12:49

Stopy są często pomijane w codziennej pielęgnacji, dlatego że przez większość miesięcy w roku chowamy je w zakrytym obuwiu. Tracą swój zdrowy i estetyczny wygląd – widoczne są na nich odciski, przebarwienia na paznokciach lub popękana skóra na piętach. Dopiero gdy nastaje lato, zaczynamy się o nie bardziej troszczyć. Jak przygotować stopy na sezon sandałkowy? Ekspertka mówi, że należy zacząć od diety.

Piękne kobiece stopy w sandałkach
Autor: Getty Images

Kąpiele, usuwanie zgrubiałego naskórka, pumeksowanie i odpowiednie nawilżenie – są to zasady pielęgnacji, dzięki którym można cieszyć się zdrowymi i pięknymi stopami. W tym wszystkim należy pamiętać, że to, co jemy, ma też duży wpływ na to, jak one się prezentują. Okazuje się, że stopy lubią zdrowe odżywianie.

Jak mówi podolog Dina Gohil w rozmowie dla portalu The Sun, "stopy tak jak każda inna część ciała, mają kości, mięśnie i więzadła, więc ważne jest, abyśmy o nie dbali". Jak zaznacza, popękane pięty mogą świadczyć o niedoborze cennych witamin (m.in. A, B3, C i E). Nie wszyscy zdają sobie jednak sprawę, że to, co jemy, ma wpływ na całe ciało, w tym… stopy. Dieta, która przyczynia się do prawidłowego funkcjonowania organizmu, powinna zawierać składniki odżywcze takie jak białko, tłuszcze, węglowodany oraz witaminy i składniki mineralne. W jadłospisie nie może zabraknąć: grzybów, ryb, jajek, fig, soi, jogurtów i sera. Te produkty, obfitujące w witaminę D i wapń, wspierają utrzymanie zdrowych kości.

Orzechy i soczewica na bolesne skurcze stóp

Ból stopy, podeszwy i okolic pięty, który utrudnia chodzenie, może mieć związek z zapaleniem powięzi. W wyniku różnych czynników może dojść m.in. do jej przeciążenia lub powstania stanu zapalnego. Dr Gohil zaleca, aby spożywać więcej brokułów i cytrusów, które są doskonałym źródłem witaminy C. Ma ona wpływ na redukowanie stanu zapalnego poprzez zmniejszenie aktywności i/lub liczebności tzw. cytokin prozapalnych. Tak samo, jak truskawki, czarna porzeczka, papryka i ziemniaki.

"Dieta bogata witaminy z grupy B może zmniejszyć ryzyko wystąpienia skurczów stóp, które są częstą dolegliwością biegaczy i rowerzystów" – wyjaśnia ekspertka.

Witaminy z grupy B są nie tylko silnym orężem w walce ze stresem, ale także wspomagają przemianę węglowodanów i dostarczają komórkowym nerwowym energii. Występują one naturalnie w żywności, m.in. orzechach (migdałach, orzechach włoskich, orzeszkach ziemnych), awokado, roślinach strączkowych (ciecierzycy i soczewicy).

Jak dodaje dr Gohil, skurcze stóp mogą być objawem niedoboru magnezu, wapnia i potasu.

Owoce w diecie odchudzającej i w zdrowym żywieniu. Dietetyk radzi

Mleko i jego przetwory na zdrowe kości

Stopa składa się z 26 kości otoczonych mięśniami o długości około 5,7 m. Aby mieć mocne kości, należy o nie dbać. Istotnym składnikiem wpływającym na układ kostny jest wapń. "Należy się upewnić, czy codziennie dostarczamy do organizmu odpowiednią dawkę wapnia. W diecie nie powinno zabraknąć mleka, jogurtów naturalnych i zielonych warzyw takich jak szpinak i brokuły. Witamina D wspomaga absorpcję wapnia w organizmie" – wyjaśnia podolog. Na przykład ser cheddar w 100 g zawiera aż 721 mg wapnia.

"Ponieważ paznokcie składają się głównie z keratyny, konieczne jest regularne spożywanie odpowiedniej ilości białka. Wspiera ono wzrost paznokci" – mówi dr Gohil. Jak dodaje, białka pełnowartościowe dostarczają do organizmu wszystkich aminokwasów egzogennych.

Najwięcej białka zawierają mięso, ryby, jaja, drób i nabiał. Produkty bogate w białko to także fasola, soczewica, orzechy, nasiona, soja i tofu.

Stek i łosoś na wzrost paznokci

Jest to całkiem normalne, że czasami wstydzimy się odsłaniać stopy, szczególnie latem, kiedy paznokcie są kruche i odrobinę pożółkłe, a skóra sucha. Podolog wskazuje, że należy spożywać produkty, które są bogate w żelazo i magnez.

"Najwięcej żelaza znajduje się w czerwonym mięsie. Jego źródłem są również zielone warzywa (szpinak, brokuły, natka pietruszki) i fasola" – tłumaczy dr Gohil. Żelazo i witamina C tworzą ze sobą udany duet. Aby zwiększyć znacznie wchłanianie żelaza w diecie, należy spożywać więcej produktów obfitujących w witaminę C.

Ekspertka podkreśla, że deficyt kwasów tłuszczowych omega-3 w diecie może przyczynić się do łamliwości paznokci i potęgowania suchości skóry. Aby tego uniknąć, warto wprowadzić do menu tłuste ryby (łososia, makrelę i sardynki) oraz orzechy włoskie, siemię lniane i nasiona chia.

Woda poprawia wygląd skóry

Dbanie o odpowiedni poziom nawodnienia jest niezmiernie ważne przez cały rok. Żaden związek chemiczny nie bierze udziału w tylu różnych funkcjach organizmu ludzkiego, co woda. Przyjmuje się, że podstawowe zapotrzebowanie na wodę to 30 ml wody na każdy kilogram masy ciała.

Woda jest konieczna do utrzymania estetycznego wyglądu i zdrowia stóp. Jej picie zapewnia między innymi sprawne funkcjonowanie układu nerwowego, wspomaga krążenie krwi, nawilża skórę i pobudza metabolizm. Dla wzmocnienia smaku można dodać do wody nie tylko kawałki cytryny, ale również plasterki ogórka, ananasa czy owoce leśne.