Minerał, który może poprawić funkcje poznawcze? Nowe ustalenia

2022-02-16 10:14

Selen, czyli minerał występujący w wielu produktach spożywczych, może prowadzić do wzmocnienia funkcji poznawczych u seniorów. To najnowszy wniosek płynący z badań przeprowadzonych przez naukowców z Uniwersytetu Queensland Brain Institute.

Minerał, który może poprawić funkcje poznawcze? Nowe ustalenia
Autor: Getty Images

Selen określany jest jako tajemniczy pierwiastek, ponieważ występuje w mikroskopijnych ilościach w przyrodzie. Uchodzi za ważny pierwiastek, który zapewnia prawidłowe funkcjonowanie organizmu, m.in. działa korzystnie na tarczycę, wspomaga układ odpornościowy, pomaga w walce z wolnymi rodnikami czy łagodzi objawy menopauzy. Warto dbać o jego odpowiedni poziom w organizmie – niedobór selenu może być związany ze zwiększonym ryzykiem rozwoju chorób nowotworowych i schorzeń układu sercowo-naczyniowego.

W formie 24: dieta wzmacniająca odporność

Selen i jego nowa rola w organizmie

Według najnowszych badań naukowych z Queensland Brain Institute (QBI) w Australii suplementy diety zawierające selen mogą pozwolić na zwiększenie liczby neuronów i poprawić też funkcje poznawcze. Na razie przeprowadzono badanie laboratoryjne z udziałem zwierząt u progu jesieni życia.

Autorka badania dr Tara Walker wyjaśniła, że „po suplementacji selenu zaobserwowano u gryzoni wzrost produkcji neuronów i odwrócenie deficytów poznawczych podczas starzenia się”.

Podczas badania naukowcy sprawdzili, czy selen może poprawić pamięć i zdolności uczenia się po udarze. Okazało się, że ten pierwiastek może wykazywać takie działanie.

W opinii badaczy te wyniki otwierają się na nowy rodzaj terapii. Uważają, że selen może pomóc utrzymać pracę mózgu na dobrym poziomie w szczególności u osób w podeszłym wieku. Jak powiedziała dr Walker, od 20 lat wiadomo, że ćwiczenia fizyczne mogą tworzyć nowe neurony w mózgu podobnie jak selen. Tylko należy pamiętać, że suplementacja tego pierwiastka nie powinna być substytutem aktywności fizycznej.

Ruch jednak niesie za sobą wiele korzyści zdrowotnych, a z kolei nadmiar selenu w organizmie może mieć niekorzystny wpływ na funkcjonowanie organizmu. Długotrwałe dostarczanie zbyt dużej ilości selenu może prowadzić do selenozy (inaczej zatrucia selenem). Pojawiają się wtedy m.in. objawy ze strony układu pokarmowego (biegunka, mdłości, apatia), bóle stawów czy wypadanie włosów.

Produkty bogate w selen

Wiele produktów spożywczych zawiera selen, np.:

  • produkty pełnoziarniste (kasza gryczana, ciemne pieczywo, makarony, ryż),
  • orzechy brazylijskie,
  • grzyby,
  • mięso, w szczególności wieprzowina i mięso drobiowe,
  • łosoś,
  • tuńczyk,
  • pestki słonecznika i nasiona sezamu,
  • jaja kurze.

Zdaniem dr Walker „osoba, która stosuje zbilansowaną dietą składającą się z owoców, warzyw, orzechów i mięsa, zwykle ma dobry poziom selenu”.

JAKICH WITAMIN I MINERAŁÓW CI BRAKUJE?

Pytanie 1 z 9
Jak określisz swoje samopoczucie?
JAKICH WITAMIN I MINERAŁÓW CI BRAKUJE?