Masz problemy ze snem? Może ci brakować ważnej witaminy

2022-12-08 6:57

Zaburzenia snu są w naszych czasach powszechne - szacuje się, że nawet 59 proc. młodych dorosłych nie wysypia się wystarczająco. Przyczyną wielu problemów ze snem mogą być nie tylko stres czy tryb życia, ale również niedobór witaminy D.

Masz problemy ze snem? Może ci brakować ważnej witaminy
Autor: Getty Images Masz problemy ze snem? Może ci brakować ważnej witaminy

Witamina D jest kluczowa dla pracy wielu narządów i dla funkcjonowania organizmu. Jej główną rolą jest utrzymanie właściwych proporcji wapnia i fosforu i prawidłowa mineralizacja kości. Ale potrzebują jej nie tylko kości czy zęby, lecz także każda z komórek naszego ciała. Wpływa na pracę mięśni, układu odpornościowego, układu endokrynnego czy nerwowego.

Od jej stężenia w dużym stopniu zależy również jakość snu.  A z nią, jak wskazują statystyki, nie jest najlepiej. Badania dowodzą, że tylko 36 proc. populacji dorosłych twierdzi, że nie ma żadnych zaburzeń snu. W innych grupach wiekowych jest jeszcze gorzej - problemami ze snem dotknięci są zarówno osoby młode, jak i osoby w starszym wieku.

Poradnik Zdrowie: zaburzenia snu

Niedobór witaminy D może doprowadzić do bezsenności

 Najczęściej zgłaszane problemy ze snem obejmują:

  • bezsenność
  • zaburzenia oddychania związane ze snem (w tym obturacyjny bezdech senny)
  • zaburzenia rytmu dobowego snu i czuwania
  • zmęczenie w ciągu dnia
  • nadmierną senność w ciągu dnia
  • parasomnie - czyli koszmary senne, lunatyzm, lęki nocne, mówienie przez sen, bruksizm, paraliż nocny
  • zaburzenia ruchowe związane ze snem (zespół niespokojnych nóg)
  • niska jakość snu
  • zbyt krótki sen.

Naukowcy ustalili, że u podstawy każdego z tych zaburzeń może leżeć niedobór witaminy D. Jej zbyt niski poziom w szczególności może wiązać się z kłopotami z zasypianiem, krótszym czasem snu i nocnymi pobudkami.

Dokładne mechanizmy tego, w jaki sposób witamina D reguluje sen, ciągle nie są wyjaśnione. Prawdopodobnie ma to związek z faktem, że witamina D reguluje wytwarzanie melatoniny, "hormonu snu". Stwierdzono również, że w obszarach pnia mózgu odpowiadających za regulację snu i czuwania i uznawanych za "rozrusznik" spania istnieją receptory dla witaminy D co oznacza, że uczestniczy ona w tym procesie.

Pomóc może zmiana diety i suplementacja

Jeśli cierpisz na problemy ze snem, warto skontrolować stężenie witaminy D. Pozwala na to proste badanie krwi (jego koszt, w zależności od laboratorium, waha się od 35 do 70 zł).

Na jej niedobór mogą wskazywać również inne problemy, w tym bóle kości, stawów i mięśni, choroby przyzębia, problemy z apetytem, łatwe męczenie się, skłonność do infekcji.

Po stwierdzeniu niedoboru dalsze postępowanie zaleci lekarz. Jeśli niedobór jest niewielki, zazwyczaj zalecana jest zmiana diety, którą trzeba wzbogacić w produkty zawierające witaminę D - np. tłuste ryby, żółtka jaj - a także suplementacja w dawce dobranej przez lekarza. W przypadku dużego niedoboru konieczne jest przyjmowanie leczniczych dawek witaminy D - takie preparaty przepisywane są na receptę, a kuracja trwa zazwyczaj kilka miesięcy.