Jak spać, żeby się wyspać? Nie tylko pozycja ma tu znaczenie

2022-09-29 9:59

Wielu z nas poszukuje sposobów na to, by w końcu dobrze się wyspać. Dotychczas pojawiło się już wiele rozważań odnośnie wyboru pozycji do spania, jednak nie tylko ona ma znaczenie. Oto, co powinieneś wiedzieć, jeśli chcesz się wysypiać.

jak spać
Autor: Getty Images

Czy istnieje optymalna pozycja do snu dla każdego?

Sen ma wyraźny wpływ na nasze samopoczucie psychofizyczne, ale każdy z nas jest inny. Większość ludzi woli spać na boku, a ci, którzy mają w zwyczaju spanie na plecach, częściej narzekają na swój sen, choćby z uwagi na problemy z oddychaniem w nocy.

Warto także dodać, że zwykle nie przesypiamy całej nocy w jednej pozycji, ponieważ się "wiercimy". Jedno z badań, w którym udział wzięły 664 osoby wykazało, że uczestnicy spędzali średnio około 54 proc. czasu w łóżku śpiąc na boku, około 37 proc. na plecach i około 7 proc. na brzuchu.

Mężczyźni (szczególnie ci 35. r.ż.) są zwykle najbardziej niespokojni, dochodzi u nich do największej ilości zmian pozycji, ruchów ramion i nóg w nocy. Niekoniecznie należy uważać, że to niedobrze, ponieważ ciało w czasie snu najlepiej wie, jakiej pozycji potrzebuje i warto dać mu na to pozwolenie.

Nasze ciała w czasie snu potrafią zlokalizować ból lub dyskomfort i odpowiednio dostosować pozycję, aby było nam wygodnie. Komfort jest kluczowy, dlatego wybierz takie łóżko, aby każdy, kto na nim śpi miał swobodę ruchów.

Nie ma badań dostarczających wyraźnych dowodów na optymalną pozycję snu dla każdego. Twój wiek, waga, środowisko, aktywność w ciągu dnia i to, czy jesteś w ciąży to czynniki, od których zależy, jaka pozycja snu jest najlepsza dla twojego ciała.

Dotychczasowe przeglądy sugerują, że spanie na boku może powodować lekkie obciążenie kręgosłupa, ale wydaje się, że jest to najlepsza opcja do spania.

Poradnik Zdrowie: higiena snu

Jaką poduszkę wybrać?

Wybór odpowiedniej poduszki ma kluczowe znaczenie dla dobrego snu.

Brak podparcia dla głowy i szyi podczas snu może powodować ból i sztywność szyi i barku. Jest to niezdrowe dla kręgosłupa.

Sam materiał poduszki nie wydaje się mieć wpływu na kręgosłup, ale liczy jej kształt i wysokość. Poduszka w kształcie litery U może poprawić sen, a poduszka w kształcie rolki może zmniejszyć dolegliwości u osób cierpiących na przewlekły ból.

Materac ma znaczenie

Nauka nie daje jednoznacznej odpowiedzi, jaki jest optymalny materac dla dobrego snu, ponieważ każdy z nas śpi inaczej. Są jednak materace, które źle wpływają na nasz sen. Jeśli materac ugina się, stracił jędrność, ma hałaśliwe sprężyny lub wykazuje wyraźne oznaki zużycia, rozważ wymianę.

Co ciekawe, obracanie materaca może poprawić komfort snu i wydłużyć jego czas użytkowania. Można to robić raz lud dwa razy do roku.

Co jeszcze jest ważne? 

Zbyt wysoka lub zbyt niska temperatura w pomieszczeniu może zakłócać twój sen. Idealna temperatura do snu to 18,3 ℃.

Przewietrz sypialnię przed snem, dzięki temu napełni się ona przyjemnym, świeżym powietrzem, a nagromadzone ciepło "ucieknie" przez okno zapewniając nam przyjemny chłód w nocy.

Pamiętaj, że stymulanty, takie jak kofeina mogą drastycznie wpłynąć na jakość snu.

Nie kładź się do łóżka z pełnym pęcherzem, ponieważ konieczność wstawania w nocy może zakłócić twój dobry i spokojny sen.