Ćwiczysz a efektów brak? Naukowcy wiedzą, w czym tkwi problem

2022-08-18 15:39

Uprawianie sportu ma pozytywny wpływ na zdrowie zarówno ciała, jak i duszy. Dzięki ćwiczeniom między innymi dotleniamy organizm, poprawiamy krążenie krwi i pobudzamy produkcję hormonów szczęścia. Co, jeśli wyciskamy siódme efekty, a i tak nie widzimy żadnych efektów? Naukowcy wiedzą, dlaczego tak się dzieje.

Mężczyzna ćwiczący z kettlebell w domu
Autor: Getty Images

Aktywność fizyczna to najlepsza "recepta", jaką każdy z nas może sobie przepisać. Jest dobra na wszystko, dlatego warto ją uprawiać regularnie i czerpać z niej wiele korzyści. Poprawia samopoczucie, zmniejsza negatywne emocje, dodaje energii, poprawia wydolność układu odpornościowego i funkcjonowanie układu nerwowego. Oczywiście ta lista zalet jest o wiele dłuższa.

Brak efektów ćwiczeń. Dlaczego?

Czasem jest tak, że robimy co w naszej mocy i codziennie trenujemy, a przy tym nie widzimy żadnych efektów. Jak to? Naukowcy z Edith University w Australii zwrócili uwagę, że wiele osób trzyma się tej myśli, że muszą zrobić długi, intensywny trening oporowy przy użyciu hantli na siłowni lub w domu. Według nich popełniają błąd, ponieważ zdecydowanie ważniejsza jest systematyczność wykonywania ćwiczeń fizycznych.

Uczeni przeprowadzili badanie, które objęło 36 osób. Uczestnicy, którzy byli przypisani do danych grup, musieli wykonywać określony pakiet ćwiczeń oporowych zgodnie z podanymi wskazówkami. Każdy z nich musiał wykonywać uginanie przedramion z hantlami przez cztery tygodnie. Jedna grupa musiała robić długi i intensywny trening w ciągu jednego dnia. Pozostali ochotnicy mieli rozpisane ćwiczenia na poszczególne dni.

W formie 24: błędy podczas treningu

Liczy się systematyczność w treningu

Na podstawie zdobytych informacji naukowcy wywnioskowali, że systematyczne treningi zwiększyły bardziej sprawność mięśniową, w porównaniu z długimi, intensywnymi treningami, wykonywanymi rzadziej.

Ta grupa, w której uczestnicy mieli rozplanowane ćwiczenia na cały tydzień, mogli pochwalić się wzrostem siły mięśniowej średnio o ponad 10 proc. Wnioski, płyną w sumie na bazie jednego ćwiczenia siłowego, ale zdaniem badaczy mogłoby mieć one również zastosowanie do innych rodzajów treningu.

- Adaptacja we włóknach mięśniowych w stanie spoczynku. Mięśnie potrzebują odpoczynku, aby poprawić swoją siłę i masę mięśniową – mówi prof. nauk o kulturze fizyczne Ken Nosaka.

Systematyczne treningi przyniosą spodziewane rezultaty niż długie, ciężkie ćwiczenia, czasem sięgające nawet kilku godzin. - Siła mięśni jest ważna dla naszego zdrowia. Regularna aktywność fizyczna może pomóc zapobiec spadkowi masy i siły mięśniowej wraz z wiekiem – podsumowuje.

Wyniki badania zostały opublikowane w czasopiśmie "Journal of Medicine and Science in Sports".