Skurcz mięśni podczas pływania. Jak zapobiegać skurczom mięśni w wodzie?

2019-07-22 14:46 Monika Majewska

Skurcz mięśni podczas pływania jest jedną z najczęstszych przyczyn utonięć. Nagłe, mimowolne, bolesne i kilku- lub kilkunastominutowe napięcie mięśni skutecznie uniemożliwia wykonanie jakiegokolwiek ruchu w wodzie. Sprawdź, jakie są przyczyny przykurczów i jak zapobiegać skurczom mięśni podczas pływania.

Skurcz mięśni podczas pływania to nagłe, mimowolne, bolesne i krótko utrzymujące się (kilku lub kilkunastominutowe) napięcie mięśnia lub grupy mięśni, które ogranicza lub uniemożliwia wykonanie ruchu w wodzie. Podczas pływania najczęściej dochodzi do kurczów mięśni kończyn dolnych, a w szczególności mięśni łydek. Rzadziej dochodzi do bolesnego wzrostu napięcia w mięśniach ud i pośladków czy stawach kolanowych oraz mięśniach kończyn górnych.

Skurcz mięśni podczas pływania - przyczyny

  • Zachwiana równowaga wodno-elektrolitowa organizmu

Niedobór elektrolitów, a co za tym idzie - odwodnienie organizmu, jest częstą przyczyną skurczów mięśni. Szczególnie niebezpieczny jest niedobór magnezu, który wpływa na pobudliwość mięśniowo-nerwową. Pierwiastek ten reguluje bowiem proces przewodzenia sygnałów, które są wysyłane do komórek nerwowych w mięśniach. W związku z tym magnez jest niezbędny do sprawnego funkcjonowania mięśni.

Zazwyczaj zachwianie równowagi wodno-elektrolitowej jest skutkiem stosowania niepełnowartościowej diety, tj. ubogiej w magnez, cynk, żelazo, wapń i potas.

  • Kawa i alkohol

Alkohol i mocna kawa w nadmiarze "wypłukują" magnez i inne cenne pierwiastki z organizmu. Z kolei niedobór magnezu utrudnia przyswajanie niezbędnych do prawidłowego funkcjonowania organizmu mikro i makroelementów z pożywienia.

  • Zaburzenia układu krążenia

Jeśli nagłym skurczom łydek towarzyszy obrzęk stóp lub kostek, może to oznaczać, że cierpisz na zapalenie żył lub zakrzepowo-zarostowe zapalenie tętnic.

  • Przetrenowanie

Nagły skurcz podczas pływania może być reakcją organizmu na przetrenowanie - przemęczenie spowodowane nadmiernym wysiłkiem, które z kolei jest wynikiem zaburzenia kontroli nerwowo-mięśniowej.

  • Nagła zmiana temperatury

Organizm bardzo często reaguje kurczem mięśni na nagłe zmiany temperatury. Pamiętaj, że woda w morzach czy jeziorach ma o wiele niższą temperaturę niż rozgrzane ciało. Jeśli z gorącej plaży nagle wejdziesz do chłodnej wody, możesz doznać szoku termicznego. W takiej sytuacji organizm może zareagować skurczem mięśni.

  • Pływanie bezpośrednio po obfitym posiłku

Jeśli wejdziesz do wody - morza, basenu czy jeziora, bezpośrednio po obfitym posiłku, może cię "złapać" kolka, czyli ostry ból spowodowany skurczem mięśni gładkich jelita. Według lekarzy przyczyną kolki może być zarówno spożycie zbyt obfitego posiłku, jak i intensywny wysiłek fizyczny, np. pływanie. W związku z tym przez godzinę od zjedzenia np. obiadu powstrzymaj się od kąpieli morskich.

Jak zapobiegać skurczom mięśni podczas pływania?

  • Rozgrzewka

Przed każdym intensywnym wysiłkiem, a takim jest pływanie w morzu czy jeziorze, koniecznie wykonaj rozgrzewkę w celu rozciągnięcia mięśni. Zamierzasz spędzić w wodzie więcej niż godzinę? Pamiętaj, aby co 30 minut wyjść na brzeg i zrobić sobie pięciominutową przerwę, w trakcie której wykonuj masaże rozluźniające mięśnie. Warto wiedzieć, że mięśnie należy rozciągać także po zakończeniu kąpieli morskich.

  • Odpowiednia dieta

Aby zapobiegać skurczom mięśni, stosuj dietę bogatą w magnez, cynk, żelazo, wapń i potas. W związku z tym codziennie spożywaj np. zielone jarzyny. W codziennym jadłospisie uwzględnij także świeże soki owocowe, nabiał i kasze.

Jedną z przyczyn powstawania nagłych skurczów mięśni jest niedobór albo nadmiar soli w organizmie, dlatego jej spożycie należy ograniczyć do jednej płaskiej łyżeczki dziennie.

Czytaj też:

Ważne

Co zrobić, gdy "złapie" mnie skurcz w wodzie?

Jeśli podczas pływania poczujesz nagły i ostry ból mięśni, wyjdź jak najszybciej z wody. Najlepiej poproś osobę, która znajduje się w pobliżu, by pomogła ci dopłynąć do brzegu. Następnie usiądź i masuj kończynę kolistymi ruchami, uciskając delikatnie sztywny mięsień. Możesz wykonać także tzw. opukiwanie, czyli uderzenia wykonywane bokiem dłoni.

Pamiętaj, że w przypadku przykurczu nie należy napinać mięśni i ścięgien, dlatego nie próbuj rozchodzić bolącej nogi czy potrząsać zesztywniałą ręką.

Czy artykuł był przydatny?
Przykro nam, że artykuł nie spełnił twoich oczekiwań.

NOWY NUMER

W numerze 11/2019 "Zdrowia": padaczka odczarowana, dla kogo przeszczep nerki, e-papieros - nowa plaga, cera wolna od przebarwień, porażka źródłem sukcesu, lunchbox wegetarianina. Miesięcznik "Zdrowie" to pakiet rzetelnej wiedzy i sprawdzonych porad!

Dowiedz się więcej
Miesięcznik Zdrowie 11/2019

Materiał partnerski

KOMENTARZE
pb
|

Zgadzam się co do spokoju, jeśli skurcz złapie dalej od brzegu--udało mi się kiedyś po prostu położyć na wodzie na plecach, balon powietrza do płuc, zluzować nogę i wyczekać. To może jednak nie podziałać przy naprawdę mocnym skurczu, w którym oprócz nogi trzeba rozluźnić resztę ciała i będzie problem z utrzymaniem pozycji jak skurcz pociągnie za sobą odgięcie pleców.:( Ale kiedy jakieś pół roku temu złapał mnie skurcz na basenie w połowie długości i zaciąłem się, żeby jednak dopłynąć do końca (bo już kończyłem), nabawiłem się bólu łydki na następny tydzień.

Karina
|

Skurcze powodowane sa glownie albo przemeczeniem, albo niedoborem magnezu. Niedobor magnezu moze pokryc odpowiednia dieta, kakao, czekolada itp, albo np jakis suplement diety.

CHRIS
|

Przeczytałem: Pamiętaj, że w przypadku przykurczu nie należy napinać mięśni i ścięgien, dlatego nie próbuj rozchodzić bolącej nogi...

Otóż, pewnie jestem odstępstwem od reguły.
Ja uwielbiam wodę lubię pływać w jeziorach na dłuższe dystanse, chodzę regularnie na basen. Gdy mnie złapie silny bolesny skurcz, postępuję odwrotnie: właśnie napinam mięśnie wyciągam stopę maksymalnie - w ten sposób pokonuje ten ból i on mija, dopiero potem masuję. Skurczy tych miałem w swoim życiu dziesiątki, przyzwyczaiłem się do nich. Umiem z nimi walczyć, nawet będąc sam na jeziorze. Zero paniki, spokój, ciało stające w wodzie, nabieram dużo tlenu do płuc, głowę odchylam mocno do tyłu i napinam ile się mięśnie nóg i... ból powoli mija mija, przychodzi miła ulga. Masuję i płynę dalej spokojnie. Gdybym tego nie czynił, zapewne utonąłbym.
Różnię się od wielu ludzi tym, że kocham wodę.
Wiele dobrego...
Krzysztof