Uzupełnianie elektrolitów. Jak uzupełniać elektrolity w organizmie?

2019-03-21 7:24 Monika Majewska

Elektrolity są niezbędne do prawidłowego funkcjonowania naszego organizmu. Ich niedobór może doprowadzić do zaburzeń rytmu serca, omdlenia i drżenia ciała. Sprawdź, jaka jest prawidłowa wartość elektrolitów w ciele i jak uzupełnić niedobór elektrolitów w organizmie.

Spis treści:

  1. Elektrolity - jak je tracimy?
  2. Odwodnienie organizmu - czy jest groźne dla zdrowia?
  3. Elektrolity - objawy niedoboru
  4. Jak uzupełnić elektrolity?
  5. Jak nie dopuścić do utraty elektrolitów w organizmie?
  6. Prawidłowe wartości elektrolitów w organizmie

Elektrolity to medyczne określenie dla jonów soli, które znajdują się w płynach naszego ciała - w krwi, osoczu i płynach tkankowych. Ciało ludzkie, w celu zdrowego funkcjonowania, musi utrzymywać odpowiedni poziom jonów soli, a konkretnie sodu, potasu, wapnia i magnezu. Odchylenie od normy może doprowadzić do zaburzeń pracy serca i układu nerwowego. Elektrolity są bowiem odpowiedzialne za utrzymywanie napięcia w błonach komórkowych oraz za przenoszenie impulsów elektrycznych (impulsów nerwowych) do innych komórek.

Elektrolity - jak je tracimy?

Elektrolity tracimy zazwyczaj podczas upałów. Im wyższa temperatura otoczenia, tym więcej się pocimy a wraz z potem trwonimy elektrolity. Podobnie dzieje się w trakcie intensywnych treningów. Równowaga elektrolitów zostaje zaburzona także podczas walki, jaką nasz organizm stacza z infekcjami wirusowymi. Aby nasz organizm zachował równowagę płynów, niedobór elektrolitów musi zostać uzupełniony.

Odwodnienie organizmu - czy jest groźne dla zdrowia?

Elektrolity - objawy niedoboru

Charakterystyczne są także: obrzęk kończyn dolnych, senność, utrata apetytu, mdłości i zaparcia.

Jak uzupełnić elektrolity?

  • pij dużo wody wysoko zmineralizowanej,
  • pij soki pomidorowe, które są źródłem potasu,
  • stosuj dietę bogatą w sód, potas (np. pomidory, banany, morele suszone) i magnez (np. pestki dyni, kakao, migdały),
  • stosuj minerały w tabletkach, np. chelaty aminokwasowe,
  • w przerwach między ćwiczeniami pij napoje izotoniczne, zawierające chlorek sodu lub chlorek potasu,
  • śpij 8 godzin.

Jak nie dopuścić do utraty elektrolitów w organizmie?

  • podczas upałów ogranicz wysiłek fizyczny i treningi sportowe,
  • nie zmieniaj drastycznie swojej diety,
  • podczas infekcji, objawiających się gorączką i biegunką, przyjmuj dwa razy więcej płynów niż zwykle (ok. 3 litrów wody dziennie).

Prawidłowe wartości elektrolitów w organizmie

  • sód: 3250 mg/L; 142 mmol/L,
  • potas: 156 mg/L; 4 mmol/L,
  • magnez: 24 mg/L; 1 mmol/L,
  • wapń: 100 mg/L; 2,5 mmol/L.
Czy artykuł był przydatny?
Przykro nam, że artykuł nie spełnił twoich oczekiwań.

NOWY NUMER

W numerze 9/2019 "Zdrowia": jak leczyć schorzenia stóp, fakty o chorobie Hashimoto, czerniak pokonany, miłość w jesieni życia, co mówią nasze sny, pomidory palce lizać. Miesięcznik "Zdrowie" to pakiet rzetelnej wiedzy i praktycznych wskazówek!

Dowiedz się więcej
Miesięcznik Zdrowie 9/2019
KOMENTARZE
szerszen
|

Na niedobór minerałów najlepsze jest zdrowe odżywanie, problem pojawia się jednak gdy to co jemy nie jest zdrowe a być powinno. Też mi się wydaje że dożo owoców i warzyw powinno rozwiązać wszystkie problemy ale gdy podlewane jest to wszystko herbicydami, pestycydami a wszystko rośnie na ubogich glebach, to jak żywność ta ma nam dostarczyć to czego nasz organizm potrzebuje. W dzisiejszych czasach bardzo ciężko o dobrą suplementację minerałami. Dorwałem ostatnio kwas fulwowy, który (według producenta) powinien odpowiednio dostarczać minerały zawarte w nim, jak i w pożywieniu bezpośrednio do komórek. Faktycznie jest trochę lepiej, a widzę, to chociażby przez to, że więcej mi się chce i mam więcej energii. Polecam spróbować, bo chyba nie trzeba pisać jak te wszystkie chemiczne i kolorowe izotoniki nam szkodzą..

king size
|

Przy założeniu że potrzeba 2-3g potasu na dzień, wyliczyłem z proporcji pozostałe wartości dzienne dla sodu, magnezu i wapnia
prawidłowe wartości u zdrowego człowieka z tego artykułu wynoszą
potas: 156 mg/L; 4 mmol/L, od *12,8=2g/dzień do *19,2=3 g /dzień
tutaj wartości wyliczone z proporcji od *12,8 do *19,2 dla:
sód: 3250 mg/L; 142 mmol/L, od *12,8= 41,6g/dzień do *19,2=62,4g/dzień
wapń: 100 mg/L; 2,5 mmol/L. od *12,8=1280mg/dzień do *19,2=1920mg/dzień
magnez: 24 mg/L; 1 mmol/L, od *12,8=307mg/dzień do *19,2=460mg/dzień
czyli widać jak duże ilości sodu potrzeba na dzień, gdyby być na poście samym płynowym to w wodzie należy dostarczyć 40-60g sodu co przeliczając na łyżeczki do herbaty, według
http://polki.pl/ile-co-wazy...
wynosi 6g soli jest w łyżeczce, to wychodzi prawie od 7łyżeczek do 10 łyżeczek soli a i tak wychodzi jeszcze więcej bo w 60g soli nie ma czystych 60g sodu tylko mieszanka chlorku z sodem. Czyli żeby dostarczyć 60g sodu należy zjeść ponad 10 łyżeczek soli (tak
obrazowo 10 szklanek wody każda z 1 łyżeczką soli to wychodzi 2,5 litra wody na dzień czyli około wskazanej ilości na dzień) będąc na
poście nie dostarczając sodu w innym pożywieniu. Czyli od groma potrzeba tej soli czyli 2,5l słonej wody. Nie próbowałem ale wydaje
mi się że 1 łyżeczka na szklanke to będzie mocno słona woda. Coś mi tu nie pasuje za dużo tej soli wychodzi. A wikipedia podaje że
spożywamy 20g soli dziennie a powinniśmy tylko 5g. Tzn. że 55g soli dostarczamy w pożywieniu żeby zaspokoić dzienne zapotrzebowanie , nie wydaje mi się.

Mietek
|

Sprawdzone sä super Gruß aus Deutschland ☺

palikot
|

duzo witaminma tez lubelska owocowa ja uzupelniam regularnie tym produktem i mam duzo witamin i elektrolitow

MIKI
|

uprawiam dużo sportu, zwłaszcza latem. piłam przy tym duzo wody, ale to tylko przyczyniło się do wypłukania minerałów z organizmu.

jazzy
|

ja odkryłam niedawno Hydrotropik i od czasu do czasu sobie zażywam :)

Ktos
|

A czemu takie niedobory? Czemu az tak spadly? Niech lekarz moze sprawdzi ten spadek. Kupic sobie w aptece Asparganin i brac. Dodatkowo sok pomidorowy - potas , magnez - pestki dyni , jesc ile sie da! Pozarym robic sobie koktajle owocowe blendowac. I wszystko wroci do normy.

zapracowana
|

W celu uzupełnienia elektrolitów warto pić płyny nawadniające, np. popularny ORSALIT, przeczytałam na przykład że: Doustne płyny nawadniające zawierają wodę, glukozę, sód, chlor i potas, czyli te składniki, które w największej ilości tracone są podczas wysiłku fizycznego. Dodatek glukozy zapewnia ponadto sprawne przyswajanie podanej wody (woda w jelicie transportowana jest w połączeniu z glukozą) (źródło: http://www.orsalit.pl/Wskaz....

Maryś
|

Sporo potasu jest oprócz pomidorów również w ziemniakach, fasoli, kalafiorze, bananach i czekoladzie. Dobrym źródłem są też suszone morele.

Tosia
|

Byłam niedawno tak wykończona pracą, że miałam kompletny brak elektrolitów, potasu i magnezu. Jeszcze się z tego nie wyleczyłam, jestem na zwolnieniu do końca roku. Byłam u lekarza, ale nie przepisał mi niczego konkretnego. Coś mi jest potrzebne żeby się wyleczyć. Ale kompletnie nie mam pomysłu...