Uzupełnianie elektrolitów. Jak uzupełniać elektrolity w organizmie?

2021-07-19 11:53

Elektrolity są niezbędne do prawidłowego funkcjonowania naszego organizmu. Ich niedobór może doprowadzić do zaburzeń rytmu serca, omdlenia i drżenia ciała. Sprawdź, jaka jest prawidłowa wartość elektrolitów w ciele i jak uzupełnić niedobór elektrolitów w organizmie.

Spis treści:

  1. Elektrolity - jak je tracimy?
  2. Odwodnienie organizmu - czy jest groźne dla zdrowia?
  3. Elektrolity - objawy niedoboru
  4. Jak uzupełnić elektrolity?
  5. Jak nie dopuścić do utraty elektrolitów w organizmie?
  6. Prawidłowe wartości elektrolitów w organizmie

Co to są elektrolity?

Elektrolity to medyczne określenie dla jonów soli, które znajdują się w płynach naszego ciała - w krwi, osoczu i płynach tkankowych. Ciało ludzkie, w celu zdrowego funkcjonowania, musi utrzymywać odpowiedni poziom jonów soli, a konkretnie sodu, potasu, wapnia i magnezu.

Odchylenie od normy może doprowadzić do zaburzeń pracy serca i układu nerwowego. Elektrolity są bowiem odpowiedzialne za utrzymywanie napięcia w błonach komórkowych oraz za przenoszenie impulsów elektrycznych (impulsów nerwowych) do innych komórek.

Odwodnienie organizmu: objawy i postępowanie

Jak tracimy elektrolity?

Elektrolity tracimy zazwyczaj podczas upałów. Im wyższa temperatura otoczenia, tym więcej się pocimy a wraz z potem trwonimy elektrolity. Podobnie dzieje się w trakcie intensywnych treningów. Równowaga elektrolitów zostaje zaburzona także podczas walki, jaką nasz organizm stacza z infekcjami wirusowymi.

Aby nasz organizm zachował równowagę płynów, niedobór elektrolitów musi zostać uzupełniony.

Objawy niedoboru elektrolitów

Charakterystyczne są także: obrzęk kończyn dolnych, senność, utrata apetytu, mdłości i zaparcia.

Jak uzupełnić elektrolity?

  • pij dużo wody wysoko zmineralizowanej,
  • pij soki pomidorowe, które są źródłem potasu,
  • stosuj dietę bogatą w sód, potas (np. pomidory, banany, morele suszone) i magnez (np. pestki dyni, kakao, migdały),
  • stosuj minerały w tabletkach, np. chelaty aminokwasowe,
  • w przerwach między ćwiczeniami pij napoje izotoniczne, zawierające chlorek sodu lub chlorek potasu,
  • śpij 8 godzin.

Jak nie dopuścić do utraty elektrolitów w organizmie?

  • podczas upałów ogranicz wysiłek fizyczny i treningi sportowe,
  • nie zmieniaj drastycznie swojej diety,
  • podczas infekcji, objawiających się gorączką i biegunką, przyjmuj dwa razy więcej płynów niż zwykle (ok. 3 litrów wody dziennie).

Prawidłowe wartości elektrolitów w organizmie

  • sód: 3250 mg/L; 142 mmol/L,
  • potas: 156 mg/L; 4 mmol/L,
  • magnez: 24 mg/L; 1 mmol/L,
  • wapń: 100 mg/L; 2,5 mmol/L.
Czy artykuł był przydatny?
Przykro nam, że artykuł nie spełnił twoich oczekiwań.
Podziel się opinią
Grupa ZPR Media sprzeciwia się głoszeniu opinii noszących znamiona mowy nienawiści przepełnionych pogardą czy agresją. Jeśli widzisz komentarz, który jest hejtem, powiadom nas o tym, klikając zgłoś. Więcej w REGULAMINIE