Migdały - właściwości i wartości odżywcze migdałów

2017-12-08 15:16 Monika Majewska

Migdały posiadają wiele wartości odżywczych, a co za tym idzie - prozdrowotnych właściwości. Migdały to sprawdzony sposób na mdłości i zgagę w ciąży. Można je polecić także na odchudzanie, gdyż zapobiegają napadom głodu. Poza tym łagodzą stres i koją nerwy, a także obniżają poziom cholesterolu i cukru we krwi, zapobiegając tym samym miażdżycy i cukrzycy. Sprawdź, jakie jeszcze działanie mają migdały.

Migdały to nasiona migdałowca, a nie orzechy, jednak powszechnie błędnie są tak określane. Posiadają nawet tytuł "króla orzechów". Pochodzące z rejonów Bliskiego Wschodu słodkie migdały (A. communis var. sativa) wyróżniają się swoimi właściwościami i wartościami odżywczymi - mają dużo witaminy B2 (1.138 mg/100 g), witaminy E (25.63/100 g) i błonnika (12,5 g/100g). Nie brakuje w nich także niezbędnych nienasyconych kwasów tłuszczowych (NNKT) i pierwiastków mineralnych (zwłaszcza potasu). Właśnie m.in. dzięki tym substancjom migdały mogą zapobiec chorobom serca i cukrzycy, co zostało udowodnione naukowo. Są także polecane na nudności i zgagę w ciąży. Poza tym sprawdzą się w diecie wegetarian, osób odchudzających się i tych żyjących w ciągłym stresie.

Jedz orzechy na zdrowie!
To ci się przyda

Wartości odżywcze migdałów (w 100 g) - surowych orzechów/blanszowanychWartość energetyczna - 579/590 kaloriiBiałko ogółem - 21,15/21,40 gTłuszcz - 49,93/52,52 gWęglowodany - 21,55 g (w tym cukry proste 4,35 g)/ 18,67 g (w tym cukry proste 4,63 g)Błonnik - 12,5/9,9 gWitaminy

Tiamina – 0,205/0,191 mgRyboflawina – 1,138/0,711 mgNiacyna - 3,618/3,500 mgWitamina B6 - 0,137/0,115 mgKwas foliowy -  44/49 µgWitamina E – 25,63/23,75 mgWitamina A - 2/7 IUMinerałyWapń – 269/236 mgŻelazo - 3,71/3,28 mg Magnez - 270/268 mgFosfor - 481/481 mg Potas - 733/659 mgSód – 1/19 mg Cynk - 3,12/2,97 mgŹródło danych: USDA National Nutrient Database

Migdały a cukrzyca

Migdały poprawiają poziom odpowiedzi na insulinę i obniżają poziom "złego" cholesterolu LDL u osób ze stanem przedcukrzycowym, a tym samym pozwalają zredukować ryzyko rozwoju cukrzycy typu 2 - przekonywali naukowcy z amerykańskiego Loma Linda University na łamach pisma "Journal of the American College of Nutrition" w 2010 roku. W ich badaniach wzięło udział 65 osób ze stanem przedcukrzycowym (czyli takim, w którym poziom cukru utrzymuje się między 100 a 125 mg%). Połowa osób została przydzielona do grupy kontrolnej, która była na zbilansowanej diecie, natomiast druga otrzymywała migdały, które stanowiły 20 proc. dostarczanych dziennie kalorii. Po 4 miesiącach okazało się, że u osób, które spożywały te słodkie orzechy, obniżyło się stężenie cholesterolu LDL i zmniejszył się poziom odporności na insulinę. Naukowcy przekonują to m.in. za sprawą zawartych w migdałach nienasyconych kwasów tłuszczowych, białka oraz witamin i minerałów.

Także diabetycy mogą bez obaw sięgać po migdały, gdyż ich indeks glikemiczny jest niski (IG=15).

Ważne

Czy amigdalina w migdałach jest trująca?

Na rynku, oprócz powszechnie dostępnych słodkich migdałów, można znaleźć także te gorzkie (A. communis var. amara Focke), w których znajduje się amigdalina - substancja, która w organizmie uwalnia potencjalnie śmiertelny cyjanowodór (kwas pruski). Czy w związku z tym zjedzenie gorzkich migdałów może doprowadzić do zatrucia cyjanowodorem? Jak przekonują naukowcy, zjedzenie gorzkich migdałów w umiarkowanych ilościach nie stwarza zagrożenia dla zdrowia.

Warto wiedzieć, że trujące właściwości amigdaliny (witamina B17) wykorzystują niektórzy sprzedawcy, którzy reklamują gorzkie migdały jako lek na raka.

WARTO WIEDZIEĆ>> Witamina B17 w walce z rakiem. Czy amigdalina to bezpieczny lek na raka?

Migdały na mdłości (nudności) w ciąży

Migdały powinny znaleźć się w diecie przyszłej mamy. Nie tylko ze względu na zawartość kwasu foliowego, który jest niezbędny do rozwoju dziecka. Migdały to także sposób na nudności w ciąży i występującej często w drugim i trzecim trymestrze zgagi. Migdały zobojętniają kwasy żołądkowe, a tym samym łagodzą dokuczliwe uczucie pieczenia.

Migdały a odchudzanie

Migdały, mimo że zawierają sporo tłuszczu i są kaloryczne, sprzyjają odchudzaniu. Zawarte w nich NNKT regulują metabolizm i zapobiegają gromadzeniu się zbędnej tkanki tłuszczowej. Poza tym migdały zawierają dużo błonnika (12,5 g/100 g), który szybko i na długo wypełnia żołądek, dając uczucie sytości. Oczywiście migdały dadzą oczekiwany efekt, jeśli będą spożywane z umiarem, najlepiej tylko garść kilka razy w tygodniu, zamiast innych produktów (a nie jako dodatkową przekąskę). Spożywane w nadmiarze mogą przyczynić się nie tylko do nadwagi, lecz także do zaparć (ze względu na sporą zawartość tłuszczu).

Ponadto długie żucie dwóch lub trzech migdałów to sprawdzony sposób radzenia sobie z napadami głodu.

Ważne

Kupuj migdały w opakowaniach, a nie te na wagę, by móc sprawdzić, czy nie są przeterminowane. Poza tym z migdałów sprzedawanych na wagę bardzo szybko utleniają się NNKT, wskutek czego orzechy tracą swoje właściwości zdrowotne - to kolejny argument za tym, by kupować pakowane orzechy.

Nie poddawaj migdałów obróbce termicznej (gotowanie, pieczenie czy prażenie). W wysokiej temperaturze wchodzące w ich skład niezbędne nienasycone kwasy tłuszczowe tracą swoje prozdrowotne właściwości.

Uważaj na pleśń w migdałach, która może być przyczyną poważnych dolegliwości ze strony układu pokarmowego. Jeśli więc migdały mają pleśniowy, zatęchły lub inny niespecyficzny smak, lepiej ich nie jedz.

>> Uwaga na PLEŚŃ w orzechach <<

Migdały na nerwy i stres

Migdały zawierają sporo magnezu, witamin z grupy B (zwłaszcza niacyny, czyli witaminy B3) i NNKT, dzięki czemu wspomagają pracę układu nerwowego, poprawiają pamięć i koncentrację, a także działają przeciwdepresyjnie. W związku z tym powinny po nie sięgać osoby narażone na ciągły stres, będące w stanie wyczerpania psychicznego.

Migdały dla wegetarian i sportowców

Migdały są drugim (zaraz po fistaszkach), najbogatszym źródłem białka wśród orzechów. Zawierają go nawet więcej niż niektóre rośliny strączkowe, np. biała fasola. W związku z tym powinny się znaleźć w diecie wegetarian. Ponadto migdały charakteryzują się wysoką zawartości argininy – aminokwasu, który poprawia wydolność mięśni, dlatego po migdały mogą sięgać także sportowcy.

Migdały na choroby układy moczowego i oddechowego

Współczesna fitoterapia poleca stosowanie migdałów przy chorobach układu moczowego (m.in. przy kamieniach nerkowych i zwężeniu cewki moczowej), przy chorobach dróg żółciowych oraz jako lek wykrztuśny w schorzeniach oskrzeli, a także przy chrypkach i suchym kaszlu.

Migdały na łamliwe paznokcie

Migdały powinny się znaleźć w diecie na mocne włosy i paznokcie, gdyż są skarbnicą witamin z grupy B, której niedobór przyczynia się do łamliwości paznokci oraz zniekształceń w obrębie płytki paznokciowej. Witaminy z grupy B stymulują również wzrost paznokci i włosów.

Jednak co najważniejsze, migdały są skarbnicą witaminy E, zwanej "witaminą młodości", która chroni przed niekorzystnym działaniem wolnych rodników i opóźnia proces starzenia się skóry.

To ci się przyda

Migdały - zastosowanie w kuchni

Pokruszonymi migdałami można posypać lody lub prażone gruszki czy jabłka. Natomiast zmielone mogą stanowić składnik kruszonki do ciasta. Zmielone migdały można także zmieszać z cukrem pudrem i białkiem, otrzymując marcepan. Z kolei w postaci cieniutkich płatków sprawdzą się w roli ozdoby ciastek czy tortów.

Jednak te słodkie orzechy pasują nie tylko do deserów. Doskonale komponują się także z sałatkami, a serwowane z kurczakiem nadają mu egzotycznej nuty. Warto również skusić się mały eksperyment kulinarny i połączyć migdały z kalafiorem i serem. Poza tym migdały w formie płatków sprawdzają się jako panierka do ryb.

Migdały są także składnikiem orszady - słodkiego napoju chłodzącego, sporządzanego zazwyczaj z migdałów, a także cukru i różanej lub pomarańczowej wody kwiatowej.

Warto wiedzieć, że mleko migdałowe, czyli migdały zblendowane z wodą, mogą być substytutem tradycyjnego mleka (zwłaszcza w diecie bezmlecznej i bezsojowej). Z kolei mąka migdałowa (czyli zmielone migdały), odznaczająca się delikatnym, słodkim smakiem, może być alternatywą dla tradycyjnej mąki do wypieku ciast i pieczywa, a także do zagęszczania zup i sosów.

Przepis na czekoladowe ciasteczka z migdałami w karmelu

Źródło: x-news.pl/Dzień Dobry TVN

To ci się przyda

Migdały - zastosowanie w kosmetyce

Ze słodkich orzechów powstaje olejek migdałowy działający nawilżająco i regenerująco, w związku z tym polecany jest do pielęgnacji cery suchej i wrażliwej. Z kolei z gorzkich migdałów pozyskuje się kwas migdałowy, czyli jeden z najcenniejszych kwasów AHA, który jest wykorzystywany podczas zabiegów medycyny estetycznej. Peeling kwasem migdałowym jest wykorzystywany w leczeniu trądziku, fotoagingu, czy usuwaniu przebarwień, gdyż ma działanie antybakteryjne, odbarwiające i przeciwstarzeniowe.

Migdały zmniejszają ryzyko rozwoju chorób serca

Tak wynika z badań przeprowadzonych przez naukowców z Uniwersytetu Aston w Wielkiej Brytanii. U badanych przez nich młodych mężczyzn z otyłością i nadciśnieniem (a więc czynnikami ryzyka rozwoju chorób serca), którzy przez miesiąc codziennie spożywali 50 g migdałów, odnotowano podwyższenie poziomu witaminy E we krwi, a także obniżenie wartości ciśnienia tętniczego i poprawę krążenia (w porównaniu z grupą kontrolną). Wszystko za sprawą zawartych w migdałach dobroczynnych substancji, takich jak witamina E, niezbędne nienasycone kwasy tłuszczowe, błonnik oraz flawonoidy.

Witamina E utrudnia "złemu" cholesterolowi LDL zaleganie w ścianach naczyń, NNKT mają właściwości przeciwzakrzepowe i obniżające poziom złego cholesterolu we krwi, podobnie jak błonnik. Z kolei flawonoidy mają właściwości przeciwutleniające, tzn. hamują utleniania cholesterolu LDL przez wolne rodniki, zapobiegają zlepianiu się płytek, a tym samym powstawaniu zakrzepów. Ponadto flawonoidy regulują napięcie ściany naczyń krwionośnych i stopień skurczu małych naczyń, a tym samym przyczyniają się do właściwej regulacji ciśnienia tętniczego - podobnie jak zawarty w niemałych ilościach w migdałach potas (aż 733 mg/100 g).

Warto wiedzieć, że migdały zaleca dieta DASH (Dietary Approaches to Stop Hypertension) czyli dieta stosowana w leczeniu i zapobieganiu nadciśnienia tętniczego, która jest rekomendowana przez amerykański National Institutes of Health and the American Heart Association.

Czy artykuł był przydatny?
Przykro nam, że artykuł nie spełnił twoich oczekiwań.
KOMENTARZE
ale filozofi
|

może wystarczy dobrze po gryźć

KRISTIN
|

A WLASNIE ZE MIGDALY ZAWIERAJA CYJANEK STAD ICH SPECYFICZNY ZAPACH.JA JEM NAWET SPORE ILOSCI BO JE LUBIE -NAWET KILKA GAR-STEK DZIENNIE I ZYJE,.

byłamtam
|

Artykuł chyba sponsorowany przez jakąś firmę bakalarską. Bakalie w paczkach to dopiero są stęchłe i śmierdzące! Na bazarkach czy w sklepach takie rzeczy schodzą na tyle dobrze, że kilka razy dziennie dosypuje się świeże!

Yoker
|

CD. A więc co należy zrobić aby wykorzystać jak największą zawartych tam składników ? No powiedzmy w 95 % Po prostu spreparować je tak jakby miały zostać poddane analizie, a więc przede wszystkim pozbyć się skórki, następnie zrobić z porcji migdałów przeznaczonych do spożycia, coś w rodzaju kremu, czyli w miarę możliwości jak najbardziej rozetrzeć ten produkt. Można je utrzeć w moździeżu, ale zajmuje to dość sporo czasu i energii, można też - stosując, powiedzmy migdały płatki, które są w tej samej cenie, najpierw namoczyć w wodzie, a następni wraz z niewielką ilością tej wody zmiksować blenderem. Jeżeli ktoś chciałby jeszcze bardziej to rozdrobnić, to można to wtedy utrzeć w moźdieżu, i wtedy wychodzi prawdziwy krem. Ale już smakowo ten produkt nie dorównuje wysuszonym migdałom, ale smak można doprawić ulubionym sokiem, miodem, . można też dodać jogurtu i spożyć jako koktajl, wedle uznania. A cha, taka mała uwaga, każde pestki czy nasiona są tak samo traktowane przez nasz układ trawienny, zboża jesteśmy w stanie strawić, bo przerobione są na mąkę, czyli to co proponuję zrobić z migdałem.

Joanna
|

Migdaly jako jedyne co jadlam lub pilam podczas ciazy (zwlaszcza w 3 trymestrzr) nie powodowaly zgagi.. pod koniec ciazy zgaga byla gigantyczna nawet po szklance wody niegazowanej... po migdalach wspaniale uczucie nasycenia bez uporczywego pieczenia w zoladku.. do tego zrodlo tylu witamin i wspanialy delikatny smak... uwielbiam

fleming
|

głupoty piszecie przestrzegając przed orzechami na wagę. Trzeba wiedzieć gdzie się kupuje na wagę, jasne , że nie w supermarkecie gdzie brud i kurz i pełno resztek nie Usuń powtórzony wyraz czego, ale odkąd zaczęłam kupować orzechy w pewnej hurtowni spożywczej pod Warszawą, mają wysyłkowy sklep wiem co jem , produkty sa tak świeże , że kupowane w torebkach czasem lądują w karmniku dla ptaków, bo nie ma porównania smakowo i świeżością z tymi z tej Hurtowni

hypo
|

zjedz wnętrze pestki dużego owocu typu brzoskwinia, a zobaczysz, że ma migdałowy posmak...

mm
|

Jeżeli namoczy się migdały na 6-8h w zimnej wodzie (ja używam mineralnej) to skórka całkiem dobrze odchodzi. Nie parzę migdałów, bo tracą swoje cenne właściwości

mk515
|

Naprawdę dobry artykuł. Sam spożywam migdały od dawna i wiem jak działają jeśli chodzi np: o tłuszcze niezbędne dla organizmu.
Mam natomiast jedną wątpliwość - na skórce migdałów znajduje się osad, który jest po prostu niesmaczny. Osad ten nie pochodzi z produkcji - te łuskane również go posiadają i jest tego całkiem sporo. Dobrze to widać po ich namoczeniu w wodzie. w artykule napisano aby migdałów nie gotować, więc jak pozbyć się skórki? Czy samo sparzenie jest OK? W końcu i tak aby skórka dobrze odchodziła potrzeba przynajmniej 2 minuty we wrzątku.

nika
|

Do 3qm - Migdał to podłużny i spłaszczony pestkowiec. Po opadnięciu wyłuskane pestki w handlu noszą nazwę migdałów. Dobrze jest napisane