Otyłe dziecko: 12 zasad odchudzania. Jak odchudzić otyłe dziecko?

2019-02-14 13:15 Anna Jarosz - artykuł pochodzi z miesięcznika "Zdrowie" | Konsultacja: mgr inż. Małgorzata Różańska, dietetyk, Poradnia Dietetyczna Foodarea

Nadwaga, a z czasem otyłość u dzieci, w 95 procentach przypadków są efektem tylko i wyłącznie przekarmiania oraz niedostatku ruchu. Odchudzanie dziecka nie polega na stosowaniu diety a na stopniowej zmianie zwyczajów żywieniowych całej rodziny. Jakie zasady ułatwią ci odchudzenie otyłego dziecka?

Dlaczego ważne jest odchudzanie otyłych dzieci? Bo otyłe dzieci mają problemy nie tylko z rówieśnikami, ale przede wszystkim ze zdrowiem - zbyt wysoki cholesterol, nadciśnienie, miażdżyca, przeciążone stawy, to tylko niektóre dolegliwości wywołane przez otyłość.

Odchudzanie otyłego dziecka: zasady

  • Nie podawaj dziecku suplementów diety sprzyjających utracie masy ciała, nie wprowadzaj diet odchudzających.
  • Dzieciom do 7. roku życia nie ograniczaj kaloryczności posiłków. Utratę masy ciała można osiągnąć poprzez zmianę jakości jedzenia (mniej tłuszczu i cukru) i zachęcanie do większej aktywności fizycznej.
  • Dziecko powinno jeść 4–5 razy dziennie, w regularnych odstępach czasu. Najważniejszym posiłkiem jest śniadanie. Uczeń powinien dostać do szkoły drugie śniadanie. W każdym posiłku powinny się znaleźć warzywa lub owoce.
  • Błonnik podawaj w postaci warzyw, owoców i produktów z pełnego ziarna, np. razowego pieczywa.
  • Nie zmuszaj dziecka do jedzenia tego, czego nie lubi. Nie serwuj mu potraw dietetycznych, gdy reszta domowników je smażone kotlety. To stawia je na marginesie rodziny. Zmień menu dla wszystkich.
    • Wyklucz z posiłków tzw. ukryte kalorie (majonez w sałatkach, tłuszcz do polewania warzyw, śmietany w zupie).
    • Podczas jedzenia dziecko nie powinno oglądać telewizji, ponieważ zajęte śledzeniem bajki zjada więcej, niż potrzebuje.
    • Jeśli dziecko zjadło posiłek i prosi o dokładkę, warto chwilę odczekać. Potrzeba ok. 20 minut, by do mózgu dotarł sygnał, że organizm jest nasycony. Dlatego zachęcaj dziecko do wolnego jedzenia i dokładnego gryzienia pożywienia.
    • Zachęcaj do picia wody między posiłkami. Soki rozcieńczaj wodą, a cukier do słodzenia herbaty zastąp stewią, ksylitolem lub syropem z agawy. Unikaj sztucznych słodzików (aspartam, acespfam).
    • Rozmawiaj z dzieckiem o tym, że musi schudnąć, ale nie argumentuj, że będzie zdrowsze. Mów o ładnej sylwetce, szybkim bieganiu, pięknej skórze i włosach.
    • Nie wytykaj dziecku jego nadwagi. Nie nazywaj go pączuszkiem czy kochanym grubaskiem. Podkreślanie, nawet mimowolne, nadwagi dziecka wpędza je w kompleksy, obniża samoocenę.
    • Przed wyjściem na kinderbal podaj dziecku pełnowartościowy posiłek. To zmniejszy jego apetyt na chipsy czy słone paluszki.

    miesięcznik "Zdrowie"

    Co 4. polskie dziecko jest na diecie odchudzającej. Jadłospisy są źle ułożone

    Od ośmiu lat stale rośnie liczba odchudzających się dzieci. Obecnie diety, które mają zredukować wagę, stosuje co czwarte polskie dziecko, ponad 20 proc. myśli natomiast o ich wprowadzeniu. W większości przypadków jadłospisy ułożone są nieprawidłowo i codzienne posiłki nie dostarczają dzieciom niezbędnych do prawidłowego rozwoju składników odżywczych. Może to skutkować zahamowaniem wzrostu, zaburzeniami koncentracji, osteoporozą, odwodnieniem, a nawet depresją – podkreślają eksperci Narodowego Centrum Edukacji Żywieniowej.

    Źródło: biznes.newseria.pl

    Czy artykuł był przydatny?
    Przykro nam, że artykuł nie spełnił twoich oczekiwań.

    NOWY NUMER

    W numerze 11/2019 "Zdrowia": padaczka odczarowana, dla kogo przeszczep nerki, e-papieros - nowa plaga, cera wolna od przebarwień, porażka źródłem sukcesu, lunchbox wegetarianina. Miesięcznik "Zdrowie" to pakiet rzetelnej wiedzy i sprawdzonych porad!

    Dowiedz się więcej
    Miesięcznik Zdrowie 11/2019

    Materiał partnerski

    KOMENTARZE
    Kasia
    |

    Moje dzieciaki jeśli nie biegają po podwórku bawiąc się co im wpadnie w ręce, to zazwyczaj tory wyścigowe/ lego- Tomek, a Ania- rysuje ciągle a jak w dwójkie nudzi się im to wspinają się na drabince gimnastycznej

    Nati
    |

    Mam 31 lat i 170. Waze 64 i uwazam ze -5 kg powinnam schudnac,a co dopiero 70 kg u 12 letniej dziewczynki

    olaola
    |

    Moja córka ma 12 lat waży 70 kg ma 164cm wzrostu cm mam ją odchudzić czy nie

    Monika
    |

    MARGERITA: Należałoby się przyjrzeć szczegółowo diecie Twojego Syna. Napisałaś o tym, czego nie je, a mnie, jako dietetyka interesowałoby jak ta dieta w tej chwili faktycznie wygląda.

    MARGERITA
    |

    MUJ SYN MA 12 LAT I WAZY 68 KG I NIEJE MIESA B ORGANIZM ODRZUCA JAK U TAJIEGO DZIECKA DIETE MORZNA A I WARZYW NIE ZABARDZO TOLERUJE BO ZARAS WYMIOTUJE MORZE KTOS WIE O DOBRYM DIETETYKU W W BIALYMSTOKU DZIEKI

    rezydencjayvonne
    |

    Moje dzieci mają prawidłową wagę, ale nasza rodzina nie jest jakaś zwariowana na punkcie zdrowia. Serwuję im pełnowartościowe posiłki ale staram się minimalizować wszelkie tłuszcze i inne bomby kaloryczne. Wszystkie słodycze pozwalam jeść w małych ilościach, za to proponuję owoce i batoniki dietetyczne. Moje dzieci akurat nie mają problemów z warzywami i owocami, bo zjadają je bardzo chętnie. Kiedyś jednak, jedenastoletnia na dzień dzisiejszy Agata, miała dość sporą nadwagę. W końcu sama powiedziała do mnie "Mamo, jestem strasznie gruba. Muszę schudnąć" i wtedy zmieniliśmy naszą dietę a w życie wprowadziliśmy więcej ruchu. Po niecałych dwóch miesiącach córka nie wstydziła się chodzić na basen w dwuczęściowym stroju kąpielowym i chętniej pokazywała zgrabną sylwetkę.

    Ania
    |

    Moje dziecko jest uzależnione od słodyczy, napoi gazowanych i fast- foodów. Waży 70 kg przy wzroście 170 i ma 12 lat. Brzuch jej tak okropnie wystaje jakby miała tam kkluski parowe wypchane po brzegi? Co robić? Ostatnio odstawiłam jej słodycze na tydzień to nie mggła wytrzymać 6 ddnia i poszła do sklepu i kupiła sobie chipsy. Cdzienie ją ważę i codziennie jest 0,5 kg więcej. Muszę ją odchudzić! Tylko iak?

    Anioł
    |

    Warto udać się do profesjonalnego trenera ale naprawdę profesjonalnego a nie tylko z nazwy bo np. u mnie można wejść do pierwszej lepszej osiedlowej siłowni i zagiąć tamtejszego trenera jakąś informacją z artykułu na tym portalu.

    lucas33
    |

    Komórki nerwowe znakomicie odżywia preparat RevitaNERW, ponieważ zawiera on pełen zestaw witamin i składników potrzebnych do prawidłowego funkcjonowania układu nerwowego. Polecany jest przy wszelkiego typu urazach (np. przedramienia), bólu pleców, kręgów szyjnych.

    mariusz1779
    |

    Ruch i jeszcze raz ruch... Dzisiejsze dziecko siedzi przed komputerem , je i tyje. Przede wszystkim dużo dobrego daje basen i gimnastyka. Mój syn chodzi na zajęcia gimnastyczne do gabinetu BEST CARE. Od małegopragne, aby wiedział, że aktywność fizyczna jest ważna.