Spanie na lewym boku - zobacz, co daje! Lista korzyści jest długa!

Spanie na lewym boku ma wiele zdrowotnych korzyści. Spanie na lewym boku ułatwia trawienie, odciąża kręgosłup - chcecie wiedzieć jak to jest możliwe? Zobaczcie sami, co powinniście wiedzieć o zdrowym śnie.

Spanie na lewym boku... Zastanawiacie się, czy pozycja, w której śpimy ma w ogóle znaczenie? A może jesteście ciekawi, jak zapanować na ciałem podczas snu? To, że sen jest kluczowy dla naszego zdrowia pewnie wiecie. Dzięki prawidłowej ilości snu nasz organizm może normalnie funkcjonować. Jesteśmy wypoczęci, zmniejsza się ilość stresu antyoksydacyjnego. Ale o to, żeby sen był dla nas regenerujący trzeba zadbać. Jak?

Spanie na lewym boku, czyli czy pozycja ma znaczenie

Okazuje się, że ma i to kluczowe! Otóż leżąc na lewym boku usprawnia się praca twojego organizmu - serce nie musi ciężko pracować, bowiem nie uciskasz aorty. Leżąc na prawym boku serce musi ciężej pracować i mocniej pompować krew.

Także twój układ limfatyczny będzie ci wdzięczny - po lewej stronie ciała znajduje się główna część układu limfatycznego, odpowiedzialna za przepływ limfy. Leżąc na lewym boku ułatwiasz krążenie limfy.

Co ciekawe również układ pokarmowy odpocznie podczas leżenia na lewym boku - kwas żołądkowy nie dostanie się do przełyku więc unikasz zgagi. A dodatkowo usprawniasz wypróżnianie - grawitacja sprzyja przesuwaniu się treści pokarmowych z jelita cienkiego do grubego. Ale to nie koniec - po lewej stronie ciała znajduje się śledziona, która uczestniczy m. in. w filtrowaniu krwi. Za sprawą grawitacji leżąc na lewym boku ułatwiasz przepływ płynów do śledziony.

Podpowiadamy - jeśli po obfitym posiłku czujesz się senny i odczuwasz potrzebę ucięcia sobie drzemki to jest to dopuszczalne, ale tylko na lewym boku! Unikniesz zgagi, przyspieszysz przemianę materii i odpoczniesz.

Spanie na lewym boku - a kręgosłup?

Okazuje się, że nie tylko układ pokarmowy, limfatyczny i krwionośny odczuje ulgę podczas spania na lewym boku. Spanie na plecach powoduje nacisk na biodra i odcinek piersiowy kręgosłupa. Z kolei sen na brzuchu obciąża szyję i dolną część kręgosłupa. Tak naprawdę to pozycja na brzuchu jest najmniej korzystna dla zdrowia - szyja jest nienaturalnie skręcona ku górze, odczuwasz napięcia mięśniowe, bóle, a także uciskasz narządy wewnętrzne.

Śpiąc na lewym boku pamiętaj, żeby umieścić poduszkę między nogami. Zmniejszy to nacisk i zablokuje biodra przed obrotami.

Prawidłowa higiena snu

Żeby się wyspać nie wystarczy się położyć. Jeśli wstajesz rano zmęczony to oznacza, że popełniasz jeden z wielu błędów dotyczących nieprawidłowej higieny snu. Czego więc, poza pozycją na lewym boku, trzeba przestrzegać? Otóż musisz wietrzyć pomieszczenie - najlepiej będzie ci się spało w temperaturze od 18 stopni Celsjusza do 21 stopni. Warto zadbać o czystą pościel, a także usunięcie źródeł światła z sypialni. Dźwięku także - usuń tykające zegary, a telefon czy tablet zostaw w salonie.

Jeśli obudzisz się w nocy to w żadnym razie nie patrz, która godzina. Stres nie pomoże ci szybko zasnąć ponownie.

Pamiętaj także o tym, że to co robisz przed snem ma znaczenie. Już na dwie godziny przed planowanym położeniem do łóżka nie powinieneś jeść. Powód jest prosty - sen ma zregenerować twój organizm, a nie wykorzystać ten czas na pracę. Układ pokarmowy także powinien odpoczywać.

Nie pij alkoholu - spłyca on sen i sprawi, że szybko zaśniesz, ale wstaniesz zmęczony. I być może obudzisz się w nocy.

Raczej nie są polecane ćwiczenia fizyczne (żeby się zmęczyć) i ciepłe kąpiele - przyspieszają krążenie krwi i mogą utrudniać zaśnięcie.

Polecamy: Zdrowy sen: 9 rad, jak dobrze spać

Czy artykuł był przydatny?
Przykro nam, że artykuł nie spełnił twoich oczekiwań.
KOMENTARZE