Pigułka antykoncepcyjna: tabletki hormonalne bezpieczne czy nie?

2008-01-15 12:34

Czy pigułka antykoncepcyjna rzeczywiście jest bezpieczna dla naszego zdrowia? O aspekt zdrowotny tabletek hormonalnych zapytaliśmy dr. n. med. Grzegorza Południewskiego, ginekologa, autora wielu książek o antykoncepcji.

Metody antykoncepcji - zaskakujące fakty

Czy to prawda, że tabletki hormonalne powodują bezpłodność?

Badania przeprowadzane na ogromnych grupach pań biorących tabletki hormonalne w żadnym wypadku tego nie potwierdziły. A przecież codziennie łyka je około 200 milionów! Lekarze uważają nawet, że pigułka chroni przyszłą płodność kobiety. Ta, która używa tej metody antykoncepcji, nie ma owulacji. W konsekwencji nie traci komórek jajowych, których ma przecież ograniczoną liczbę. A ponieważ kobiety rzadko rodzą dzisiaj w wieku 20 lat, częściej dziesięć lat później, te oszczędzone komórki jajowe mogą im się przydać.

Czy tabletki hormonalne są szkodliwe?

Współczesna pigułka antykoncepcyjna zawierają około jednej dziesiątej dawki hormonów swojego pierwowzoru z lat sześćdziesiątych. W całym rozwiniętym świecie traktuje się ją obecnie jako preparat całkowicie bezpieczny.

Czy to znaczy, że tabletki hormonalne można polecić każdej bez wyjątku kobiecie?

Nie. Niektórym kobietom nie wolno jej stosować. I lekarz musi dobrać pigułkę dla konkretnej kobiety i jej hormonalnych potrzeb. Nie jest to takie proste, czasem robi się to na zasadzie prób i błędów.

Jednak są lekarze i stowarzyszenia zniechęcające kobiety do tabletek hormonalnych

Europejskie Stowarzyszenie ds. Planowania Rodziny (IPPF), którego członkiem jest także Towarzystwo Rozwoju Rodziny, robi wszystko, co możliwe, by edukacja seksualna oraz bezpieczne i skuteczne metody antykoncepcji były jak najszerzej dostępne. A tam, gdzie antykoncepcja hormonalna jest dostępna i poparta solidną edukacją seksualną w szkołach, np. w Danii, Holandii, jest najmniej niechcianych ciąż i aborcji. Gdybym jako lekarz polecał pacjentkom nieskuteczne metody antykoncepcyjne, czułbym się odpowiedzialny za ich niechciane ciążę, ich nielegalne aborcje, ich niechciane dzieci. Nie wezmę tego grzechu na swoje sumienie.

Czy artykuł był przydatny?
Przykro nam, że artykuł nie spełnił twoich oczekiwań.

NOWY NUMER

Czytaj e-wydanie! Z kodem rabatowym: "wiosna" tylko 2,50 zł za 96 stron porad o zdrowiu! Dodatkowo otrzymasz dostęp do numerów archiwalnych. W nr 4/2020 „Zdrowia m.in.: poradnik alergika, choroby zakaźne pod lupą, „młody” zawał serca, mity o recyklingu.

Dowiedz się więcej
Miesięcznik Zdrowie 4/2020
KOMENTARZE
Ola
|

hmm a któraś miała jakieś problemy z nieprzyjemną suchością pochwy? słyszałam, że to się zdarza kiedy bierzemy tabletki. coś na to możecie mi poradzić??

betina
|

Tabletki antykoncepcyjne uniemożliwiają zagnieżdżenie już zapłodnionej komórki jajowej i obumarcia zarodka. Informacje o tym można znaleźć na wielu stronach.

alba
|

jak się ma jakieś wątpliwości co do swojego zdrowia, zwłaszcza związane ze skutkami zazywanych leków, to najlepiej skonsultować je z lekarzem, choćby wstępnie przez net, jak tu piszą na doz.pl czy coś.

Christina
|

Dużo się czyta, że dziewczyny, które biora pigułki mają rózne problemy z którymi nie wiedzą co zrobić, czy to normalne czy przestać brać itp. Jesli wasz lekarz tego nie wytłumaczył zapytajcie się jekeigoś scpecjalisty a nie na forum... na przykład na doz.pl można wysłac mejla do lekarza i on odpowiada

ewela
|

Hey.od ponad roku biore pigułki Yasmin i powiem szczerze sa ok nie mam nudnosci ,głowa nie boli -tylko chodzi o to ,ze przez te pigulki obnizyła mi sie ochota na sex,nawet moj partner to zauwarzył,wiec z jednej strony ok bo mnie nic nie boli ,a zdrugi brak checi na co kolwiek.sama sie zastanow czy je brac.pozdrawiam

Nana
|

cilest......????

perla1011
|

brałam diamę przytyłam, yasminelle jeszcze górzej wszystkie skutki uboczne miałam dokładnie jak na zawolanie. i co teraz? szukam jakiegoś normalnego lekarza który najpierw zrobi badania a nie bedzie traktowal jak królika! mam dość do tej pory to już 1 rok zrzucam to co przybralam przez 4 miesiące. może któraś była w takiej sytuacji i powi co teraz bierze???????????? proszę

aga
|

Witam. Po półrocznej przerwie wróciłam do zażywania cilestu (brałam je około 10 lat)..zgodnie z instrukcja wziełam pierwszą tabletke w pierwszym dniu miesiączki dzis biore 8 tabletke i mimo, że okresy juz nie mam ciągle mam takie brudzące upławy, z wyraźnymi śladami krwi...nigdy przedtem tak nie było, czy jest to wynik tej przerwy?

Nati86
|

hejka! rok temu mój ginekolog przepisał mi Cilest ale niestety nie były one odpowiednie dla mnie. Od miesiąca zażywam Novynette-zaczęłam być nerwowa,wszystko mnie denerwowało, nawet mój partner to zauważył-ale mimo wszystko był obok... stałam sie niesamowitą płaczką-co raczej mi sie nie zdarzało. Po miesiączce miałam prawie tygodnowe plamienia...mój lekarz zapewnił mnie ze to minie. Zobaczymy !!!!Dziewczyny piszcie...niewiem czy zawsze musze sie stosowac do tego ze zaczynam brac pierwszego dnia miesiączki...bo słyszałam tez ze mozna tez piątego.....?????pozdrowionka!!!

justi
|

hej rafał, dowiedz się ich nazwy. i powiem ci że bardzo prawdopodobne iż jest przez te tabletki... ja już świruje po nich :((