Te sygnały wysyłane przez ciało świadczą o wyczerpaniu psychicznym. 3 sposoby pomogą je pokonać

2022-09-26 13:33

Zmęczenie psychiczne, wypalenie, wyczerpanie - istnieje wiele określeń pasujących do opisu tego stanu. Żyjemy w czasach, w których każdy z nas się spieszy, a jeśli nie - oznacza to, że jest bierny i leniwy. Taki sposób myślenia może narazić na pogorszenie stanu zdrowia zwłaszcza, jeśli ignorujesz sygnały, które próbuje wysłać twoje ciało.

wyczerpanie psychiczne
Autor: Getty Images

Zmęczenie psychiczne to stan, którego nie należy lekceważyć. Łatwo jest przeoczyć niepokojące sygnały, gdy wciąż bierzemy coraz więcej zadań na swoje barki. Warto jednak zachować uważność i wiedzieć, w jaki sposób rozpoznać, że zmagasz się z wyczerpaniem i co możesz zrobić, aby naładować baterie i się zresetować. Pamiętaj, że jeśli nie potrafisz samodzielnie odnaleźć strategii, które będą wspierały twoje dobre samopoczucie, możesz skorzystać z fachowej pomocy specjalistycznej.

Poradnik Zdrowie: kiedy iść do psychologa?

Jak rozpoznać zmęczenie psychiczne?

Oto kilka oznak, że możesz być wyczerpany psychicznie:

  • niestabilność emocjonalna
  • częste zmiany nastroju
  • kłopoty z koncentracją
  • trudności w podejmowaniu decyzji
  • rozchwianie
  • nerwowość
  • brak zaangażowania w obowiązki

Trzy metody na pokonanie zmęczenia psychicznego

1. Odzyskaj swoją moc

Jeśli odczuwasz objawy zmęczenia psychicznego najważniejsze, że to dostrzegasz. Dzięki temu będziesz mógł podjąć działania, które pomogą ci odzyskać swoją moc. Jak to zrobić? Wystarczy kilka kroków. Po pierwsze, przyjrzyj się swojemu harmonogramowi i temu, co musisz robić każdego dnia. Zastanów się, co możesz zrobić, aby znaleźć w tym wszystkim czas na odpoczynek, którego potrzebujesz. Odzyskanie utraconej radości podniesie cię na duchu, co może przełożyć się na zwiększenie sił witalnych. 

2. Zawsze myśl o sobie i swoich potrzebach 

Każdy z nas potrzebuje czegoś innego do zachowania równowagi psychicznej. Dla jednych może to być spokojny sen, dla innych wyjście na spacer lub praktykowanie ulubionej aktywności fizycznej. Istnieje wiele sposobów na zadbanie o siebie. Aby skutecznie powstrzymać zmęczenie psychiczne, musisz postawić siebie na pierwszym miejscu. Spróbuj wsłuchać się w swoje ciało, które wysyła sygnały informujące o tym, czego potrzebuje. Staraj się codziennie spędzić chwilę sam na sam ze sobą lub zaplanuj choć jedną czynność, która pomoże ci naładować baterie.

3. Nie wahaj się prosić o pomoc

Zdrowie psychiczne jest powiązane ze zmęczeniem, które może czasami być maskowane jako depresja, lęk lub inne niepokojące stany. Zmęczony umysł może nie mieć zdolności do racjonalnego myślenia, więc jeśli czujesz, że w pojedynkę będzie ci trudno się z tym uporać, nie wahaj się prosić o pomoc specjalisty, który może pomóc w lepszym zrozumieniu siebie i nauczyć cię, jak sobie radzić z tym nawracającym problemem.

Z takiej pomocy możesz także skorzystać telefonując pod bezpłatny numer telefonu 116 123, gdzie od poniedziałku do piątku w godzinach od 14.00 do 22.00 dyżurują specjaliści Instytutu Psychologii Zdrowia PTP, udzielając wsparcia i pomocy psychologicznej osobom potrzebującym.