Oglądanie telewizji powoduje otyłość i męczy mózg. Czy oglądanie telewizji może być zdrowsze?

2013-03-05 13:37 Agata Joanna Nowicka

Oglądanie telewizji, długotrwałe zastyganie w pozycji siedzącej przed ekranem źle wpływa na nasze ciało. Oglądanie telewizji sprawia, że rozwijają się wady układu kostnego (i pogłębiają te już istniejące), odkłada się tkanka tłuszczowa, wiotczeją mięśnie. Jednocześnie oglądanie telewizji wcale nie jest odpoczynkiem - mózg jest atakowany szybko zmieniającymi się obrazami i dźwiękami, które męczą. Czy oglądanie telewizji może być zdrowsze?

Oglądanie telewizji jest w Polsce bardzo popularne. Polak spędza przed telewizorem 3-4 godziny dziennie. To zdecydowanie za dużo. Telewizja nie tylko pożera czas, ale też szkodzi zdrowiu. Wiele programów powoduje stres i napięcie. Niektóre z nich deformują obraz świata, przez to może nam się wydawać, że katastrofy, zabójstwa i gwałty są częstsze niż w rzeczywistości. Efektem jest wzrost poczucia zagrożenia i... wyższe ciśnienie krwi. Co robić, by zminimalizować szkody?

Oglądanie telewizji: jak siedzieć przed telewizorem?

Zła pozycja podczas siedzenia może powodować zaburzenia krążenia, trawienia, obciążenie kręgosłupa, utrudnia prawidłowe oddychanie. Plecy powinny być proste i całkowicie przylegać do oparcia. Nie można siadać na krawędzi siedziska (w tej pozycji plecy są okrągłe, a klatka piersiowa zapadnięta), podkurczać nóg ani zakładać nogi na nogę. Jeśli stopy nie spoczywają na podłodze, można wyprostować nogi i oprzeć je o niski stolik lub puf - ta pozycja sprzyja dobremu krążeniu krwi w nogach i zapobiega żylakom.

Oglądanie telewizji: jaka odległość od telewizora?

Nowoczesne telewizory LCD i plazmowe sprawiają, że można oglądać telewizję z bliższej odległości niż w przypadku tradycyjnych odbiorników kineskopowych. Jednak nie należy przesadzać. Zbyt mały dystans nie jest dobry dla oczu. Właściwa odległość od ekranu uzależniona jest od rodzaju telewizora - czy to LCD, czy plazma, czy obraz jest nadawany w rozdzielczości HD, czy standardowej (filmy w HD można oglądać, siedząc dwukrotnie bliżej odbiornika). Generalna zasada jest taka, że odległość powinna być nie mniejsza niż dwukrotność (dokładnie 1,87) szerokości ekranu, ale nie większa niż jej pięciokrotność. Czyli przy przekątnej ekranu 43 cale najlepiej usiąść w odległości 2-5 m od ekranu.

Oglądanie telewizji: odpowiednie oświetlenie

Niezdrowe dla wzroku jest wpatrywanie się w ekran w ciemnościach - oczy się męczą, szczypią, łzawią. Potrzebne jest odpowiednie oświetlenie, które złagodzi kontrasty tworzące się podczas oglądania telewizji w mroku. Najlepiej umieścić źródło światła za telewizorem, a nie nad nim czy z boku. Warto wykorzystać taśmy z diodami LED, które można zamontować za odbiornikiem lub wokół niego. Można je przycinać nożyczkami i łatwo montować - są samoprzylepne. Dzięki ściemniaczowi reguluje się natężenie światła. Żarówki LED mają wiele zalet: zużywają mniej prądu niż inne, są długowieczne, odporne na uszkodzenia, nie nagrzewają się. Do tego można je często zapalać i gasić, bo nie pobierają przy tym wiele energii. Co ważne, nie wydzielają promieniowania UV i nie zawierają szkodliwych substancji, np. rtęci. Trzeba także pamiętać o właściwej regulacji jasności ekranu i kontrastu.

Oglądanie telewizji: przerwy na ćwiczenia

Jeśli brakuje ci czasu na regularną aktywność ruchowa, wykorzystaj czas spędzany przed telewizorem na ćwiczenia. W oglądaniu nie przeszkadza pedałowanie na rowerku stacjonarnym i ćwiczenie na stepperze. Można też wykonywać ćwiczenia rozciągające – ciekawy program odwróci twoją uwagę od bólu podczas rozciągania mięśni. Dobrym pomysłem są ćwiczenia w pozycji siedzącej, np. skręty tułowia, podnoszenie ciężarków, unoszenie wyprostowanych nóg, napinanie i rozluźnianie mięśni.

Oglądanie telewizji: przymknij oczy na reklamy

Podczas przerw reklamowych dawaj oczom odpocząć. Szkodzi im napięcie, które powstaje, gdy długo wpatrujemy się w jeden punkt. Zakryj je szczelnie dłońmi, tak aby do oczu nie docierało żadne światło. Poczekaj, aż znikną błyski i będziesz widzieć tylko czerń. Dobrym ćwiczeniem jest patrzenie na przemian maksymalnie w prawo i w lewo. Możesz też na chwilę zaciskać powieki lub zataczać wzrokiem leżące ósemki.

Oglądanie telewizji: zdrowe przekąski

Siedzenie przed telewizorem zwykle łączy się z nieumiarkowanym łasuchowaniem - nim się spostrzeżesz, znika torba chipsów czy pudełko ciastek. Zamiast zapychać się chipsami, chrupkami czy krakersami, które są pełne tłuszczu i soli, sięgnij po zdrowe przekąski. Należą do nich owoce suszone: morele (zawierają ogromne ilości beta-karotenu), rodzynki (źródło jodu i fosforu), figi (dostarczają cynku), daktyle (działają przeciwzapalnie i przeciwzakrzepowo). Warto chrupać orzechy, pestki (dyni, słonecznika) i migdały dostarczające kwasów omega-3. Trzeba jednak pamiętać, że suszone owoce i orzechy są bardzo kaloryczne. Mniej kaloryczna przekąska są chipsy owocowe i warzywne.

miesięcznik "Zdrowie"
Czy artykuł był przydatny?
Przykro nam, że artykuł nie spełnił twoich oczekiwań.

NOWY NUMER

Czytaj e-wydanie cenie 1,00 zł i zyskaj dostęp do numerów archiwalnych! W nr 6/2020 "Zdrowia" m.in.: jak działają jelita, 10 pytań o wazektomię, uzależnienia a płeć, dłonie pod ochroną, ćwiczenia na smukłe nogi. "Zdrowie" to 76 stron rzetelnej wiedzy!

Dowiedz się więcej
Miesięcznik Zdrowie  6/2020
KOMENTARZE
jackie
|

Ja przed TV chrupie czesto kabanosy maestro, ani tluste, ani tuczace :D