Strach przed lataniem: jak go pokonać? Dlaczego boimy się podróżować samolotem? [WIDEO]

2019-06-14 15:15 Anna Sierant

Strach przed lataniem nie tylko skutecznie niszczy nasze dobre samopoczucie podczas podróży samolotem, ale i potrafi zmniejszyć uczucie radości na myśl o czekających nas wakacjach, spotkaniu z dawno niewidzianymi bliskimi, które czekają na nas po zakończeniu podróży. Przeczytaj, jak można sobie poradzić ze strachem przed lataniem, dowiedz się, dlaczego właściwie się tego latania tak boimy i poznaj kilka faktów, które mogą przekonać cię do porzucenia lęku przed lataniem.

Strach przed lataniem nie jest niczym wyjątkowym – towarzyszy wielu z nas. Jak wynika z danych Instytutu Badania Opinii Publicznej, aż połowa z nas, podróżując samolotem, odczuwa dyskomfort, a 30% osób towarzyszy lęk. Znacznie bardziej boimy się latać niż jeździć samochodem – choć o wypadkach drogowych słyszymy niemal codziennie, to pojedyncze katastrofy lotnicze najdłużej tkwią nam w pamięci. Tymczasem, biorąc pod uwagę fakty, powinniśmy mieć zupełnie inne nastawienie: w 2015 roku na całym świecie doszło do 20 katastrof lotniczych, w których zginęło 186 osób, natomiast dane Komisji Europejskiej wskazują, że w tym samym roku na drogach państw UE życie straciło aż 25 tysięcy osób. Dlaczego więc, mimo wszystko, częściej towarzyszy nam strach przed lataniem?

Czytaj również: Choroba lokomocyjna - objawy i zapobieganie

Skąd bierze się strach przed lataniem?

1. Latanie nienaturalnym stanem dla człowieka?

Człowiek jest ssakiem prowadzącym naziemny tryb życia. Nie umiemy latać, więc boimy się tego, co jest wbrew naszej naturze. Na ziemi narządy równowagi, wzroku, nasze czucie wewnętrzne współdziałają dzięki licznym receptorom rozmieszczonym w ciele. W powietrzu tracimy tę orientację w przestrzeni: nie wiemy, gdzie dokładnie jesteśmy, nie widzimy, co się znajduje wokół – za oknem mamy albo czyste niebo, albo chmury, jeszcze gorzej, gdy są czarne i z piorunami.

2. Brak poczucia kontroli

Kolejnym czynnikiem budzącym nasz strach przed lataniem jest poczucie braku kontroli. Choć, jak wynika z danych Amerykańskiej Krajowej Rady Bezpieczeństwa Transportu (NTSB), ryzyko śmierci podczas jazdy samochodem wynosi 1:112, a podczas podróży samolotem 1:8357 i tak bardziej boimy się latać, ponieważ uważamy, że w chwili ewentualnego zagrożenia podczas jazdy autem zdążymy wcisnąć hamulec czy uniknąć zderzenia.

Średnio tylko 1 na 3,1 miliona lotów zdarza się wypadek.

W samolocie jesteśmy zależni od innych – nie pilotujemy go, nie mamy wielu możliwości działania – "tylko" siedzimy i czekamy aż dolecimy do celu. Boimy się, że w przypadku nieszczęścia nie otrzymamy odpowiedniej pomocy, bo szpitale są nieosiągalne. Skupiamy się na tego rodzaju myślach, a nasze obawy rosną i rosną – zamiast zrelaksować się w czasie lotu uparcie ściskamy więc podłokietniki.

3. Katastrofa=śmierć wszystkich pasażerów

Strach przed lataniem ma swoje źródło także w przekonaniu, że o ile z wypadku samochodowego możemy wyjść ranni, ale żywi, o tyle awarie lotnicze zawsze kończą się śmiercią wszystkich pasażerów. Tymczasem kolejne dane wspomnianej wyżej NTSB podają, że odsetek pasażerów, którzy zginęli w wypadkach samolotowych wynosił w latach 1982-2009 39%, natomiast w latach 1962-1981 - 54% - różnica jest więc bardzo duża, latanie staje się coraz bezpieczniejsze. Jednym z przykładów samolotowej awarii, która zakończyła się sukcesem, jest lądowanie kapitana Wrony na lotnisku Okęcie bez wysuniętego podwozia.

Czytaj również: Fobie - metody leczenia, rodzaje terapii i sposoby oswajania lęków

Jak pokonać strach przed lataniem?

Z lękiem przed lataniem warto sobie poradzić na dwa sposoby: pierwszy z nich to odpowiednie nastawienie w czasie lotu, drugi – zracjonalizowanie strachu poprzez przywołanie wielu danych, które wskazują na bezpieczeństwo podróżowania samolotem. Co więc robić, żeby w trakcie lotu (za bardzo) się nie denerwować?

1. Oddychaj spokojnie!

Jeśli zauważysz u siebie pierwsze objawy zdenerwowania w samolocie, odpowiednie oddychanie pomoże ci się uspokoić. Zaczerpnij kilka głębokich wdechów i wydechów, powoli oddychając, rozluźnij mięśnie twarzy, szczęki, ramiona, zmniejsz napięcie w klatce piersiowej i w okolicy brzucha. Rozluźnij też ręce, którymi tak kurczowo trzymasz się podłokietnika i nogi, które tak ściśle przylegają do podłogi samolotu.

2. Rozpraszaj swoje myśli

Chodzi oczywiście o rozproszenie negatywnych myśli, które skupiają się na wychwytywaniu każdego dźwięku wydobywającego się z samolotu i wyczuwaniu najmniejszych drgnięć maszyny. Najlepszym lekiem na strach przed lataniem jest towarzystwo bliskiej osoby, która latać się nie boi i pomoże nam przetrwać czas w samolocie, rozmawiając z nami, podając argumenty przemawiające za tym, że nie warto się bać. Co jeszcze może ci pomóc? Włączenie filmu, zagłębienie się w lekturze, a już najbardziej – myślenie o tych wszystkich pięknych rzeczach, które czekają na dzielnego pasażera po wylądowaniu: o odpoczynku, zwiedzaniu czy powrocie do bliskich, do domu. Podróż samolotem to świetna okazja, by poczytać o najciekawszych miejscach do zobaczenia w miejscu, do którego lecimy, dokładne zaplanowanie zwiedzania.

3. Im więcej latasz, tym mniej się boisz

Powiedzenie "Trening czyni mistrza" sprawdza się i w przypadku strachu przed lataniem. Im częściej latamy, tym mniej o tym myślimy, samolot staje się po prostu środkiem lokomocji, a nie potencjalnie śmiercionośną maszyną. Podróż samochodem nas tak nie przeraża (choć według statystyk powinna bardziej) m. in. dlatego, że odbywamy ją niemal codziennie.

Warto wiedzieć

Arnold Barnett jest profesorem statystyki pracującym na słynnym MIT – Massachusetts Institute of Technology. Naukowiec obliczył, że człowiek musiałby latać samolotem codziennie przez 4 miliony lat, by zginąć w katastrofie lotniczej. Tak małe jest prawdopodobieństwo, że zdarzy się taka sytuacja.

4. Powiedz stewardessie, że się boisz

Osoby, które lecą po raz pierwszy i te, które mimo wielu podróży za sobą ciągle odczuwają strach przed lataniem, mogą poinformować o tym stewardessę. Warto wręcz to zrobić, by poczuć się bezpieczniej, jednocześnie zyskamy również większą uważność personalu samolotu wobec naszej osoby.

5. Zrezygnuj z alkoholu i kawy

Częstym sposobem antylękowym stosowanym przez pasażerów bojących się latać jest wypicie alkoholu przed wejściem do samolotu. Ta metoda bywa jednak zwodnicza: choć napoje wysokoprocentowe pomagają się "rozluźnić", powodują również odwodnienie organizmu i zwiększają zmęczenie. Warto też pamiętać, że pasażer pod zbyt dużym wpływem może nie zostać wpuszczony na pokład samolotu. Niestety, jeśli chcemy się dobrze czuć w trakcie lotu, powinniśmy też zrezygnować z kawy, która rozbudza i potęguje lęk. Najlepszym rozwiązaniem, które nie utrudni nam podróży, będzie skorzystanie z wody i soków.

Dlaczego nie warto bać się podróżowania samolotem?

Oto kilka faktów, które być może sprawią, że twój strach przed lataniem będzie mniejszy.

1. Turbulencje nie są takie straszne

Turbulencje sprawiają, że nawet najbardziej zaprawione w podróżach osoby zaczynają się denerwować – doświadczyć ich to zdecydowanie nic przyjemnego. Warto jednak zauważyć, że zazwyczaj nie są groźne. Samolot może przetrwać nawet przeciążenia o wartości 5 G (tym skrótem oznacza się właśnie wartość przeciążenia w samolocie), a w przypadku najsilniejszych turbulencji wynoszą one jedynie około 1,6 G.

2. Kontrola podstawą zaufania do samolotu

Stan techniczny samolotów jest znacznie częściej sprawdzany niż samochodów – przed każdym lotem sprawdzane jest funkcjonowanie systemów w maszynie, jej wyposażenie, naprawia się wszystkie usterki. Samoloty, zanim zostaną dopuszczone do użytku, przechodzą szereg testów, także takich, podczas których prowokuje się sytuacje, których ryzyko zaistnienia jest bardzo małe, np. lot na określonym odcinku z jednym działającym silnikiem. Zanim samolot uzyska konkretny certyfikat, sprawdzanie jego funkcjonowania potrwa rok.

3. Wyjątkowe zabezpieczenia w samolotach

W samolotach stosuje się rozwiązania, których nie znajdziemy np. w samochodach. Obicia foteli i dywany są ognioodoporne, a same fotele projektuje się tak, by bardzo mocno przywierały do podłogi. Natomiast konstrukcja drzwi awaryjnych pozwala na ich łatwe otwarcie w sytuacji niebezpieczeństwa.

Każdego dnia w powietrzu znajduje się ponad 100 000 samolotów pasażerskich.

4. Przestrzeń powietrzna pod nadzorem

Kolejną często towarzyszącą nam obawą jest ta dotycząca zderzenia dwóch samolotów. Nad samą Unią Europejską codziennie przelatuje 25 tysięcy samolotów, jednak ryzyko, że się zderzą, niemal nie istnieje. Samolot porusza się bowiem po ściśle wyznaczonej trasie, a nad ruchem powietrznym czuwają kontrolerzy lotu. Kontrolerzy lotu pracują po 12 godzin, jednak po każdych 2 godzinach mają 2 godziny przerwy, by mogli zachować jak największą uwagę podczas podczas swoich godzin dyżurowania.

5. Piorun samolotowi niegroźny

Co się dzieje, gdy w samolot uderzy piorun? Najczęściej zupełnie nic – samoloty mają odgromniki, specjalne anteny odprowadzające ładunki elektryczne do atmosfery. Jeśli uderzenie jest bardzo mocne, może pozostawić ślad w powłoce zewnętrznej samolotu, który później zostaje usunięty podczas kontroli technicznej. Jeśli na zewnątrz panują bardzo niskie temperatury, samolot jest przed startem odladzany, ma również własne systemy odladzania.

Czytaj również: Jak przygotować się do wyjazdu za granicę? Porady z punktu widzenia lekarza

Warto wiedzieć

Na całym świecie, także w Polsce, organizowane są kursy dla osób, u których występuje lęk przed lataniem. Podczas zajęć dowiadują się, jak działa samolot od strony technicznej. Biorą również udział w części psychoterapeutycznej warsztatów, na której mogą się podzielić swoimi doświadczeniami związanymi z podróżowaniem samolotem. W ramach niektórych kursów odbywają się również loty, podczas których uczestnikom tłumaczy się ich poszczególne fazy.

Jak poradzić sobie z lękiem przed lataniem? Posłuchaj rad pani psycholog!

źródło: newseria.pl

O autorze
Anna Sierant
Anna Sierant
Redaktor prowadząca działy Psychologia i Uroda, a także stronę główną w serwisie Poradnikzdrowie.pl. Jako dziennikarka współpracowała m. in. z "Wysokimi Obcasami", serwisami: dwutygodnik.com i entertheroom.com, kwartalnikiem "G'RLS Room". Współtworzyła również magazyn internetowy "Pudrowy Róż". Prowadzi blog jakdziewczyna.wordpress.com.
Czy artykuł był przydatny?
Przykro nam, że artykuł nie spełnił twoich oczekiwań.

NOWY NUMER

W numerze 11/2019 "Zdrowia": padaczka odczarowana, dla kogo przeszczep nerki, e-papieros - nowa plaga, cera wolna od przebarwień, porażka źródłem sukcesu, lunchbox wegetarianina. Miesięcznik "Zdrowie" to pakiet rzetelnej wiedzy i sprawdzonych porad!

Dowiedz się więcej
Miesięcznik Zdrowie 11/2019
KOMENTARZE