Częste mycie skraca życie? Tak i są na to dowody!

2019-06-24 14:03

Nasz przewód pokarmowy to fantastyczny mikroświat, w którym każda bakteryjna społeczność, każdy szczep ma swoje miejsce i przypisaną sobie funkcję. To właśnie mikrobiom - tryliony żyjących w nas bakterii. Jednak typowa zachodnia dieta i przesadnie sterylny styl życia prowadzą do wyginięcia części pożytecznych bakterii zamieszkujących nasze jelita. A rola owych bakterii jest nie do przecenienia - chronią nas przed inwazją drobnoustrojów chorobotwórczych. O tym, jak odbudować swój mikrobiom, pisze Robynne Chutkan w książce "Dobre bakterie" (wydawnictwo Feeria).

„Żyj brudniej, jedz czyściej” – takim przewrotnym hasłem autorka, doświadczony lekarz, zachęca nas do bardziej racjonalnego i odważnego podejścia do zdrowia, które neguje wiele zbyt pochopnie przyjętych konwencji.

"Urbanizacja i nowoczesna medycyna niewątpliwie poprawiły nam życie, ale jednocześnie wprowadziły pewne praktyki - takie jak nadużywanie antybiotyków, chlorowanie wody, przetwarzanie żywności pełnej dodatków chemicznych i hormonalnych, stosowanie pestycydów zabijających drobnoustroje, zwiększenie liczby cięć cesarskich - które zdewastowały nasz mikrobiom. Skutkiem jest wiele współczesnych epidemii, do których zaliczamy astmę, alergie, choroby autoimmunologiczne, cukrzycę, otyłość, nowotwory, zespół jelita drażliwego, stany lękowe czy chorobę wieńcową serca. Wzrost zapadalności na te choroby jest nierozerwalnie związany ze zmasowanym atakiem na nasz mikrobiom, będącym konsekwencją nadto sterylnego trybu życia" - przekonuje Robynne Chutkan.

Najlepszą obroną przed infekcjami jest solidna dawka dobrych bakterii, nie antybiotyków

Na szczęście nie jesteśmy skazani na porażkę w tej walce o własne zdrowie. Odpowiednie zmiany w trybie codziennego życia i odżywiania oraz rzadsze sięganie po antybiotyki mogą odwrócić wyniszczające nas procesy. Wśród licznych zmian, których możemy oczekiwać, znajdują się:

  • poprawa trawienia,
  • lepszy stan skóry,
  • złagodzenie lub usunięcie reakcji alergicznych,
  • eliminacja trądziku, wyprysków, opryszczki,
  • odporność na przeziębienia,
  • dobry nastrój,
  • energia na co dzień.
Warto wiedzieć

Dr Robynne Chutkan jest jednym z najlepiej znanych amerykańskich lekarzy gastroenterologów, czyli specjalistów chorób układu pokarmowego. Studiowała na uniwersytetach Yale i Columbia, a obecnie należy do kadry nauczycielskiej szpitala klinicznego Uniwersytetu Georgetown oraz prowadzi własny ośrodek gastroenterologiczny.

"Na studiach lekarskich uczono mnie, jak pozbywać się bakterii u ludzi. Ćwierćwiecze później uczę swoich pacjentów, jak mają je u siebie odbudowywać - jakie produkty jeść, jak pielęgnować swoje ciało i dbać o dom bez pozbywania się mikrobów, jakie pytania zadawać lekarzowi, który zaleca antybiotyk. Są to, moim zdaniem, nowe i istotne umiejętności życiowe pozwalające na zachowanie zdrowia w naszej superczystej erze. Opis wszystkich odnajdziesz w prezentowanym tu moim programie Żyj brudniej, jedz czyściej" - pisze autorka "Dobrych bakterii".

Poradnikzdrowie.pl jest patronem medialnym książki "Dobre bakterie". Polecamy!

Dobre_bakterie.jpg
Autor: archiwum poradnikzdrowie.pl
Czy artykuł był przydatny?
Przykro nam, że artykuł nie spełnił twoich oczekiwań.

NOWY NUMER

W numerze 1/2020 "Zdrowia": leczenie zimnem, pielęgnacja skóry w onkoterapii, zimowe kontuzje, odmładzanie bez skalpela, jak zwalczyć nawyk odwlekania, specjały na świąteczny stół. Miesięcznik "Zdrowie" to pakiet rzetelnej wiedzy i praktycznych wskazówek!

Dowiedz się więcej
Miesięcznik Zdrowie 1/2020
KOMENTARZE
JadziaMadzia
|

to jak często należy się myć?