Zmęczenie, brak koncentracji, splątanie? Możesz je pokonać robiąc tę jedną rzecz

2023-01-23 8:56

Objawów tych doświadcza na co dzień wiele osób, ale niewiele z nich wie, że w większości przypadków "wywołujemy" je poprzez nasze działania. Zmęczenie, kłopoty z koncentracją czy depresja to nie wszystko - istnieje szereg innych symptomów, które świadczą o tym, że pora coś w końcu zmienić.

Zmęczenie, brak koncentracji, depresja? Możesz je pokonać robiąc tę jedną rzecz
Autor: Getty Images Zmęczenie, brak koncentracji, depresja? Możesz je pokonać robiąc tę jedną rzecz

Wspomniane wyżej dolegliwości bardzo często spowodowane są zbyt długim czasem spędzonym przed ekranem telefonu. Wciąż nie przywiązujemy większej uwagi do tego, że uzależnienie od ekranu to realny problem - nie jest ono bowiem jeszcze oficjalnie uznawane za jednostkę chorobową. 

Olivia Brouillette, psycholożka z Den Haag w Holandii w rozmowie z redakcją "Insidera" wyznała, że jej zdaniem to jedynie kwestia czasu. Brouillette jest przekonana, że ​​uzależnienie od ekranu wkrótce stanie się oficjalnie uznaną formą uzależnienia. 

Poradnik Zdrowie: depresja

Ekspertka ma nadzieję, że już wkrótce uzależnienie od telefonu zostanie wpisane na ICD (Międzynarodowej Klasyfikacji Chorób). – Widzę tego typu uzależnienie u osób w każdym wieku - zarówno zawodowo, jak i prywatnie - wyznała w rozmowie z "Insiderem".

Objawy uzależnienia od telefonu 

Wśród objawów uzależnienia od telefonu oprócz fizycznych oznak, takich jak: zaburzenia snu, zmęczenie oczu i bóle głowy – należy zwrócić uwagę na objawy psychiczne, w tym splątanie, brak koncentracji, trudności w kontaktach z innymi czy niepokój.

Korzystanie z mediów społecznościowych może powodować niezdrowe porównywanie się do innych, co z kolei może mieć bardzo negatywny wpływ na dobrostan psychiczny jednostki.

Zdaniem psycholożki, osoby, które większość czasu przed ekranem spędzają w mediach społecznościowych, są bardziej narażone na zaburzenia lękowe i depresję.

Jak spędzać mniej czasu z telefonem w dłoni?

Holenderska psycholożka udziela cennych rad tym, którzy chcą skrócić czas spędzany przed ekranem. 

Aby skutecznie skrócić czas spędzany przed ekranem, zastanów się, dlaczego chcesz to zrobić? – Kiedy masz dobry powód, dla którego chcesz coś zrobić, jest bardziej prawdopodobne, że w tym wytrwasz – powiedziała Brouillette.

Może to być na przykład chęć poprawy nawyków związanych ze snem, więcej czasu na hobby lub dla rodziny.

Zastanów się, co "pożera" najwięcej twojego czasu przed ekranem? Jeśli są to media społecznościowe, spróbuj nałożyć ograniczenia czasowe na wybrane aplikacje lub - jeśli jesteś gotowy na radykalne kroki - usuń je ze swojego telefonu. Początkowo może się to wydawać trudne, a nawet niemożliwe. Po pewnym czasie zauważysz jednak poprawę i poczujesz wolność.

Jeśli powiadomienia spływające na twój telefon odrywają cię od obowiązków, spróbuj używać trybów, w których będą one wyłączone. Dla ułatwienia, ustal sobie, co jaki czas będziesz sprawdzał, czy nie wydarzyło się coś poważnego i rób to, na przykład o pełnej godzinie. 

Zastanów się, jak możesz wykorzystać czas, który zyskałeś. Co lubisz robić? Co daje ci przyjemność? Książka, spacer, a może trening? Znajdź coś, co zajmie twoją głowę, wykorzystaj ten czas dobrze.

Aby osiągnąć oczekiwany rezultat, musisz uzbroić się w cierpliwość. Podobnie, jak kształtowanie nowego nawyku wymaga czasu, tak również zerwanie z nim trwa co najmniej kilka tygodni.