Rusza ogólnopolska kampania społeczna „Nie spal się na starcie”

2018-01-11 8:49

Rusza ogólnopolska kampania społeczna „Nie spal się na starcie”. Głównym celem kampanii jest promowanie postaw antynikotynowych wśród młodzieży w wieku 12-16 lat, a zwłaszcza walka z sięganiem po pierwszego papierosa.  Organizatorem akcji jest Fundacja Aflofarm. Patronat nad akcją objął m.in. Minister Edukacji Narodowej.

Biopsja: rodzaje biopsji i przebieg badania
Autor: Getty Images

Według szacunków Światowej Organizacji Zdrowia, około 9 milionów Polaków nałogowo pali papierosy. Jak wynika z raportu WHO, blisko połowa polskich nastolatków w wieku 13-15 lat ma za sobą próby palenia,[1] a im wcześniej dana osoba sięga po papierosa, tym większe jest  prawdopodobieństwo, że zostanie nałogowym palaczem.

- Palenie papierosów powoduje tym gorsze zmiany w organizmie, im człowiek jest młodszy. Niektóre skutki palenia ujawniają się bardzo szybko. Zazwyczaj po pierwszym zaciągnięciu się dymem nastolatek zaczyna kaszleć – to oznaka obrony organizmu przed szkodliwymi substancjami. Inne skutki dają o sobie znać nieco później: rozwój chorób układu krążenia m.in. nadciśnienia, choroby niedokrwiennej serca, a także chorób układu oddechowego i różnych chorób nowotworowych, w tym raka płuc - mówi prof. Adam Fronczak, kierownik Zakładu Zdrowia Publicznego Warszawskiego Uniwersytetu Medycznego, ekspert merytoryczny kampanii „Nie spal się na starcie”.

Dlatego Fundacja Aflofarm zdecydowała się na realizację kampanii  antynikotynowej „Nie spal się na starcie”, skierowanej do uczniów ostatnich klas szkoły podstawowej i gimnazjum w całej Polsce. Kampania promuje zdrowy tryb życia bez uzależnienia od papierosów, które w znaczący sposób mogą wpłynąć na rozwój, zdrowie i życie młodych ludzi. Ogólnopolska kampania będzie realizowana za pomocą spotów telewizyjnych i radiowych, filmu edukacyjnego skierowanego do młodych widzów, strony internetowej oraz mediów społecznościowych m.in. Facebooka. Fundacja przygotowała także spot promocyjny kampanii, który emitowany będzie w telewizji od 12 stycznia. Patronat honorowy nad kampanią objął Minister Edukacji Narodowej, Instytut Zdrowia Narodowego Centrum Zdrowia Publicznego i Higieny, Centrum Onkologii-Instytut im. Marii Skłodowskiej-Curie w Warszawie oraz Państwowa Inspekcja Sanitarna.

„Nie spal się na starcie” – edukujemy i angażujemy szkoły

Film edukacyjny, który został zrealizowany na potrzeby kampanii „Nie spal się na starcie”, ukazuje problemy, z jakimi muszą borykać się palacze tj.: utrata zdrowia, zła kondycja, widoczne zmiany skóry, straty finansowe czy negatywny wpływ na otoczenie. Materiały edukacyjne wraz z filmem zostaną po premierze wysłane do 22 tysięcy szkół w Polsce tak, aby wszystkie dzieci szkół podstawowych i gimnazjalnych mogły zobaczyć film i wziąć udział w lekcji o szkodliwości sięgania po pierwszego papierosa.

Warto wiedzieć

Ponadto, w ramach kampanii, młodzież będzie mogła wziąć udział w konkursie, w którym główną nagrodą będzie 10 tysięcy złotych. Zadaniem konkursowym będzie dokręcenie do filmu dodatkowej, autorskiej części, poruszającej problem związany z paleniem papierosów. Szczegóły konkursu będą dostępne na stronie www.niespalsienastarcie.pl.

Misją Fundacji Aflofarm, od momentu powstania, jest wspieranie ochrony zdrowia i jakości życia przyszłych pokoleń Polaków poprzez promocję profilaktyki zdrowotnej i aktywnego stylu życia oraz popularyzowanie wiedzy z zakresu farmacji i medycyny. Zarówno Fundacja, jak i firma Aflofarm, nieustannie walczy z nikotynizmem. Chcemy przekonać młodych ludzi, żeby w ogóle nie zaczynali palić i świadomie rezygnowali z sięgnięcia po pierwszego papierosa – podkreśla Tomasz Furman, Prezes Fundacji Aflofarm.

Znani i lubiani wspierają walkę z nałogiem

Osią całej kampanii jest film edukacyjny, tworzony we współpracy z Discovery Networks CEEMEA, w którym głównymi bohaterami są Ambasadorzy akcji. Film podzielony jest na 7 segmentów, a każdy z nich dotyka innego problemu związanego z paleniem papierosów. Tancerz i choreograf Maciej „Gleba” Florek ukazuje wpływ palenia papierosów na kondycję fizyczną. Miss Polonia 2016 Izabella Krzan opowiada o tym,  jak palenie papierosów oddziałuje za nasz wygląd, a piosenkarka Natalia Lesz o tym, jak może utrudniać podróże. Kolejnymi ambasadorkami są prezenterki telewizyjne i trenerki fitness Siostry ADiHD, które w filmie edukują palaczy w przestrzeni publicznej. Ostatnim Ambasadorem jest Jan Dratwicki, Mister Polski, który pokazuje na przykładach, jak bardzo kosztowne jest palenie papierosów. Cały film dostępny jest na stronie www.niespalsienastarcie.pl.

Warto wiedzieć

Ambasadorzy kampanii „Nie spal się na starcie” w imię przeciwdziałania nikotynizmowi zgodzili się charytatywnie wziąć udział w akcji. Walkę z paleniem papierosów w kampanii aktywnie wspierają:

  • Natalia Lesz – piosenkarka i aktorka
  • Siostry ADiHD – prezenterki 4Fun.tv, właścicielki marki Fit and Jump
  • Izabella Krzan – Miss Polonia
  • Jan Dratwicki – Mister Polski
  • Maciej „Gleba” Florek – juror You Can Dance, tancerz i choreograf

Obecnie palenie papierosów to nie tylko nałóg, ale też pewnego rodzaju moda. Zaczynasz palić, bo wszyscy w szkole próbują. Kampania „Nie spal się na starcie” ma za zadanie uświadomić, że nie warto tego robić. Nigdy nawet nie próbowałem palić papierosów, bo wiem, jaki wpływ mają na organizm, a moja pasja i praca zarazem wymagają pełnej sprawności fizycznej. Gdybym palił, nie byłbym w stanie sięgać po taneczne marzenia i być tu, gdzie jestem. Cieszę się, że jestem Ambasadorem tej akcji i mam nadzieję, że film będzie przestrogą przed skutkami sięgnięcia po pierwszego papierosa – powiedział Maciej „Gleba” Florek.

Więcej o kampanii: www.niespalsienastarcie.pl

Player otwiera się w nowej karcie przeglądarki