Od stycznia rewolucja w opiece zdrowotnej? Rzecznik Praw Pacjenta: “To ci się należy”

2023-12-07 8:07

Powstała nowa kampania informacyjno-edukacyjna. Tym razem tematem jest jakość opieki zdrowotnej. Rzecznik Praw Pacjenta przypomina, że naszym prawem jest wymagać tego, co nam się należy. Spot to zapowiedź zmian wchodzących w życie od 1 stycznia 2024 roku.

Od stycznia rewolucja w opiece zdrowotnej? Rzecznik Praw Pacjenta: “To ci się należy”
Autor: Fot. Getty Images, youtube.com, screen/ Rzecznik Praw Pacjenta

Bartłomiej Chmielowiec od sześciu lat pełni funkcję Rzecznika Praw Pacjenta. Jednak to pierwsza tego typu kampania, która ma uświadamiać chorych, że mogą wymagać najwyższych standardów w opiece medycznej. Urzędnik porównał leczenie do innych usług oferowanych na rynku.

Pionierska operacja w Szpitalu Dziecięcym w Olsztynie

“Jakość ci się należy” Nowa kampania społeczna

W poniedziałek w Gdańsku odbyła się konferencja prasowa, w której udział wzięli Rzecznik Praw Pacjenta, Bartłomiej Chmielowec, dyrektorka Centrum Monitorowania Jakości w Ochronie Zdrowia, Agnieszka Pietraszewska-Macheta oraz dyrektor Uniwersyteckiego Centrum Klinicznego w Gdańsku, Jakub Kraszewski. To właśnie wtedy oficjalnie rozpoczęto kampanię edukacyjno-informacyjną poświęconą jakości w ochronie zdrowia.

- Celem kampanii "Wymagaj Jakości" jest mobilizacja pacjentów do świadomego żądania najwyższych usług opieki zdrowotnej. Każdy pacjent ma prawo do usług medycznych najwyższej jakości, a nasza inicjatywa ma na celu wspieranie tego prawa poprzez promocję transparentności i oceny jakości świadczeń medycznych - zaznacza Rzecznik Praw Pacjenta.

W mediach społecznościowych pojawiło się nagranie, na którym Bartłomiej Chmielowiec i Agnieszka Pietraszewska-Macheta mówią o jakości w branży hotelarskiej i restauracyjnej. Nawiązują także do edukacji, a także obsłudze w urzędach, by później zaznaczyć, że tej samej jakości powinniśmy wymagać również w zakresie służby zdrowia.

- Pamiętaj! Masz prawo żądać jakości wszędzie tam, gdzie się leczysz. Jakość, to ci się należy” - podkreśla Chmielowiec w spocie edukacyjnym.

Nowe rozwiązania już od stycznia? “Wymagaj jakości”

Inauguracja kampanii społecznej odnosiła się do zmiany w przepisach o jakości w opiece zdrowotnej i bezpieczeństwie pacjenta, które wejdą w życie od 1 stycznia 2024 roku.

- Celem nowej ustawy jest wdrożenie rozwiązań prawno-organizacyjnych, które w sposób kompleksowy i skoordynowany będą realizowały priorytety polityki zdrowotnej w obszarze jakości w ochronie zdrowia - informuje Ministerstwo Zdrowia.

W spocie kampanijnym obecny jest także Jakub Kraszewski, dyrektor Uniwersyteckiego Centrum Klinicznego w Gdańsku. To nie przypadek, to właśnie jego placówka jako pierwsza zamieściła na drzwiach logotyp świadczący o zapewnieniu najwyższej jakości usług.

- Ten szpital dba o jakość dla swoich pacjentów. Działania wynikają z przekonania, że działalność należy prowadzić w oparciu o najwyższe standardy i normy jakościowe. Warto, ponieważ to wszystko działa na korzyść pacjentów. Organizacja działająca w ten sposób jest organizacją sprawną. To zadanie wymaga konsekwentnie prowadzonych działań, natomiast jesteśmy przekonani, że inaczej postępować nie można. Dlatego namawiamy wszystkie inne placówki, żeby nie bały się działań projakościowych i rozwijały tę kulturę jakości i podejście propacjenckie - informuje Kraszewski. 

Do kwestii akredytacji szpitali odniosła się również Agnieszka Pietraszewska-Macheta, która zaznaczyła, że na ten moment tylko 200 palcówek na 900 placówek posiada wspomnianą akredytację.

- To za mało. Musi ich być więcej. Chcemy, żeby pacjenci wywierali presję na szpitale, by wymagali od nich jakości. Dlatego rozpoczynamy kampanię społeczną "Wymagaj Jakości". Bo jakość, nam pacjentom się należy – mówi Agnieszka Pietraszewska-Macheta.