Kampania edukacyjna Niebieski Pasek

2016-10-26 13:54 Materiały prasowe organizatorów kampanii edukacyjnej "Niebieski Pasek"

Kampania edukacyjna "Niebieski pasek" ma zwiększać świadomość Polaków na temat stanu przedcukrzycowego. jest jednym z najmniej znanych schorzeń wśród chorób cywilizacyjnych. Dotyczy blisko 2,2 mln Polaków i może prowadzić do poważnych chorób, takich jak cukrzyca czy choroby układu krążenia.

Stan przedcukrzycowy to stan, gdy poziom glukozy na czczo wynosi 100 - 125 mg% lub 140-199 mg% 2 godziny po posiłku - mówi prof. dr hab. n. med. Krzysztof Strojek, Konsultant Krajowy w Dziedzinie Diabetologii. Stan przedcukrzycowy dotyczy blisko 2,2 mln Polaków i może prowadzić do poważnych chorób, takich jak cukrzyca czy choroby układu krążenia. Corocznie u 10 proc. osób ze stanem przedcukrzycowym rozwija się cukrzyca. Jak pokazują badania, mimo wielu zagrożeń związanych ze stanem przedcukrzycowym, wiedza Polaków na jego temat jest bardzo mała.

Stan przedcukrzycowy ma ponad 2 mln Polaków, czyli prawie tyle osób, ile już ma wykrytą cukrzycę.

Stan przedcukrzycowy

Aż 39 proc. badanych uważa, że ma średnią wiedzę o stanie przedcukrzycowym, połowa nie potrafi podać żadnego z jego objawów, a 63 proc. nie wie, jakie konsekwencje rodzi. Dla porównania, najpopularniejsze schorzenie – nadciśnienie tętnicze – jest przynajmniej średnio znane przez 72 proc., a tylko 4 proc. nigdy o nim nie słyszało. Tylko 8 proc. badanych ma świadomość zagrożenia przekształcenia się stanu przedcukrzycowego w cukrzycę.

Ponad połowa Polaków po 50. roku życia posiada dwa lub więcej czynniki ryzyka zachorowania na stan przedcukrzycowy – najczęściej jest to otyłość brzuszna.

Zdaniem eksperta
prof. dr hab. n. med. Krzysztof Strojek – Konsultant Krajowy w Dziedzinie Diabetologii, specjalista w zakresie chorób wewnętrznych, diabetologii i hipertensjologii

- Diagnostyka stanu przedcukrzycowego w teorii jest niezwykle prosta. Wystarcza oznaczenie stężenia glukozy we krwi i odpowiednia interpretacja wyniku. Jednak  problemem codziennej praktyki jest zgłaszalność do badań kontrolnych krwi, w tym do oznaczania glikemii u zdrowych osób, które nie mają poczucia zagrożenia chorobą. Stąd Polskie Towarzystwo Diabetologiczne, w ślad za rekomendacjami Światowej Organizacji Zdrowia, zaleca wykonywanie oznaczeń stężenia glukozy co 3 lata u wszystkich osób, które przekroczyły 45 rok życia, zaś co roku w przypadku współistnienia czynników ryzyka cukrzycy.

Kampania edukacyjna Niebieski Pasek

Kampania edukacyjna Niebieski Pasek ma na celu zwrócenie uwagi na problem braku wiedzy i świadomości na temat stanu przedcukrzycowego. - Jednym z czynników ryzyka, zarówno u kobiet, jaki i mężczyzn jest otyłość brzuszna. Poprzez akcję chcemy zaznaczyć, że stan przedcukrzycowy to ostatni moment, w którym możemy przeciwdziałać wystąpieniu cukrzycy typu 2 oraz związanych z nią groźnych powikłań. Dlatego symbolem naszej kampanii jest niebieski pasek – mówi Marta Gawrylik, koordynator kampanii edukacyjnej. - Kampania ma nie tylko zbudować świadomość odnośnie stanu przedcukrzycowego, ale także zwrócić szczególną uwagę na diagnostykę oraz nawyki żywieniowe i styl życia Polaków - dodaje.

Ważnym elementem kampanii jest także pierwszy w Polsce raport społeczny „Polska w stanie przedcukrzycowym”. Raport powstał we współpracy z ekspertami:

  • prof. dr hab. n. med. Krzysztofem Strojkiem – Konsultant Krajowy w Dziedzinie Diabetologii, specjalista w zakresie chorób wewnętrznych, diabetologii i hipertensjologii
  • Beata Stepanow – specjalista w dziedzinie pielęgniarstwa diabetologicznego, prezes Stowarzyszenia Edukacji Diabetologicznej
  • Agnieszka Ślusarska-Staniszewska – dietetyk, specjalista ds. żywienia
Ważne

Sprawdź, czy jesteś w grupie ryzyka!

W ramach kampanii uruchomiona została strona www.niebieskipasek.pl, która stanowi kompendium wiedzy na temat stanu przedcukrzycowego. To także zbiór porad odnośnie właściwego odżywiania się i zdrowego trybu życia. Ponadto na stronie www kampanii można samodzielnie wykonać test stanu przedcukrzycowego, który został opracowany na podstawie zaleceń Polskiego Towarzystwa Diabetologicznego.

Organizatorem kampanii edukacyjnej Niebieski Pasek jest firma Polpharma. Partnerem merytorycznym kampanii jest Koalicja na Rzecz Walki z Cukrzycą oraz Stowarzyszenie Edukacji Diabetologicznej. Patronat honorowy nad kampanią sprawuje Polskie Towarzystwo Diabetologiczne.

Czy artykuł był przydatny?
Przykro nam, że artykuł nie spełnił twoich oczekiwań.

NOWY NUMER

Czytaj e-wydanie! Z kodem rabatowym: "wiosna" tylko 2,50 zł za 96 stron porad o zdrowiu! Dodatkowo otrzymasz dostęp do numerów archiwalnych. W nr 4/2020 „Zdrowia m.in.: poradnik alergika, choroby zakaźne pod lupą, „młody” zawał serca, mity o recyklingu.

Dowiedz się więcej
Miesięcznik Zdrowie 4/2020
KOMENTARZE