Znów nie możesz się dobudzić? Lekarz wskazuje, jak to zmienić

2023-12-08 11:45

Rano budzisz się z trudem, przecierając zaspane oczy? Problemy z tym, by podnieść się z łóżka, od czasu do czasu ma każdy z nas. Ale u niektórych ciężkie poranki to raczej reguła, niż wyjątek. Okazuje się, że wiele osób popełnia błędy, przez które trudno się im dobudzić. Lekarz podpowiada co zmienić, by poranne wstawanie nie było problemem.

Znów nie możesz się dobudzić? Lekarz wskazuje, jak to zmienić
Autor: Getty Images Znów nie możesz się dobudzić? Lekarz wskazuje, jak to zmienić

Czy to będzie dobry, czy zły dzień? Sporo zależy od tego, w jakim nastroju wstaniesz. A na to wpływ ma wiele czynników. Wiele osób marzy o tym, by budzić się pełnym wigoru i mieć zapas energii na resztę dnia.

Niemożliwe? Wcale nie, o czym na swoim kanale na YouTube przekonuje znany lekarz dr Michał Domaszewski. Specjalista wskazuje najczęstsze błędy popełniane o poranku i radzi, jakie zasady warto wdrożyć w życie, by poranne wstawanie było łatwiejsze i przyjemniejsze.

„Problemy ze snem mamy coraz większe”. Dr Sędek wyjaśnia, co zrobić, aby być wyspanym

Zrezygnuj z włączania "drzemki"

Wiele osób po usłyszeniu sygnału budzika nie ma ochoty wstawać i próbuje przedłużyć "sen" choćby o kilka minut. Dlatego tak chętnie włączamu drzemki. Jak twierdzi dr Domaszewski, to duży błąd. Przez drzemkę nie możemy się wybudzić, tracimy cenny czas, a następnie musimy wstać niewyspani i pędzić, by zdążyć wyjść do szkoły czy pracy.

Ponadto drzemka daje złudne poczucie odpoczynku. Tak naprawdę przez kilka minut nasz mózg nie zapadnie w fazę snu głębokiego, tylko znajduje się w fazie czuwania, a wybudzanie się z niej powoduje jeszcze większe uczucie niewyspania.

Dzień zacznij od wody, nie od kawy

Wiele osób, w wyniku niewyspania, po przebudzeniu udaje się do kuchni zaparzyć sobie kawę. Teoretycznie ma ona nas pobudzić do działania. W praktyce jednak jeszcze bardziej nas usypia. Wszystko dlatego, że picie kawy z rana obniża poziom kortyzolu. Jest to hormon, który niezbędny jest do podtrzymania energii i rozbudzenia się. Wypicie kawy obniża jego poziom, tym samym pozbawiając nas mocy do działania.

Dlatego zamiast kawy, po obudzeniu sięgnij po szkalnkę wody. Nawodni organizm i pobudzi go do pracy. Jeśli nie lubisz smaku wody, dodaj do niej plaster cytryny. Dodatkowa dawka witaminy C również pozytywnie wpłynie na zdrowie.

Krótki trening doda ci energii

Żeby szybko się pobudzić, warto zrobić rano szybki trening. Zaczynasz pracę zbyt wcześnie, by iść z rana na siłownię? Nic nie szkodzi. Wystarczy choćby 10 minut na domowe ćwiczenia i rozciaganie. Organizm od razu się pobudzi, a zmęczenie minie w mig.

Jeśli śpisz z partnerem, formą ruchu może być także seks. To świetna pora na chwilę czułości i poprawę humoru na resztę dnia.

Pamiętaj, by zjeść śniadanie 

Pożywny posiłek to podstawa, by zyskać energię na resztę dnia. Nie zapomnij o śniadaniu. Owsianka czy zdrowe kanapki od razu postawią cię na nogi.