Picie większej ilości wody może pomóc w odchudzaniu. Jak? Trzy konkretne korzyści

2021-09-07 10:53

Woda to jedyny napój zalecany osobom, które chcą pozbyć się zbędnych kilogramów. Ale nie tylko dlatego, że nie zawiera kalorii. Picie określonej ilości wody może też skutecznie wspierać odchudzanie oraz utrzymać wagę. W jaki sposób? Wyjaśniamy.

Wszyscy wiemy, że woda jest nam niezbędna do życia. W ludzkim organizmie woda otacza i wypełnia wszystkie komórki, pełni też szereg istotnych funkcji - reguluje temperaturę ciała, uczestniczy w transporcie substancji odżywczych, hormonów i enzymów czy zapewnia właściwe funkcjonowanie gospodarki elektrolitowej, umożliwia trawienie i wchłanianie pokarmów. Nie dostarcza energii, ale dzięki  niej możliwa jest przemiana pożywienia w energię.

To dzięki wodzie możliwy jest również metabolizm, dzięki któremu podtrzymywane są nasze procesy życiowe, a także usuwanie z organizmu niepotrzebnych produktów przemiany materii.

Odwodnienie organizmu: objawy i postępowanie

W jaki sposób picie wody może pomóc schudnąć?

Picie zimnej wody zwiększa ilość spalanych kalorii (tzw. spoczynkowe zużycie energii). Badania wykazały, że w ciągu 10 minut, jakie poświęcamy na wypicie pół litra wody, spoczynkowy wydatek energetyczny wzrasta nawet o 30 proc. i osiąga maksimum po 30 minutach. W tym czasie można stracić około 100 kJ, czyli ok. 24 kcal - energia zużywana jest na podgrzanie wody przez organizm do temperatury ciała, czyli ok. 37 st C. Badacze obliczyli, że picie 2 litrów zimnej wody dziennie zwiększyłoby wydatek energetyczny o około 400 kJ (ok. 100 kcal).

Picie wody przed posiłkiem pomaga zmniejszyć apetyt i wielkość porcji. To prawda - ale póki co wyłącznie w odniesieniu do osób w średnim wieku i starszych, badania potwierdziły bowiem skuteczność tego sposobu właśnie w tej grupie wiekowej. Wykazano, że picie wody przed każdym posiłkiem może zwiększyć utratę wagi o 2 kg w ciągi 12 tygodni. W innym badaniu z kolei stwierdzono, że osoby w średnim wieku z nadwagą i otyłością, pijące wodę przed każdym posiłkiem, straciły na wadze aż o 44 proc. więcej, niż te, które nie piły wody. 

Picie wody pomaga ograniczyć ilość spożywanych dziennie kalorii. Woda nie dostarcza kalorii, dlatego picie jej zamiast innych napojów zdecydowanie ogranicza ich ilość - badania dowiodły, że w ten sposób można spożywać średnio o 9 proc. mniej kalorii dziennie. Jeszcze inne badanie wykazało że picie wody przed śniadaniem o 13 proc. zmniejszyło ilość spożywanych w trakcie posiłku kalorii.

Ile wody dziennie należy pić?

Wiele osób jest przekonanych, że należy pić dwa litry wody dziennie. To jednak nieprawda - zapotrzebowanie na wodę jest indywidualne i zależy od przede wszystkim od wagi, ale znaczenie ma również wiek, tryb życia czy dieta. Przyjmuje się, że dorosły potrzebuje ok. 35 ml wody na każdy kilogram masy ciała.

Oznacza to, że osoba ważąca 74 kg powinna w ciągu doby wypić 2590 ml wody. Więcej wody mogą potrzebować osoby aktywne fizycznie. Warto przy tym pamiętać, że wodę dostarczamy organizmowi nie tylko pijąc, ale również wraz z posiłkami - jedząc zupę, pijąc mleko, czy spożywając warzywa lub owoce.

Nie zaleca się bowiem picia większej ilości płynów, niż wynosi faktyczne zapotrzebowanie organizmu ze względu na to, że wodę można przedawkować - to zjawisko określa się jako "przewodnienie hipotoniczne".

Źródło:

  1. https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/19661958/
  2. https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/14671205/
  3. https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/17228036/
  4. https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/18589036/
  5. https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/16421349/
Czy artykuł był przydatny?
Przykro nam, że artykuł nie spełnił twoich oczekiwań.