Domowe sposoby na zaparcia nawykowe u dzieci i dorosłych

2019-03-18 10:27 Materiał partnerski

Domowe sposoby na zaparcia nawykowe warto wykorzystać przed udaniem się na konsultację lekarską. Może się bowiem okazać, że zaparcia nawykowe są wynikiem stosowania nieprawidłowej diety lub ograniczenia ruchu. Co ważne, z tego typu naturalnych metod mogą skorzystać także małe dzieci. Wypróbuj sprawdzone domowe sposoby na zaparcia nawykowe u dzieci i dorosłych.

Domowe sposoby na zaparcia nawykowe u dzieci i dorosłych
Autor: thinkstockphotos.com

Domowe sposoby na zaparcia nawykowe są alternatywą dla leków z apteki. Dzięki nim szybko i skutecznie pozbędą się tego uciążliwego problemu nie tylko dorośli, lecz także dzieci.

Zaparcia u niemowląt. Jak je zwalczyć?

Domowe sposoby na zaparcia nawykowe u dzieci i dorosłych

1. Szklanka przegotowanej wody

Warto sprowokować wypróżnienie poprzez wypicie szklanki przegotowanej wody rano, na czczo.

2. Kompot z suszonych śliwek

W tradycyjnej medycynie ludowej na zaparcia nawykowe stosuje się kompot z rozgotowanych lub rozmoczonych śliwek suszonych. Suszone śliwki zawierają 7 razy więcej błonnika niż śliwki surowe (aż 10 g w 100 g), dzięki czemu skuteczniej regulują perystaltykę jelit. Błonnik zawarty w śliwkach (pektyny) wędruje przez cały przewód pokarmowy w stanie praktycznie niezmienionym i wchłania wodę, przez co zwiększa objętość masy kałowej i przyspiesza jego wypróżnianie.

SPRAWDŹ >> Jakie wartości odżywcze mają suszone śliwki?

3. Siemię lniane

Lecytyna znajdująca się w nasionach siemienia lnianego nie tylko wzmaga perystaltykę jelit, lecz także np. zmniejsza stężenie cholesterolu we krwi. Wystarczy wsypać 2-3 łyżki zmielonego siemienia lnianego do szklanki z ciepłą wodą i pozostawić na 2-3 godziny. Wypicie tak przygotowanego napoju przed snem gwarantuje wypróżnienie następnego ranka.

4. Kiszona kapusta

Kiszona kapusta także zawiera duże ilości błonnika (2,5 g w 100 g) Jednak swoje przeczyszczające właściwości zawdzięcza żywym kulturom bakterii (obecnym podczas fermentowania kapusty), które usprawniają proces trawienia. Osoby skarżące się na zaparcia nawykowe powinny także wypróbować soku z kiszonej kapusty. Szklankę napoju najlepiej wypijać na czczo.

Uważaj na te produkty! Spożywane w dużej ilości mogą powodować zaparcia
  •  gorzka czekolada (im bardziej gorzka, tym więcej zawiera teobrominy, która spowalnia pracę jelit);
  • grillowane i smażone mięso zjadane w dużych porcjach (np. już 2 kiełbaski z ogniska mogą być przyczyną trudności z wydalaniem);
  • alkohol w dużej ilości (małe ilości alkoholu rozkładane są przez organizm w 90%, duże ilości powodują m.in. zaburzenia w funkcjonowaniu żołądka, co powoduje biegunki lub zaparcia).

Na zaparcie najlepiej stosować któryś z domowych sposobów. Pomocne będą suszone śliwki, jogurty i kefiry, albo mielone siemię lniane z wodą. Jeśli tradycyjne metody nie pomagają, a zaparcie się przedłuża, doraźnie można zastosować środek przeczyszczający.

5. Buraki

Buraki warto jeść nie tylko w przypadku przewlekłych zaparć, lecz także wzdęć, uczucia pełności lub kiedy dokuczają nam skurcze jelit. Aby skutecznie pozbyć się nawyku wstrzymywania, warto regularnie spożywać na czczo sałatkę ze startego buraka połączonego z łyżeczką mielonego kminku, łyżeczką oleju oraz szczyptą soli. Tak przygotowaną sałatkę należy jeść na czczo. Po kilku dniach częstotliwość wypróżnień powinna się zwiększyć.

6. Zioła

Rumianek, kminek, arcydzięgiel, ostropest plamisty, melisa, mięta, glistnik, lukrecja i ubiorek gorzki to zioła, które m.in. regulują napięcie mięśni przewodu pokarmowego. Napary z ziół należy pić co 2-3 dni na czczo. WAŻNE! naparów nie można przyjmować zbyt długo, ponieważ organizm może się szybko przyzwyczaić do ziół, a przez to rozleniwić i rozregulować układ pokarmowy.

7. Miód

Łyżkę lub dwie miodu rozpuść wieczorem w ciepłej (max. 60 st. C.), przegotowanej wodzie i zostaw na noc. W tym czasie miód nie straci swoich leczniczych właściwości i ułatwi pracę jelit.

8. Ćwicz!

Regularne ćwiczenia "rozruszają" zastałe mięśnie jelita grubego. Szczególnie pomocny będzie trening, w trakcie którego biorą udział mięśnie całego ciała, np. bieganie.

9. Owsianka

Do niedużego garnka wlej szklankę wody lub mleka i wsyp 3/4 szklanki płatków owsianych, łyżeczkę siemienia lnianego i garść bakalii. Możesz też dodać otręby orkiszowe lub pszenne. Garnek wstaw na mały ogień i ciągle mieszając, gotuj do momentu, kiedy owsianka zacznie wrzeć. Jeśli owsianka jest przeznaczona dla dziecka, można do niej dodać np. łyżeczkę dżemu. Owsiankę należy jeść codziennie na śniadanie. Najlepiej, aby była stałym elementem diety dziecka, które zmaga się z zaparciami nawykowymi.

SPRAWDŹ >> Dlaczego warto jeść owsiankę?

10 . Dieta bogatoresztkowa

Najlepszym sposobem na przewlekłe zaparcia jest dieta zawierająca zwiększoną ilość nie trawionego w przewodzie pokarmowym błonnika (np. pektyn). Przyjmuje się, że zdrowy człowiek powinien przyjmować ok. 30-40 gramów błonnika dziennie. Dieta bogatoresztkowa charakteryzuje się zwiększoną ilością błonnika (50-70 gramów dziennie).

Ważne

Jeśli pomimo zmiany nawyków żywieniowych i wypróbowania naturalnych metod walki z zaparciami nawykowymi, dolegliwości nie ustępują, trzeba koniecznie zgłosić się do lekarza, który zaproponuje odpowiednie leczenie.