Do czego może doprowadzić długotrwała praca przy komputerze

Bożena Zwolińska

Trudno dziś sobie wyobrazić miejsce pracy bez komputera. Przed szklanym monitorem spędzamy coraz więcej godzin, zarówno w pracy, jak i w domu. Rodzi to wiele negatywnych skutków dla naszego zdrowia. Pod koniec dnia pracy boli cię kręgosłup, a pod powiekami masz piasek? Nadeszła więc pora by pomyśleć, jak siedzisz w pracy.

Przeprowadzone badania Ergotest 2007 wykazały, że ponad połowa komputerowych stanowisk pracy nie spełnia wymogów bezpieczeństwa. Najczęściej spotykane błędy to nadmierne zagęszczenie komputerów w pomieszczeniu, nieprawidłowe ich ustawienie do okna lub całkowity brak światła naturalnego oraz niewłaściwe wysokości biurek i krzeseł. Do tego dochodzą też nasze złe nawyki. Nagminnym błędem jest np. ustawianie monitora z boku biurka, co sprawia, że przez cały czas siedzimy ze skręconym ciałem. Dodatkowo mało osób pamięta o zrobieniu co godzinę 5-minutowych przerw w pracy przed komputerem (zapewni to naszym oczom krótki odpoczynek). A przecież wystarczy przejść się po pokoju, podlać kwiatki lub wykonać kilka prostych ćwiczeń.

Jakie są efekty?

Na rezultaty nie trzeba długo czekać. Pod koniec dnia pracy bolą nas plecy, nadgarstki, w palcach dłoni oraz stopach odczuwamy nieprzyjemne drętwienie, a na dodatek coraz częściej towarzyszą temu bóle oczu oraz suchość i pieczenie pod powiekami. Praca przy komputerze jest bowiem najbardziej obciążająca dla kręgosłupa i oczu. Ten zespół bólów związanych z układem szkieletowym i mięśniowym, a wywołanych biomechanicznym działaniem na plecy, ręce, kark, nadgarstki, specjaliści określają jako Cumulative Trauma Disorders (CTD), czyli dolegliwości powstające w wyniku mikrourazów. Od tradycyjnego zmęczenia różnią się tym, że nie objawiają się szybko, ale dopiero po pewnym czasie. Jednak wtedy są trudne, a niekiedy wręcz niemożliwe do wyleczenia, dlatego najlepsza jest profilaktyka.
Długotrwała praca przy komputerze niesie poważne zagrożenia dla wzroku. U wiele osób powoduje krótkowzroczność, nie zawsze przemijającą, rozmywanie się obrazu, podwójne widzenie, tępy ból oka, łzawienie, zaczerwienie spojówek.
Jeszcze inne konsekwencje braku zasad ergonomii w pracy to zakłócenia krążenia i niedotlenienie tkanek oraz zaostrzenie się zmian skórnych takich jak trądzik różowaty czy alergie. Badania wykazały również wzrost liczby poronień u kobiet spędzających przy monitorze ponad 20 godzin tygodniowo. Wszystkie te dolegliwości potęguje stres, nasz nieodłączny towarzysz pracy, oraz brak ruchu, nie mówiąc już o braku prostych, ale systematycznych ćwiczeń w czasie wolnym. Przestrzeganie zasady 3 x 30 x 130 (trzy razy w tygodniu, po 30 minut, przy tętnie 130) uchroniłoby nas przed wieloma schorzeniami.

    Zgubne nawyki w pracy

    Warto wiedzieć

    Na co należy zwracać uwagę?

    • Na ile jest to możliwe, ustaw wysokość krzesła tak, żeby siedzieć w pozycji wyprostowanej, lekko odchylonej do tyłu, z podparciem pleców, a stopy mocno opierały się na podłodze. Sklepy oferują specjalne nakładki na oparcie, które właściwie profilują ustawienie odcinka lędźwiowego kręgosłupa. Z kolei krzesło z regulowaną wysokością bocznych oparć skutecznie odciąży mięśnie przedramion.
    • Optymalna odległość od monitora to długość wyciągniętej ręki. Aby uniknąć przeciążania kręgosłupa szyjnego, ustaw monitor tak, aby jego górna krawędź była na linii wzroku lub nieco poniżej.
    • Monitor, klawiatura i pracująca osoba powinny się znajdować w linii prostej, by praca przy komputerze nie wymuszała skrętu tułowia.
    • Zgodnie ze wskazaniami ergonomii monitor powinien stać bokiem do okna. Każde inne ustawienie, na wprost okna czy w pozycji okno za monitorem, sprawiają, że światło słoneczne oślepia pracującego, utrudnia mu pracę i niekorzystnie wpływa na wzrok.
    • Aby nie męczyć nadgarstków podczas pisania, połóż klawiaturę na poziomie łokcia lub nieco poniżej. Jeśli nie masz takiej możliwości, kup podkładkę żelową pod nadgarstki.
    • Najbardziej korzystne dla twoich oczu jest umieszczenie wpisywanych do komputera dokumentów na linii wzroku, czemu służą specjalne podstawki. Twoje oczy będą wtedy mniej przeciążone.
    • Nawet przy nowoczesnych monitorach koniecznie noś okulary ochronne. Pamiętaj też o stałym nawilżaniu śluzówki oczu, np. świetlikiem lub tzw. sztucznymi łzami.
    • Nie siedź z nogami założonymi jedna na drugą. Pod kolanami znajdują się dwie tętnice, których nacisk wywołuje problemy z krążeniem (np. żylaki).

     

    Lista zaleceń bezpiecznej pracy przy komputerze jest długa. Aby sprawdzić swoje stanowisko pracy oraz przysługujące ci prawa zajrzyj na strony http://www.ergotest.pl/ lub http://www.ciop.pl/.

    Czy artykuł był przydatny?
    Przykro nam, że artykuł nie spełnił twoich oczekiwań.