Jak być szczęśliwym? 19 kroków do prawdziwego szczęścia

Jak osiągnąć szczęście i pielęgnować dobry stan zdrowia psychicznego? Poznaj 19 wskazówek, dzięki którym poczujesz się spełniony, podniesiesz samoocenę i odnajdziesz sens życia. Pamiętaj, że zdrowa dusza to również zdrowe ciało.

Wydawać by się mogło, że zastosowanie wszystkich tych zaleceń, potrzebnych do osiągnięcia szczęścia, jest bardzo trudne. To jednak kwestia wprawy i przyzwyczajenia. Gdy będziemy często coś powtarzać, wytworzy się nawyk, który potem działa sam. Niestety, toksyczne myśli, postawy też utrwalają się na zasadzie nawyku.

1. Jak być szczęśliwym? Nigdy nie myśl i nie mów źle o samym sobie

Jeśli coś ci się nie udaje – poszukuj przyczyn w takich czynnikach, które w przyszłości można zmienić. Jeśli sam siebie krytykujesz, niech to będzie konstruktywna krytyka (co możesz zrobić następnym razem, aby się udało?). Np. jeśli nie zdałeś egzaminu, pomyśl: „Za mało się uczyłem” (to można zmienić), zamiast: „Za głupi jestem na te zadania”. Osoby depresyjne szczególnie często upatrują przyczyn swoich niepowodzeń w stabilnych i niezmiennych cechach osobowości: „Jestem beznadziejny, mam słaby charakter, jestem pechowcem, coś jest ze mną nie tak...”. Szukanie przyczyn porażek w cechach swojej osobowości sprawia, że człowiek czuje się bezradny i skazany na nieszczęście.

2. Znaj te swoje cechy, które czynią cię kimś wyjątkowym, niepowtarzalnym, szczególnym

Jeśli jesteś nieśmiały, to znaczy też, że potrafisz być dobrym słuchaczem, jeśli jesteś agresywny, to mógłbyś być dobrym sportowcem itd.

3. Żeby być szczęśliwym poznaj siebie

Badania pokazują, że jeśli ludzie znają samych siebie (np. swoje mocne i słabe strony), swoją przeszłość (także przodków), to najczęściej samych siebie lubią. Jasny i klarowny obraz własnej osoby podwyższa samoocenę.

4. Myśl o dobrej przyszłości i nie pozwalaj, by znikała nadzieja

Niepowodzenie jest często ukrytym dobrodziejstwem dla ludzi, którzy wyciągają z niego naukę. Jeśli porażki się pojawiają – przyznaj się do nich, wyciągnij z nich wnioski i idź dalej.

5. Chcesz być szczęśliwy? Dbaj o przyjaciół

Utrzymuj kontakty z ludźmi, z którymi możesz nawiązać bliskie, intymne więzi. Jeśli zwierzasz się bliskim osobom, dzielisz się z nimi swoimi smutkami i radościami, to budujesz swoją sieć wsparcia społecznego. Pojawia się też poczucie sensu życia. Wspieranie przyjaciół, małżonka, członków rodziny przynosi też psychiczne profity osobie, która tego wsparcia udziela.

6. Dystansuj się od ludzi, którzy źle na ciebie działają, i poszukuj takich, z którymi dobrze się czujesz

Pamiętaj, że w dłuższym okresie stajemy się podobni do tych, z którymi najczęściej przebywamy.

7. Bądź otwarty na nowe doświadczenia i nie unikaj zmian

Wyznaczaj sobie nowe cele. Aktywność i ciekawość świata jest zdrowa.

8. Pielęgnuj poczucie humoru

Psychoterapeuci wiedzą, że nawet najgorszy problem, z którego pacjent jest w stanie się pośmiać, jest w połowie rozwiązany. Życzliwy humor jest jednym z najzdrowszych mechanizmów obronnych, jakie psychika stosuje, by poradzić sobie z kłopotami. Ucz się śmiać z samego siebie. Szukaj komicznych aspektów swoich problemów. Pozwól sobie na ironizowanie z własnych wad.

9. Udzielaj się społecznie, bo to uśmierza lęk

Warto uczestniczyć w życiu społeczności (choćby internetowej) czy jakiejś organizacji. To pomaga poczuć się potrzebnym nie tylko sobie i rodzinie, ale i

10. Pielęgnuj pogodne spojrzenie na świat

Człowiek ma prawo do własnego sposobu życia. I pamiętaj, że każdy wiek ma swoje blaski i cienie.

11. Zawsze szukaj przyczyn swoich sukcesów w sobie

Przypisuj sobie zasługi za szczęście i powodzenie. Dziel się z innymi ludźmi tym, że jesteś szczęśliwy. Jak powiedział Albert Schweitzer, niemiecki filozof i zdobywca Pokojowej Nagrody Nobla: „Szczęście to jedyna rzecz, która się mnoży, gdy się ją dzieli”.

12. Pozwalaj sobie na leniuchowanie w rozsądnych granicach

Czerp też radość z tego, co lubisz robić. Przeznacz kilka minut dziennie na marzenia i „bujanie w chmurach”. Regularnie oddawaj się zajęciom, które pozwalają ci oderwać się od codziennych trosk. Dbaj o drobne przyjemności.

13. Aby być szczęśliwym, słuchaj samego siebie

Odczuwaj i wyrażaj swoje emocje, ale rób to tak, by inni nie czuli się z tego powodu winni.

14. Porównuj się z osobami podobnymi do ciebie (żyjącymi w podobnym środowisku, o podobnej przeszłości, w podobnym wieku itd.)

Osoby nieszczęśliwe porównują się często z kimś wyjątkowym, nieosiągalnym, żyjącym w zupełnie innych warunkach i przeżywają w związku z tym silne poczucie niższości.

15. Szanuj swoje ciało i dbaj o nie

Odżywiaj się zdrowo (jedz wiele jarzyn, owoców, produktów zbożowych, unikaj tłuszczu), uprawiaj regularnie ćwiczenia fizyczne lub dużo spaceruj. Wysypiaj się. Człowiek potrzebuje 7–8 godzin snu na dobę. Nie pal, nie używaj narkotyków i nie nadużywaj lekarstw. Alkohol pij bardzo umiarkowanie.

16. Ubieraj się schludnie, tak aby sprawiać dobre wrażenie

Ładny wygląd budzi sympatię innych ludzi i skłania do jej okazywania. Wygląd niechlujny może innych odstręczać, naraża też na nieprzychylne reakcje.

Problem

Kłopoty z psychiką pojawiają się wcześnie

Ok. 30 proc. gimnazjalistów klas I doświadcza różnych objawów zaburzeń psychicznych. Problemy te nasilają się z wiekiem. Takie wnioski płyną z badań przeprowadzonych w latach 2002–2004 przez Instytut Psychiatrii i Neurologii w Warszawie. Uczestniczyło w nich ponad 1000 uczniów.

Gorsze samopoczucie psychiczne idzie w parze z poczuciem większego zagrożenia w szkole i niższą oceną własnych wyników w nauce. Szczególnie niepokojąca jest liczba dzieci z objawami depresyjnymi (8,8 proc.) i myślami samobójczymi (21 proc.).

Wyniki drugiego badania tej samej grupy uczniów będących w klasie III sugerują, że w ciągu 2 lat stan zdrowia psychicznego badanej młodzieży istotnie się pogorszył. Szczególnie zwiększył się odsetek uczniów upijających się (z 20 do 47 proc.). Wzrósł też odsetek młodzieży mającej poważne problemy po wypiciu alkoholu – z 6 do 20 proc. Dane są tym bardziej niepokojące, że młodzież ma dostęp do specjalistów – psychologów i pedagogów szkolnych.

17. Jeśli nie możesz sobie pomóc w jakiejś sytuacji, poszukuj wsparcia u przyjaciół lub fachowców

Ludzie borykają się z cierpieniem od zawsze i wymyślono wiele sposobów radzenia sobie z nim. Nie wszystkie znasz, ale znają je inni.

18. Nie pozwól, aby perfekcjonizm wziął nad tobą górę

Nikt nie jest doskonały. Nie trzeba robić rzeczy w sposób idealny. Wystarczy „wystarczająco dobrze”.

19. Chcesz być szczęśliwy? Ucz się czerpać radość i zadowolenie z samego działania

Nie warto powtarzać sobie, że szczęście przyjdzie tylko po osiągnięciu celu. Czasem ważniejsze jest, aby iść do przodu, niż dojść do mety.

miesięcznik "Zdrowie"

Co znajdziesz w poradniku?
E-poradnik Przytulny klimat

Autor: materiały prasowe

Porady: 

  • jakie lampy wykorzystać do aranżacji poszczególnych kącików we wnętrzu,
  • w jaki sposób ozdobić dom roślinami,
  • na co zwrócić uwagę przy zakupie dywanu,
  • jak wkomponować tapety do wnętrza,
  • jak udekorować dom lustrami.
Czy artykuł był przydatny?
Przykro nam, że artykuł nie spełnił twoich oczekiwań.

NOWY NUMER

Czytaj e-wydanie cenie 1,00 zł i zyskaj dostęp do numerów archiwalnych! W nr 6/2020 "Zdrowia" m.in.: jak działają jelita, 10 pytań o wazektomię, uzależnienia a płeć, dłonie pod ochroną, ćwiczenia na smukłe nogi. "Zdrowie" to 76 stron rzetelnej wiedzy!

Dowiedz się więcej
Miesięcznik Zdrowie  6/2020
KOMENTARZE
Nadia
|

mi tez nie.

SoranaChan
|

mi i tak już nic nie pomoże.

Karolina Orzechowska
|

Ja zmieniłam swoje życie a właściwie nastawienie do życia dzięki Oli Łomzik, która jest fantastycznym coachem. Dzięki niej podniosła się moja świadomość siebie, która przekłada się teraz na życie codzienne a ja w końcu czuję się szczęśliwa i chcę aby tak pozostało.

Lidia Kućmierz
|

Szczęścia możemy się nauczyć stosując budując nawyki osób, które żyją pełnią życia. Jednym z tych nawyków jest wdzięczność. Za co jesteś wdzięczny? :)

tytus
|

Znalazłem prostszy sposób na szczęście. Składa się on z jednego punktu:
1. Jezus Chrystus

Linka
|

Witaj Marta, postanowiłam napisać do Ciebie ponieważ jestem na zakręcie i szukam inspiracji. Czuję że to co mi ostatnio doskwiera to moja praca, chciałabym cos zmienić, wysyłam CV ale jakiś bez skutku. Przez kilka lat prowadziła własną firmę to mi dawało kupę frajdy ale kiedy musiałam zamknąć to nie mam już odwagi zacząć od nowa. Jeśli to nie tajemnica to podpowiedź proszę jak zacząć? Myślałam o sklepie internetowym z rzeczami dla dzieci ale.... No właśnie, chyba mam pietra. Odezwij się proszę jeśli będziesz miała ochotę po a. Pozdrawiam Linka

Marta
|

Świetny artykuł o szczęściu. Ja jestem bardzo szczęśliwa odkąd rozpoczęłam podjęłam decyzję i rozpoczęłam prace on-line, która daje mi niesamowite możliwości rozwoju osobistego i poznaje dużo fantastycznych ludzi. Mogę pracować gdzie chce i kiedy chce :) to niesamowite jakie możliwości daje Internet

Monika23
|

Świetny artykuł dotyczący tego jak być szczęśliwy. Na pewno skorzystam z waszych porad, ponieważ są super! Co prawda mam w życiu więcej problemów i te zasady nie zadziałają na nie dobrze. Natomiast na szczęście ostatnio znalazłam Afirmacje Leona. Dzięki Leonowi pracuję nad sobą i w ciągu miesiąca zmieniłem się nie do poznania! Potrafię cieszyć się z małych rzeczy, co według mnie jest bardzo ważne. Nie umiałem znaleźć szczęścia, które mnie tak naprawdę otacza. Dzięki Leonowi moje życie zmieniło się na lepsze!

Aleksandra
|

W moim przypadku najważniejszy jest punkt pierwszy, jeśli dobrze o sobie myślę, to życie upływa mi bardzo przyjemnie. Gorzej jak się zaczynam krytykować, wiem kiedy to robię, bo natychmiast gorzej się czuję.

Ostatnio postanowiłam wytresować swój umysł, tak żeby odczuwał szczęście, jestem w trakcie 30 dniowej terapii śmiechem, której przebieg opisuję na moim blogu Punkt stwarzania

zofia526
|

polecam terapie kognitywno behawioralna-dla osob dolowanych,przesladowanych,ponizanych,krytykowanych,porownywanych-w dziecinstwie.