Nadwaga u dziecka. 10 rad jak zwalczyć nadwagę u dziecka

2019-05-21 10:13 redakcja poradnikzdrowie.pl

Nadwaga u dzieci to coraz częstsze zjawisko. Jeśli dziecko waży za dużo trzeba to jak najszybciej zmienić pod kierunkiem lekarza pediatry. Warto pamiętać, że komórki tłuszczowe, które powstaną u dziecka przez pierwsze dwa lata życia, już nigdy nie znikną. To oznacza, że dziecko z nadwagą może w przyszłości stać się dość łatwo otyłym dorosłym.

Jeśli podejrzewasz, że twoje dziecko ma nadwagę, nie bój się wizyty u pediatry w tej sprawie. Do siódmego roku życia nie stosuje się u dzieci klasycznych diet odchudzających, takich jak dla osób dorosłych. Zalecenia lekarza dla dziecka z nadwagą dotyczyć będą raczej zmiany sposobu odżywiania przy jednoczesnym wprowadzeniu większej ilości ruchu.

Pediatra oceni także, czy nadwaga u dziecka nie jest związana z chorobami, np. problemami z tarczycą lub układem nerwowym. Nadwaga u dzieci może dotknąć nawet niemowlęta. Narażone na nią są zwłaszcza te maluchy, które dość krótko były karmione piersią lub od momentu narodzin karmione były sztucznie.

Jednak w wypadku dzieci, które są nadmiernie karmione przez swoje rodziny i zbyt mało się ruszają, warto zastosować kilka prostych zasad, które szybko pomogą wrócić maluchowi do prawidłowej wagi.

Nadwaga u dziecka: 10 prostych zasad, które pomogą ci zwalczyć nadwagę u dziecka

1. Wprowadź do rodzinnej tradycji zwyczaj spędzania weekendów z rodziną i wspólnego ruchu na świeżym powietrzu. To doskonała metoda na skończenie z nadwagą u dzieci, i nie tylko u najmłodszych pociech!
2. Masz dziecko z nadwagą - nie używaj słodyczy jako nagrody, to najprostsza droga do nadwagi i nagradzania się dziecka słodyczami za sukcesy w przyszłości, gdy będzie dorosłe.
3. Nie wytykaj dziecku, że jest otyłe. Zapewnij je, że zdrowe jedzenie i ćwiczenia sprawią, że wyrośnie na osobę szczupłą i zgrabną.
4. Podawaj posiłki w określonych porach, na małych talerzach i ucz dziecko jeść powoli.
5. Nie zmuszaj dziecka do wyczyszczenia talerza do ostatniego okruszka, jeśli sygnalizuje, że nie jest już głodne.
6. Jedz posiłki wspólnie z dzieckiem z dala od telewizora i komputera.
7. Na deser podawaj owoce, kostkę czekolady lub sorbet lodowy zamiast ciężkich ciastek z kremem lub batoników. ta zasada wydaje się oczywista, ale zbyt częste jedzenie słodyczy, to przyczynek do nadwagi u osób w każdym wieku.
8. Zwróć uwagę kiedy dziecko sięga po nadmiarowe przekąski. Postaraj się unikać takich sytuacji i zastępować je skupieniem uwagi dziecka na innej czynności.
9. Po skończonym obiedzie sprzątaj szybko ze stołu, aby było jak najmniej pretekstów do dokładki.
10. Nie chwal dziecka za zjadanie dodatkowych porcji. Nie nakłaniaj go do jedzenia za mamę, tatę, babcię.

Jeśli jesteś rodzicem dziecka z nadwagą pamiętaj, aby nie podawać dziecku zbyt wielu pokarmów białkowych (nabiał, mięso i wędliny) i cukru. Przyzwyczajaj pociechę do jedzenia warzyw, owoców i jogurtów naturalnych. Unikaj produktów sztucznych np. sosów w proszku.

Ważne

Wyniki badań opublikowane w American Journal od Clinical Nutrition dowodzą, że noworodek ma 15 proc. tkanki tłuszczowej w organizmie. Jej ilość wzrasta w ciągu pierwszych 6 miesięcy życia nawet do 25 proc. Jednak gdy rozwija się ruchliwość dziecka, tkanka tłuszczowa powinna znowu zmniejszyć się do 15 proc. Jeśli tak się nie stanie i przekraczać będzie 20 proc., dziecko będzie mieć nadwagę, która z czasem może stać się niebezpieczna dla zdrowia. Dlatego zaleca się pozbawienie dziecka nadwagi do drugiego roku życia.

Co piąty uczeń w Polsce ma nadwagę. Niechlubny przykład dają dorośli

Z danych Instytutu Żywności i Żywienia wynika, że co piąty uczeń w Polsce boryka się z nadwagą lub otyłością, a polskie dzieci należą do tyjących najszybciej w Europie. Winne są cukry proste, tłuszcze pochodzenia zwierzęcego, sól i przekąski, które w zbyt dużych ilościach trafiają na talerze dzieci. Kształtowanie dobrych nawyków żywieniowych to proces, w którym ogromną rolę odgrywają rodzice. Niestety, to właśnie dorośli często dają niechlubny przykład – 64 proc. mężczyzn i 49 proc. kobiet w Polsce ma nadmierną masę ciała. Dlatego dietetycy radzą, by zmianę nawyków przeprowadzić solidarnie, całą rodziną.

Źródło: Lifestyle.newseria.pl

Czy artykuł był przydatny?
Przykro nam, że artykuł nie spełnił twoich oczekiwań.

NOWY NUMER

W nowym M jak Mama o tym, dlaczego w ciąży boli kręgosłup i jak można sobie pomóc w takiej sytuacji. A także: jakie formalności trzeba załatwić po urodzeniu dziecka, kiedy warto kupić niemowlakowi szumiącą zabawkę i jak przystawiać malca do piersi.

Kup dostęp od 2,50 zł
mjm 12/19
KOMENTARZE
TataRadzi.pl
|

Niektórzy rodzice już od drugiego roku życia napychają dzieciaki słodyczami. Trochę to może wydawać się dziwne ale tak jest. Nie obce są mi obrazki, kiedy rano wsiadam do autobusu a tam mamusia wraz z dzieckiem wcinają śniadanko w postaci wafelka czekoladowego, czy batonika. Po co tracić czas na pełnowartościowe śniadanie? Można przecież kupić pyszny batonik i zapchać dzieciaka. To takie proste! Więcej o tym na http://tataradzi.pl/cukierk...

aga
|

Też mam dziecko z nadwaga a sama szczupla nie jestem.Trudno respektować dietę a ruszac sie wiecej w czasie zimy i gdy sie ma wiecej dzieci.