Krótki spacer po posiłku może zdziałać cuda. Wystarczy już 5 minut

2022-08-18 11:16

Aktywność fizyczna jest niewątpliwie jednym z najlepszych sposobów zachowania sprawności i zdrowia. Oprócz polepszenia kondycji pozwala również utrzymać szczupłą sylwetkę oraz pozytywnie wpływa na funkcjonowanie całego organizmu. Jest również świetnym sposobem na zmniejszenie ryzyka cukrzycy.

Młodzież na spacerze
Autor: Getty Images

O prozdrowotnych właściwościach regularnych treningów wiadomo nie od dziś. Naukowcy w swoim najnowszym badaniu dowiedli, że już niewielka aktywność może wpłynąć na obniżenie poziomu cukru we krwi, a mianowicie jest nią spacer.

Aktywność fizyczna przy cukrzycy typu 2

Wystarczy 5 minut

W badaniu pod uwagę wzięto dane osób, które nie miały ani cukrzycy typu 2, ani stanu przedcukrzycowego. Po przeprowadzeniu metaanalizy 7 badań, naukowcy doszli do jednoznacznych wniosków. Okazuje się, że wystarczy przespacerować się po posiłku przez 2-5 minut, by zmniejszyć poziom cukru we krwi. Ma to zapobiegać zmniejszeniu ryzyka cukrzycy typu 2.

"Wystarczy zrobić dla siebie nawet coś małego, żeby czerpać z tego korzyści, nawet jeśli są to tylko małe kroki" - powiedział dla "New York Times" dr Kershaw Patel, kardiolog z Houston Methodist Hospital, który nie uczestniczył w badaniach.

Im dłużej tym lepiej

Naukowcy przekonują jednak, że choć po zaledwie 5 minutach spaceru można zaobserwować spadek poziomu glukozy, to efekty będą znacznie lepsze, gdy tę aktywność wydłużymy.

"Wynika to z tego, że mięśnie spalają nadmiar cukru, jaki w organizmie jest wydzielany po posiłku" - tłumaczy Jassie Inchauspe, autorka książki "Glucose Revolution: The Life-Changing Power of Balancing Your Blood Sugar".

Inchauspe namawia do spacerów trwających od godziny do nawet 90 minut. Podkreśla również, że nie tylko spacer po posiłku pomoże obniżyć poziom cukru we krwi. W grę wchodzą również inne aktywności, a nawet zwykłe prace domowe lub ogrodowe. Najważniejsze, by się ruszać po posiłku.

Kilka minut spaceru ma jednak ogromną zaletę - można wykonywać go praktycznie wszędzie. Jest to istotna informacja dla osób, które mają pracę siedzącą. Już samo wstanie od biurka i pójście po kawę może być zaliczane do tej kilkuminutowej dawki ruchu.

Natomiast osoby pracujące zdalnie powinny wyjść z domu i przespacerować się wokół budynku lub chociaż przejść się po mieszkaniu i wyjść na balkon.