Kawa wydłuża życie? Nowe badania rozwiewają wątpliwości, ale jest haczyk

2022-06-10 13:50

O dobroczynnym wpływie kawy na organizm mówi się od lat. Najnowsze badanie naukowców potwierdza tezę, że kawa wydłuża życie. Jednak, aby korzystnie wpływała na organizm, należy pamiętać o jednej ważnej kwestii. Powinna być spożywana z umiarem. Jaka jest masymalna zdrowa dawka kawy dziennie?

Kawa w filiżance
Autor: Getty Images

Istnieje wiele badań naukowych potwierdzajacych dobroczynny wpływ kawy na nasze zdrowie. Wypicie 1-3 filiżanek kawy dziennie może zmniejszyć ryzyko wystąpienia chorób takich jak:

  • choroba Parkinsona
  • cukrzyca typu 2
  • choroba serca
  • rak prostaty
  • czerniak
  • depresja i samobójstwo
  • marskość wątroby
  • rak wątroby

Najnowsze badanie dowodzi, że kawa może wpłynąć na wydłużenie twojego życia. Jest więc potwierdzeniem badań z poprzednich lat. 

Poradnik Zdrowie: zdrowotne właściwości kawy

Dlaczego kawa wydłuża życie?

Uważa się, że kawa jest korzystna dzięki następującym mechanizmom:

  • działa przeciwzapalnie
  • zawiera duże ilości przeciwutleniaczy, które mogą zapobiegać lub opóźniać uszkodzenia komórek
  • zawiera lignany, które zaburzają wzrost i rozprzestrzenianie się komórek rakowych
  • jest bogata w kwas chlorogenowy, który obniża poziom cukru we krwi

Najnowsze badanie opublikowane w Annals of Internal Medicine analizowało nawyki spożywania kawy przez ponad 170 000 osób w Wielkiej Brytanii w wieku od 37 do 73 lat. Dane obejmowały okres siedmiu lat.

Naukowcy odkryli, że osoby, które piły od 1,5 do 3,5 filiżanek kawy dziennie, były o 16 do 21% mniej narażone na zgon z powodu nowotworów i chorób układu krążenia w okresie objętym badaniem niż osoby niepijące kawy.

Dane te wykazują związek między codziennym spożyciem kawy a zmniejszonym ryzykiem śmierci. Powinniśmy jednak pamiętać, że korelacja między tymi dwiema rzeczami – w tym przypadku kawą i zmniejszoną śmiertelnością – niekoniecznie oznacza, że ​​istnieje bezpośredni związek przyczynowy.

Nowe badanie jest zgodne z wieloma badaniami wykazującymi silny związek między umiarkowanym dziennym spożyciem kawy (więcej niż 1 filiżanka dziennie) a zmniejszeniem liczby zgonów z wielu przyczyn.

Pamiętaj jednak, że samo picie kawy nie zastąpi codziennych ćwiczeń i zdrowej diety. Jeśli spożywasz kofeinę ze źródeł takich jak napoje energetyczne, spróbuj przekonać się do picia kawy dla drowia. Zrezygnuj jednak z dodawania do niej dużej ilości cukru.