Jak zapobiec efektowi jo-jo? W końcu znaleziono sposób, który może być skuteczny

2022-12-20 9:39

Niemal każdy, kto kiedykolwiek się odchudzał, zna efekt jo-jo czyli sytuację, gdy po zakończeniu diety waga znów zaczyna rosnąć. Nie zawsze winny jest jednak nadmierny apetyt - ustalono, że przyczyną mogą być bakterie jelitowe odpowiedzialne za zmianę metabolizmu. Co więcej, badacze znaleźli potencjalny sposób rozwiązania tego problemu i nie wymaga on stosowania żadnych leków.

Jak zapobiec efektowi jo-jo? W końcu znaleziono sposób, który może być skuteczny
Autor: Getty Images Jak zapobiec efektowi jo-jo? W końcu znaleziono sposób, który może być skuteczny

Efekt jo-jo to chudnięcie, a następnie przybieranie na wadze, które może mieć miejsce wielokrotnie - osoba odchudzająca się początkowo traci zbędne kilogramy, ale po pewnym czasie znów zaczyna tyć, ważąc nawet więcej niż przed dietą. Zjawisko to znane jest każdemu, kto się odchudza. Waga może wracać w różnym tempie. 

Są różne sposoby na to, by zapobiec efektowi jo-jo - za jeden z najskuteczniejszych uznawany jest właściwy sposób odchudzania czyli powolna utrata kilogramów, połączona ze zmianą nawyków żywieniowych. Ważna jest również regularna aktywność fizyczna.

Okazuje się również, że ryzyko powrotu wagi po diecie może mieć związek z mikroflorą jelitową.

Efekt jojo – jak go uniknąć

Za ponowny przyrost wagi odpowiadają bakterie

Badacze z Szanghajskiego Instytutu Żywienia i Chińskiej Akademii Nauk są zdania, że udało im się zidentyfikować bakterie odpowiedzialne za zmianę metabolizmu. W badaniach na myszach poddali gryzonie 10 różnym protokołom żywieniowym.

I wykazali, że po zakończeniu posty i ponownym wprowadzeniu normalnej diety w jelitach zwiększa się obecność gatunków Lactobacillus i ich metabolitów, a zmiana ta pomaga we wchłanianiu większej ilości tłuszczu.

Bardzo prawdopodobne jest, że taki sam proces zachodzi również w jelitach ludzi, a okres diety z kontrolowanym spożyciem kalorii sprawia, że jelita zyskują większą zdolność do wychwytywania tłuszczu z diety, co zwiększa prawdopodobieństwo ponownego przybrania na wadze.

W utrzymaniu wagi może pomóc dieta wysokobiałkowa

W tym samym badaniu naukowcy odkryli potencjalny sposób na to, by uniknąć efektu jo-jo po zakończonej diecie: karmili myszy różną karmą zawierającą różne ilości białka. Zaobserwowali, ze dieta wysokobiałkowa ogranicza wzrost Lactobacillus , a tym samym zmniejsza ilość nagromadzonego tłuszczu.

Ustalili, że w tym przypadku ilość białka w diecie była ważniejsza niż liczba kalorii. Jak napisali w podsumowaniu:  „Wykazaliśmy, że dieta wysokobiałkowa po diecie odchudzającej znacząco zapobiega gromadzeniu się masy tłuszczowej, a nawet częściowo utrzymuje efekt utraty tłuszczu wywołany dietą odchudzającą, zapewniając potencjalny praktyczny sposób zapobiegania ponownemu przybieraniu na wadze”.

Następnym etapem badania mają być testy na ludziach przeprowadzone na grupie ochotników, którzy chcą schudnąć i utrzymać wagę. Wyniki badań opublikowano w Nature Metabolism.